Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNST  en REIZEN  De lokkende Verte

Lezing


Mongolië

Overnachten in een yurt, Kirgizstan

Malevich, 'Op de boulevard'

detail mausoleum Samarkand

 


KUNST en REIZEN

De lokkende Verte

 ‘Tourists don’t know where they’ve been, travelers don’t know where they’re going.’
-
Paul Theroux

Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om op reis te gaan. De een gaat als toerist, naar een warm oord. De ander is avontuurlijk ingesteld of is nieuwsgierig naar andere culturen.
Waarom reizen mensen?
Er waren (en zijn) er allerlei redenen om huis en haard te verlaten.

In de lezing, getiteld ‘De lokkende Verte’, richten wij ons allereerst op het reizen in Europa in de periode na 1600. Jongemannen uit de betere kringen maakten omstreeks die tijd reizen langs de bekendste steden van Europa. In de loop der tijd werd een 'Grand Tour' beschouwd als een belangrijk element van de opvoeding van deze jongemannen. Hoe ging dat reizen in de 17de en 18de eeuw?
Eén van de hoogtepunten was een bezoek aan Italië, om de overblijfselen uit de klassieke Romeinse tijd en de werken van grote meesters als Michelangelo en Rafaël te bewonderen.
Ook kunstenaars ondernamen soms een 'Grand Tour', voor een langere of kortere periode. Wat ze onderweg zagen en welke invloed dat op hun kunst had, zal met beelden worden geďllustreerd.
Zo volgen we de kunst door de eeuwen heen om te zien wat voor verband er is tussen reizen en het maken van kunstwerken, met name schilderijen. Waarbij we af en toe iets langer stilstaan bij een bepaalde kunstenaar of een bepaald schilderij.

In het tweede deel van de lezing focussen we ons meer op de individuele kunstenaar.
In dit geval is de keuze gevallen op Friedensreich Hundertwasser. Velen kennen hem wel als een architect die bijzonder gevormde en kleurrijke gebouwen heeft ontworpen. Maar waarom deed hij dat en wat deed hij verder? En wat hebben zijn reizen voor invloed op zijn kunst gehad? 
 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie, welke naast beeld ook bestaat uit muziekfragmenten.

Deze lezing duurt twee uur (incl. pauze). De prijs, evenals andere lezingen, vindt u HIER.
Er is tevens een kortere versie, van  max. anderhalf uur (incl. pauze).

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 
 

 


Hundertwasser in Japan, Nara 1961


Tischbein, 'Goethe in de Campagne, 1787

Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur