Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                             

ARCHITECTUUR

SOCIËTEIT DE WITTE
 

Barcelona, CASA MILA  
Den Haag
, SOCIËTEIT DE WITTE
  
Rotterdam,
HET SONNEVELDHUIS 

 

 

CASA MILA Barcelona     

 

 

These pictures are taken in the Casa Mila in Barcelona. This house is located at Passeig de Gràcia in the Eixample district of Barcelona, Catalonia, Spain. It is designed by the architect Antoni Gaudi. It was built in the years 1905-1907, for Roger de Milà. Casa Milà is better known as La Pedrera (‘The Quarry’) nowadays and it is on the list of UNESCO “world heritage”.
It is one of the main residential buildings of Gaudi and one of the most imaginative houses in the history of architecture. It seems rather a sculpture than a building, with its curving
façades, rounded window openings and twisting iron balcony handrails.
The pictures are taken on the fourth floor, which has been left as an example of an early-20th century ‘modernista’ flat. 

 

 

Casa Mila

in

Barcelona

 

 

 

  

Littéraire Sociëteit 'De Witte'

 

De nieuwe of Littéraire Sociëteit 'De Witte' is sinds ruim 200 jaar gevestigd aan het Plein in Den Haag. Tot 1870 stond hier een rij woonhuizen. De Witte vestigde zich in 1802 op de begane grond van één van die huizen. Dit pand met witte voorgevel gaf de sociëteit haar bijnaam 'De Witte'.
Vanaf 1820 is de sociëteit panden in dit bouwblok gaan kopen, zodat men steeds meer ruimte kreeg.

In 1870 was De Witte inmiddels eigenaar van drie woonhuizen. Deze werden gesloopt en de architect Cornelis Outshoorn (1810-1875) maakte het ontwerp voor het nieuwe gebouw. Een sociëteit moest een soort tweede woonkamer of een rijk ingericht woonhuis zijn, waar een lid zich de hele dag met gelijken gezellig kon vermaken.
De sociëteit kreeg steeds meer leden en moest daarom in 1900 weer uitbreiden. Een ontwerp hiervoor kwam van de hand van de architect Johannes Mutters jr. (1858-1930). Er was niet genoeg kavelbreedte beschikbaar om een symmetrische voorgevel te maken. Links van de entree telde de gevel van Mutters daarom slechts vijf vensterassen, rechts zes. Mutters wijzigde ook de ingangspartij van Outshoorn. Een geheel andere wereld vormden de interieurs van "den nieuwen vleugel". Deze waren gedecoreerd in de zogenaamde moderne stijl, de Art Nouveau.
In 1905 had de sociëteit het gehele bouwblok in handen. Ir. Joseph Limburg (1864-1945) maakte het ontwerp voor de laatste uitbreiding en verbouwing. Hij had ruimte genoeg om de voorgevel weer symmetrisch te maken. Behalve de uitwendige veranderingen onderging ook het interieur van de nieuwe vleugel van Mutters ingrijpende wijzigingen. Limburg sloopte de Art Nouveau interieurs volledig en verving ze door interieurs in een sobere Art Deco-stijl. Ook wijzigde Limburg de ingangspartij.

Dit onderdeel van CedarGallery heet niet voor niets 'interieurs'. We gaan de binnenkant bekijken aan de hand van foto's.

De entreehal, de vestibule en het trappenhuis zijn in Neo-Renaissancestijl uitgevoerd.
De Grote Conversatiezaal aan de Pleinzijde is het meest belangrijke vertrek van de sociëteit. Outshoorn heeft hier een prachtvol Neo-Lodewijk XIV-interieur (Neobarok) gecreëerd.
Het interieur van de Kleine Conversatiezaal op de hoek van het Plein en de Lange Houtstraat is in zakelijke, sobere Neo Lodewijk XIII-genre aangekleed, met Renaissancemotieven.
En verder? Ach, kijk zelf maar...
 

 



Sociëteit De Witte

 

Sociëteit De Witte

in Den Haag

 

 

 
 

 

 

       

                        

 

SONNEVELD HUIS  Rotterdam

Deze foto's zijn genomen in het Sonneveldhuis in Rotterdam. Dit huis staat naast het Nederlands Architectuur Instituut. Het Sonneveldhuis is volledig teruggebracht in de originele staat van 1933. Het ademt licht, lucht en ruimte.
De architecten ontwierpen zowel het gebouw als het gehele interieur. De kleuren in het huis waren erg gewaagd voor die tijd. Bart van der Leck bedacht het kleurenontwerp, de stalen meubelen zijn van Van Gispen.

These pictures are taken in the Sonneveld House in Rotterdam. This house is situated next to the Netherlands Architecture Institute. The Sonneveld House has been fully returned to the original state of 1933.

It radiates light, air and space.

The architects designed both the building and the entire interior. The colors inside were very daring in those days. Bart van der Leck devised this color program, the steel furniture was made by Van Gispen.

 

 

 

The Sonneveld House

in

Rotterdam

 

                    NAAR 'ARCHITECTURE'                           NAAR 'INTERIEURS'                           NAAR 'ARCHITECTUUR''