De Transsiberische spoorlijn kortweg Transsib,
is de langste spoorlijn ter wereld en de
belangrijkste lijn van Rusland. Deze
transcontinentale spoorlijn is 9288 kilometer
lang en strekt zich uit van Moskou dwars door
Siberië naar Vladivostok.
Grote delen van Siberië
waren moeilijk bereikbaar omdat er weinig wegen
en spoorlijnen waren. Om het land te ontsluiten,
gaf Tsaar Alexander III zijn zoon Nicolaas aan
het eind van de negentiende eeuw de opdracht om
een spoorlijn aan te leggen van Moskou tot
Vladivostok aan de Stille Oceaan. Door deze
spoorlijn werd Moskou met de verre
nederzettingen in Siberië verbonden. Omdat hij
dwars door Siberië loopt, wordt hij de
Transsiberische spoorlijn genoemd.
Op 19 mei
1891 werd er met het project begonnen.
Na de
voltooiing ervan is de lijn alleen al door zijn
lengte één van de beroemdste spoorlijnen
geworden.
Een betere naam voor de trein(reis) op deze site
is misschien de Transmongolië-Expres. Onze reis
liep namelijk van Moskou,
door Siberië en Mongolië, en had als eindbestemming
Beijing.
Een reis van ongeveer 8000
kilometer.
De foto's (en tekstjes) geven een indruk van
deze beroemde spoorlijn én onze reis.
©.All Rights Reserved. NO!- Neither Facebook and Instagram nor any other
visitor may use my name or any of my content without my permission.
We zeggen Moskou vaarwel...
Station Moskva Kazanskaja
Het eerste traject, van Moskou naar Jekaterinenburg
Een handige timetable.
Zo weet je tenminste hoe laat je trein weer vanaf een bepaald perron
vertrekt en kun je tussendoor met een gerust hart de benen strekken.
Er is op sommige perrons/stations tijd voor een wandelingetje van zo'n
20 minuten.
Behalve in de meest luxe klasse in onze trein waren er geen douches aan
boord.
Wel was er aan beide zijden van een rijtuig een toilet met wastafel. Een
beetje behelpen dus.
Maar tijdens de stops die je onderweg in sommige steden kunt maken, kun
je dan een overnachting in een hotelkamer nemen.
Biivoorbeeld in
Jekaterinenburg of
Irkoetsk.
De provodnitsa is de conductrice op de trein.
Bij elk station staan zij bij de ingang de kaartjes te controleren. Deze
moet je dus al laten zien voor je de trein in gaat. Je moet ook
instappen bij het goede rijtuig.
Naast het controleren van de kaartjes heeft zij nog allerlei andere
taken.
Een datsja is een Russisch woord voor een huisje op het platteland.
Meestal worden met de term Russische buitenhuisjes bedoeld, die voor een
gedeelte van het jaar door de eigenaar worden bewoond, met een tuintje
erbij waarin eigen groenten worden verbouwd.
In de trein is een restauratierijtuig aanwezig, waar voor een
aanvaardbare prijs redelijke maaltijden te verkrijgen zijn. De menukaart
zag er soms zeer veelbelovend uit. Maar lang niet alles van de kaart is
ook daadwerkelijk verkrijgbaar.
Zodra we de grens met China passeerden, werd er een Chinees
restauratierijtuig aangekoppeld. De Chinezen deelden tegoedbonnen uit,
waarvoor je een eenvoudige maaltijd kon gebruiken. Met stokjes eten was
uiteraard onvermijdelijk!
Je kunt bij de provodnitsa kopjes of mokken halen. Een soepkom of grote
beker meenemen kan ook handig zijn. Of misschien zelfs een klein
pannetje. Er is namelijk een samovar in de trein, waar je altijd heet
water kunt tappen, voor thee, een soepje of een instantmaaltijd. Ook
biedt de plaatselijke bevolking op de stations van alles te koop aan.
Na 1777 kilometer, in de Oeral ten noorden van Jekaterinenburg
staat een obelisk die de grens tussen Europa en Azië aangeeft.
Het station van Jekaterinenburg heet overigens Sverdlovsk, zoals de stad
heette ten tijde van de Sovjet-Unie.
Jekaterinenburg is de stad waar tsaar Nicolaas II naar
toe werd verbannen. Hij werd er vervolgens ook geëxecuteerd in opdracht
van bolsjewiekenleider Jakov Sverdlov, nadat de tsaar als gevolg van de
Februarirevolutie (1917) gedwongen aftrad.
Lenin-standbeeld in Jekaterinenburg
Jekaterinenburg
Inmiddels zitten de eerste 3029 km erop.
Hierna wordt het landschap een lange tijd vlak. De lijn passeert Omsk en
Novosibirsk, twee tamelijk grote Russische steden.
Soms vragen mensen hoe veilig het is in de trein. Onze ervaring is dat
het veilig is. Op de deuren van de coupés zitten sloten. Verder heeft
elk treinstel zijn eigen provodniks die goed weten wie er in welk
treinstel en in welke coupé thuishoort. Zij houden de boel dus ook nog
in de gaten.
