Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNST  en SPANNING  Een medicijn tegen benepenheid

 

Edvard Munch 'De schreeuw'


August Macke 'Russisches Ballett'
 

Paul Cezanne 'Mardi Gras'
 

Giorgio de Chirico 'Mystery and melancholy of a street'
 

 


 

KUNST en SPANNING

Een medicijn tegen benepenheid

'Deze eigengereide kunstenaars (…) nemen doek, verf en penseel ter hand, smijten hier en daar – zoals het toevallig uitkomt – wat kleuren op een doek… Het is een angstaanjagend schouwspel.’
(over de impressionisten, uit: Le Figaro)

 

Er bestaan veel mooie kunstwerken en veel werken die verrassend en vernieuwend zijn. Of die ons stof tot nadenken bieden. Toch worden slechts weinig kunstwerken uitzonderlijk gevonden. Wat maakt ‘Het Laatste Avondmaal’ van Leonardo da Vinci, ‘Nighthawks’van Edward Hopper of ‘De Schreeuw’ van Edvard Munch tot kunst, die de tand des tijds heeft kunnen doorstaan?
Het zijn alle drie namelijk ook voorbeelden van kunstwerken, die spanning of bij sommigen weerstand oproepen. Het mogen nu dan wel geslaagde kunstwerken worden genoemd, maar waarom?

Moderne kunst (waartoe in de 19de eeuw het impressionisme behoorde) is vaak onderhevig aan kritiek en wordt bespot. Sommige 20ste-eeuwse kunst werd (en wordt af en toe nog) beschouwd als een slechte grap, of bedrog.

Aan de hand van schilderijen uit de afgelopen 150 jaar van bijvoorbeeld Edvard Munch, Henri Matisse, Giorgio de Chirico en Francis Bacon, maar ook door het luisteren naar korte muziekfragmenten van bijv. Igor Stravinsky zal gedurende deze lezing duidelijk worden, waarom kunst of een bepaald kunstwerk zoveel spanning opriep.
Soms had het te maken met nieuwe onderwerpen, die werden uitgebeeld, in een nieuwe stijl.
Soms ging het om werken met zware luchten of een grote leegte, die een beklemmende, mysterieuze sfeer ademden. Ze onttrokken zich immers aan het vertrouwde en vanzelfsprekende.  
Soms ook had het te maken met politieke omstandigheden. Neem bijvoorbeeld Rusland. Na de Oktoberrevolutie van 1917 kon er nog volop geëxperimenteerd worden in de kunst. Maar rond 1930 werd het Socialistisch-Realisme gezien als de enig juiste kunstvorm en werden de experimenten uit de jaren daarvoor verketterd.
En soms begrijpen we niet, waarom moderne kunst nog kunst is…

 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie, welke naast beeld ook bestaat uit muziekfragmenten.

Deze lezing duurt twee uur (incl. pauze). De prijs, evenals andere lezingen, vindt u HIER.
Er is tevens een kortere versie, van  max. anderhalf uur (incl. pauze).

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 
 

 



Claude Monet 'Springtime'



René Magritte 'De bedreigde moordenaar'

Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur