Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNST  en REIZEN  De lokkende Verte

Lezing


Mongolië

Overnachten in een yurt, Kirgizstan

Malevich, 'Op de boulevard'

detail mausoleum Samarkand

 


KUNST en REIZEN

De lokkende Verte

 ‘Tourists don’t know where they’ve been, travelers don’t know where they’re going.’
-
Paul Theroux

Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om op reis te gaan. De een gaat als toerist, naar een warm oord. De ander is avontuurlijk ingesteld of is nieuwsgierig naar andere culturen.
Waarom reizen mensen?

Nomaden hebben geen vaste woon- of verblijfplaats. Doorgaans trekken ze rond met hun vee. Dat zien we nog steeds, bijvoorbeeld in Mongolië.
Handel is ook een belangrijke motivatie om te reizen. De zijderoute bestond bijvoorbeeld uit een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië. Hierlangs werd eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, handel gedreven.
Gedurende de vroege Middeleeuwen vonden er pelgrimages plaats naar Rome en Palestina.
Men maakte kennis met specerijen en andere aantrekkelijke oosterse goederen en dat leidde tot handelsreizen.
En tegenwoordig ontsnappen veel mensen een paar weken per jaar aan de stad en de stress door op vakantie te gaan.
Zo waren (en zijn) er allerlei redenen om huis en haard te verlaten.

In de lezing, getiteld ‘De lokkende Verte’, richten wij ons allereerst op het reizen in Europa in de periode na 1600. Jongemannen uit de betere kringen maakten omstreeks die tijd reizen langs de bekendste steden van Europa. In de loop der tijd werd een 'Grand Tour' beschouwd als een belangrijk element van de opvoeding van deze jongemannen. Eén van de hoogtepunten was een bezoek aan Italië, om de overblijfselen uit de klassieke Romeinse tijd en de werken van grote meesters als Michelangelo en Rafaël te bewonderen.
Ook kunstenaars ondernamen soms een 'Grand Tour', voor een langere of kortere periode. Wat ze onderweg zagen en welke invloed dat op hun kunst had, zal met beelden worden geďllustreerd. 

Kunstenaars gingen om uiteenlopende redenen op reis. Het reizen leverde een heel scala aan nieuwe kunstwerken op.

In het tweede deel van de lezing focussen we ons meer op de individuele kunstenaar.
We maken een keuze uit de vele moderne kunstenaars (dwz. uit de periode na 1850), van wie het werk beďnvloed is door reizen die ze zelf maakten en door kunst, die dankzij het reizen bekend werd bij andere kunstenaars.
In 2017/2018 staan we o.a. uitvoerig stil bij Friedensreich Hundertwasser, een veelzijdig kunstenaar.   

 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie, welke naast beeld ook bestaat uit muziekfragmenten.

Deze lezing duurt twee uur (incl. pauze). De prijs, evenals andere lezingen, vindt u HIER.
Er is tevens een kortere versie, van  max. anderhalf uur (incl. pauze).

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 
 

 


Hundertwasser in Japan, Nara 1961


Tischbein, 'Goethe in de Campagne, 1787

Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur