Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                             

 ARCHITECTUUR

ENSCHEDE
 

ANTWERPEN            DEN HAAG            NIJMEGEN

 

ANTWERPEN

Binnenkort........

 

DEN HAAG

 

Ridderzaal Den Haag

 

De Ridderzaal maakt deel uit van het Binnenhof, dat oorspronkelijk een grafelijk paleizencomplex uit de dertiende eeuw was. Ten tijde van graaf Floris IV is men met de bouw van het complex begonnen. Het werd vanaf 1248 bewoond door Willem II en diens zoon Floris V.
De Ridderzaal heeft door de eeuwen heen verschillende functies gehad, het diende o.a. als feestzaal, nationaal archief, hospitaal en exercitielokaal voor een militaire school. Sinds 1904 doet de Ridderzaal op de derde dinsdag van september dienst voor de jaarlijkse opening van het parlementair jaar in een gezamenlijke vergadering van de leden van de Staten-Generaal. Daarnaast is de Ridderzaal in gebruik voor speciale gelegenheden door de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal, het Ministerie van Algemene Zaken, andere ministeries en de regering. Gedurende het jaar hebben bezoekers/toeristen toegang tot de Ridderzaal via rondleidingen.
De voorlaatste grote renovatie en herinrichting van de Ridderzaal vond begin twintigste eeuw plaats en werd geleid door architect Pierre Cuypers, ook bekend door zijn ontwerp van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam. Veel van de oorspronkelijke aankleding van de zaal naar het ontwerp van architect Cuypers was verloren gegaan, daarom werd besloten tot een herinrichting en renovatie van de Ridderzaal in 2005/2006.

Enkele van de opvallende veranderingen zijn:

- De stoelen die Cuypers in 1904 ontwierp, zijn geheel gerestaureerd en opnieuw gestoffeerd.

  Alleen is de kleur nu rood in plaats van het oorspronkelijke groen.
- 19 wandkleden en een schouwschildering hebben de plaats ingenomen van de provincievlaggen.
- Nieuwe vloerkleden.

- Op Prinsjesdag worden de zitplaatsen anders ingedeeld. Vanaf 2006 is het aantal zitplaatsen van

  1100 verminderd tot 1000.

                           

                              

          

19 wandkleden
Zowel de Nederlandse provinciewapens als de wapens van de overzeese gebiedsdelen zijn gelijk verdeeld over de linker en rechter zaalwand. De reeks provincies begint halverwege de zaalwand tegenover de troon en volgt dan de wijzers van de klok. De volgorde van deze wapens is grotendeels ontleend aan de Grondwet van 1815, waarbij Hertogdommen voorafgaan aan Graafschappen: Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Zeeland, Utrecht, Friesland, Overijssel, Groningen, Drenthe en tenslotte Flevoland.


 

Art Nouveau/Jugendstil in de binnenstad

 

    
                                             Buitenhof 20

 

Buitenhof 20 (1904-1906)

architect: Joh. Mutters jr.
beeldhouwer: M.J. Hack

 

De decoratie aan de gevel vertoont rijk gebeeldhouwde ornamenten en maskerkoppen. Het fries onder de kroonlijst wordt gesierd met waaier- en cirkelvormige motieven. De vensters van de eerste verdieping bezitten balkons met smeedijzeren hekken in Sezessionstijl.

 

          

Dagelijkse Groenmarkt 25-26

Dagelijkse Groenmarkt 25-26 (1906)

architect: L.A.H. de Wolf

 

De pilasters zijn gedecoreerd met gestileerde bloemmotieven en kopjes verwant aan de Wiener Sezession

Dagelijkse Groenmarkt 33

Dagelijkse Groenmarkt 33 (1910)

architect: L.A.H. de Wolf

 

Net zoals bij bovenstaand pand (nr. 25-26) past de architect hier een ijzeren skeletconstructie toe. De ijzeren staanders zijn bekleed met natuursteen en gedecoreerd met gietijzeren sierplaten, gebeeldhouwde Weens aandoende kopjes en geometrische decoraties.

Hoogstraat 9

Hoogstraat 9

Hoogstraat 9 (1904)

architect: L.A.H. de Wolf

 

De zandstenen gevel heeft ornamenten uit de Weense Sezession. De tegeltableaux zijn van de Haagse keramiekfabriek Rozenburg, zeer bekend om zijn aardewerk en eierschaalporcelein.

Hoogstraat 30

Hoogstraat 30

Hoogstraat 30 (1897)

architect: Joh. Mutters jr.

 

De gevel is bekleed met natuurstenen blokken in een beige tint, afgewisseld met grijsblauwe banden. In de stenen bekleding zijn in reliŽf exotische florale Art Nouveau-vormen aangebracht, vermoedelijk door de beeldhouwer Rien Hack. Naast bloemen- en plantenmotieven tref je hier ook kikkers en slakken als decoratie aan.

 

Kerkplein 3

Kerkplein 3

Kerkplein 3

Kerkplein 3 (1895)

architecten: H.P. Berlage en H. Wesstra jr.
beeldhouwer: L. Zijl

 

In dit ontwerp is de overgang van het traditionele naar het rationele zichtbaar. Hierbij integreert Berlage Art Nouveau-elementen in het totale concept, zoals de natuurstenen details in de klokkentoren en de hoekoplossingen.
De entree is bekroond met het wapen der Nederlanden. Aan weerszijden hiervan een stier (veeteelt) en een paard (landbouw).
Aan de zijde van de Prinsestraat bevindt zich een beeld van een vrouw met een burcht en een vrouwenfiguur met een vogelkop in een vuur.