We hebben echter nooit spullen onbeheerd achtergelaten.
De Transsib is vooral belangrijk voor goederentreinen. Een groot deel
van het vrachtvervoer in Rusland vindt plaats over de Transsib. Voor
Siberië is de lijn een echte levensader; veel plaatsen kwamen pas tot
ontwikkeling na aanleg van de spoorlijn.
Epifaniekathedraal of Driekoningenkathedraal (Irkoetsk)
Alexander III (1845-1894), tsaar van 1881
tot 1894. Het beeld staat in Irkoetsk, evenals het houten huis (r).
De Transsib bereikt vervolgens Irkoetsk. In het communistische tijdperk
was dat de enige stad waar buitenlanders de reis mochten onderbreken.
De stad ligt vlakbij het Baikalmeer.
De Transsib vervolgt zijn weg langs de zuidkant van dit meer.
Ulan Ude / Oelan Oede
Voorbij het Baikalmeer takt bij Oelan-Oede de trans-Mongolische lijn af,
die via de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar naar China loopt.
We vervolgen onze reis over deze lijn.
In Mongolië verlaten we de trein om daar een weekje in een heel klein
deel van het immense land rond te reizen.
Mongolië
Ik denk dat we wel mogen stellen dat Mongolië één van de laatste landen
is waar de natuur nog tamelijk ongerept is.
Zodra we de hoofdstad verlaten, zijn er geen wegen meer te bekennen.
We rijden over een lege vlakte, waar hooguit sporen in het zand erop
duiden dat hier al eerder auto's hebben gereden.
Stoepa (boeddhistisch bouwwerk)
Mongolië was een boeddhistisch land. Maar in de vorige eeuw zijn veel
kloosters verdwenen of in gebruik genomen als schoolgebouw of stal.
Of ze stonden leeg en vervielen.
Nu heeft een fractie ervan opnieuw een boeddhistische functie.
Monument bij Karakorum. Het laat zien hoe groot het
Mongoolse Rijk ooit was.
We bezoeken o.a. Karakorum of Kharkhorin en wandelen hier naar het
monument over het Mongoolse Rijk.
Ook brengen we een bezoek aan het Erdene Zuu klooster.
Erdene Zuu
We genieten enorm van de prachtige natuur in het Khogno Khan N.P. en het
Hustai N.P.
In dit laatste park zijn we aan het eind van de dag op zoek gegaan naar
de beroemde Przewalskipaarden.
En ook de ontmoeting met gewone mensen maakt deze reis de moeite waard.
Vervolgens keren we terug in Ulaanbaatar om onze treinreis te vervolgen,
naar de hoofdstad van China.
We zullen Mongolië missen...
©PAM PHOTOS
Voor de aankoop of het gebruiken van een foto kunt u
contact opnemen via:
cedars@live.nl
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
LEZINGEN over de Transsiberische
spoorlijn
Keuze uit:
a.
Een
algemeen reisverslag
Deze lezing bestaat uit het verhaal over de reis met de trein vanuit
Moskou, door Siberië en Mongolië, met als eindbestemming Beijing.
Een deel van de lezing gaat over de geschiedenis van de Transsiberische spoorlijn.
Wanneer werd hij aangelegd en waarom? Welke problemen deden zich voor en
hoe werden die opgelost?
Uiteraard is er ook ruim aandacht voor de trein zelf. Hoe was hij begin 1900
ingericht en wie reisden ermee? En hoe is het nu? Wie waren onze
medepassagiers, wat deden we onderweg zoal?
We brachten o.a. een bezoek aan Jekaterinenburg, waar de laatste
tsaar en zijn gezin zijn vermoord.....
b.
Kunst en
architectuur in Moskou
Deze lezing is geruime tijd na de reis met de Transsiberische spoorlijn
ontstaan. Nadat we aan het begin van deze reis wandelingen door Moskou
hadden gemaakt en musea hadden bezocht, ontstond het idee om ook een
ander verhaal te vertellen. Namelijk over de kunst en architectuur die
we in Moskou hadden bewonderd. Het was inmiddels ook niet meer bij dat
ene bezoek gebleven, in 2016 brachten we opnieuw enkele dagen door in
Moskou en ontdekten we nog andere interessante plekken. En zagen we ook
andere kanten van Moskou.....
Beide reizen hebben verder nog een korte lezing over twee musea in
Moskou en hun achtergronden opgeleverd, nl.
c.
Mooie musea in Moskou
Klik op de link voor meer inhoudelijke informatie.
Info 2021:
Lezing a. en b. duren twee uur, met
inbegrip van een pauze van circa 15 minuten.
Prijs: € 140,00 (excl. reiskosten)
Lezing c. duurt anderhalf uur, incl. pauze. Prijs: € 125,00
Boekingen via:
cedars.educatie@live.nl
Meer informatie en
overige lezingen vindt u
HIER
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
|