 

 

 

Kettingstraat 29

Kettingstraat 29

Kettingstraat 29 (1903)

architect: J.W. Bosboom

 

De gevel is opgetrokken in wit steen met blauwe banden. Boven de puibalk bevindt zich een gevelsteen met het opschrift "De Goede Bron".
Op de eerste en tweede verdieping zijn links smalle vensters geplaatst en rechts houten erkers. Om de smalle ramen zijn decoraties aangebracht, erboven bloemmotieven.

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Venestraat 17

Venestraat 17 (1905)

architect: W. Molenbroek

 

Dit is een als winkelmagazijn gebouwd pand met een over drie bouwlagen doorlopende glasgevel. De puntgevel met hardstenen omlijsting bezit ornamenten in de trant van de Weense Sezession. Op het dak bevindt zich een soort ijzeren zon. Aan de rechterzijde bevindt zich een fraai tegeltableau van de firma Rozenburg.

Venestraat 29-31

Venestraat 29-31

Venestraat 29-31 (1902)

architect: Joh. Mutters jr.
beeldhouwer: M.J. Hack

 

In 1902 verbouwde Mutters de panden en plaatste een nieuwe voorgevel. De gevel boven de begane grond is goed bewaard gebleven en toont een mooi voorbeeld van exotische Art Nouveau. De gevel is bekleed met natuursteen, afgewisseld met banden van groene steen. Vooral de tweede verdieping is rijk bewerkt. Je treft er fijn beeldhouwwerk aan, met oosterse maskerkoppen en andere decoraties. De balkons zijn voorzien van smeedijzeren hekwerken en geometrische motieven. De bogen boven de balkons zijn rijk versierd.

 

Venestraat 43

Venestraat 43

Venestraat 43 (1902)

architect: A.A. Mussert

 

Deze winkel met woonhuis werd ontworpen voor de firma Spiekermann die een zaak in paraplu's en parasols dreef. De naam van bovengenoemde firma is nog zichtbaar in het portiek, evenals de paraplu's en parasols en de namen van de steden waar het bedrijf een vestiging had.. Boven de ingang bevindt zich een glas-in-loodraam met Art Nouveau-motieven.

 

 

 

 

NIJMEGEN, Noviomagus

 

Sint-Stevenskerk

 

In 1254 werd begonnen met de bouw van de Sint-Stevenskerk.  Deze kerk werd in de romaanse stijl opgetrokken, met zware muren en kleine vensters met rondbogen. De kerk werd vele malen verbouwd en vergroot. De kerk raakte zwaar beschadigd tijdens het geallieerde bombardement in 1944.
Van 1948 tot 1969 is hij gerestaureerd en teruggebracht in de staat van de 17de eeuw. De kerk is eigendom van de Hervormde Gemeente.
 

Latijnse School

Met dit gebouw werd in 1544 begonnen. Het vertoont kenmerken van de late gotiek. Boven de hoofdingang zie je het stadswapen, op de lijst tussen de begane grond en de eerste verdieping zijn in het Latijn de Tien Geboden te lezen, daarboven staan de twaalf apostelen.

Besiendershuis

 

 


Het Besiendershuis uit omstreeks 1525 heeft zijn naam te danken aan de 'besiender', die hier gewoond zou hebben. Een besiender moest de tolgelden van de voorbijvarende schepen innen. Het laatgotische pand heeft een hoog zadeldak en zg. korfboognissen, waarin zich de vensters bevinden.

Joodse School en Synagoge.
De synagoge is gebouwd in 1756 en heeft een toegangspoortje uit 1798. Rond 1800 was de grootvader van Karl Marx hier voorzanger.
In 1872-1873 werd links van de synagoge een schooltje gebouwd, dat met zijn ronde vormen wat oosters aandoet. Architect was Pieter van der Kemp. In 1913 verloor de synagoge zijn functie, in de Gerard Noodstraat werd de nieuwe synagoge geopend, nu Natuurmuseum.
 

Joodse School en Synagoge (1765)
 

 

 

 

 

kapel

 

 

 

 

 

Kronenburgertoren
 

De ruim dertig meter hoge Kronenburgertoren werd in 1425-1426 gebouwd als onderdeel van de tweede stadsomwalling van Nijmegen. Toen na 1875 de stadsmuren werden gesloopt, besloot men een deel van de stadsmuur nabij deze toren te behouden.
 

Museum Het Valkhof (1999) staat aan de rand van het Valkhofpark. Ooit lag hier een Romeins legerkamp, later liet Karel de Grote er zijn burcht bouwen. Nu staat hier een levendig, licht en modern museum voor kunst en archeologie. Het glazen gebouw is een ontwerp van Ben van Berkel. (Van Berkel is vooral bekend van de Erasmusbrug in Rotterdam.)

 

Sint-Nicolaaskapel
 

Op de noordwestelijke hoek van de Valkhofheuvel staat een van de oudste stenen gebouwen in Nederland en zeker het oudste gebouw van Nijmegen: de Sint-Nicolaaskapel. Deze is omstreeks 1030 gebouwd in de Romaanse stijl. De Sint-Nicolaaskapel heeft een achthoekige binnenruimte en is grotendeels uit tuf- en baksteen opgetrokken.
 

   

Aan het einde van de 19de eeuw kocht een franse Augustijner nonnenorde deze voormalige villa en vestigde er een meisjespensionaat in, met Franstalig onderwijs. Omstreeks 1970 verkochten ze het gebouw. Anno 2007 is het eigendom van Stichting De Refter en zijn er appartementen in ondergebracht.

detail

                               < vorige