....Wat had er
ook al weer gestaan? 'Toegang niet voor iedereen.' En: 'Alleen voor
gekken.' Onderzoekend keek ik naar de oude muur, stilletjes wensend dat
de betovering weer zou beginnen, de letters gekken zoals ik zouden
uitnodigen, de kleine poort me zou doorlaten. Daar was misschien wat ik
begeerde, daar werd misschien mijn muziek gespeeld?
Gelaten keek de donkere stenen muur mij aan, in diepe schemering,
gesloten, diep verzonken in de droom. En nergens een poort, nergens een
spitsboog, alleen een donkere, stille muur zonder opening. Glimlachend
liep ik verder, ik knikte de muur vriendelijk toe. 'Welterusten, muur,
ik zal je niet wekken. De tijd zal komen dat ze je omverhalen of je met
hun hebzuchtige reclamebiljetten beplakken, maar je bent er nog, nog ben
je mooi en stil en ik houd van je.'
Citaat uit De Steppewolf
van Herman Hesse, uitg. De Bezige Bij, Amsterdam, 1974
De Grote Muur, een
van de zeven wereldwonderen, is een van de grootste
menselijke prestaties. En al eeuwenlang hét symbool van
China. Met de bouw werd begonnen tijdens de periode
475-221 v. Chr. Oorspronkelijk waren er een aantal
muren. Deze zijn aangelegd om 'barbaren' uit de
Mongoolse steppen en Mantsjoerije tegen te houden. Onder
het bewind van keizer Qin Shi Huangdi (221-214 voor Chr.)
zijn de losse stukken met elkaar verbonden tot één
onafgebroken verdedigingslinie. Qin zou meer dan een
miljoen (dwang)arbeiders hebben ingeschakeld. Er is
lange tijd doorgewerkt aan verbetering en uitbreiding
van de 'Lange' of 'Grote' Muur. De Grote Muur bleek in
de loop der eeuwen echter lang niet altijd voldoende
bestand te zijn tegen binnendringende vijanden. Nadat
hij op tal van plaatsen ook niet meer de grens vormde,
raakte hij in verval.
De Muur is ongeveer 6700 kilometer lang en telt 25.000
wachttorens. Hij is zo'n zeven meter hoog en drie meter
breed. Zich voegend naar de kammen van het gebergte in
het noorden van China, slingert de Muur zich door het
landschap. Het is een fascinerend gezicht.
Vroeger diende de bovenkant ook als transportweg voor
soldaten. Nu is de Muur een toeristische trekpleister.
Veel mensen bezoeken de Muur ten noordwesten van
Beijing.
De Muur van Hadrianus
of Hadrianuswal
(Engels: Hadrian's Wall)
werd gebouwd onder
Hadrianus,
keizer van
Rome van
117 tot
138 na Chr. De
keizer wilde overal in
het rijk persoonlijk
zijn militaire apparaat
inspecteren en de
provincies zelf leren
kennen. Daarom reisde
hij sinds
121 het gehele
Romeinse Rijk door.
Na een bezoek aan
Britannia liet hij
daar van
122 tot
128 de 117 km lange,
gedeeltelijk bewaarde
Hadrianuswal bouwen, die
als onderdeel van de
limes (versterkte
grenslinie van het rijk,
waaronder
Vindolanda) tot eind
4e eeuw dienst deed.
Hadrianus' opvolger
keizer
Antoninus Pius
herhaalde dit project
door vanaf
142 de noordelijker
Muur van Antoninus (Antonine
Wall) aan te leggen.
Doel
De muur was een
stenen versterking over
de gehele breedte van
Groot-Brittannië en
had als doel invallen
van de Picten vanuit het
noorden (Schotland) te
voorkomen. Daarnaast
diende hij als symbool
van de Romeinse macht,
zowel in Britannia als
in Rome.
De muur vormde ook de
noordelijke grens van
het
Romeinse rijk en was
een van de best bewaakte
stukken. Vermoedelijk
deden de poorten in de
muur ook dienst als
douaneposten, om zo
de handel doorgang te
kunnen laten vinden.
Ligging
De muur liep van de
monding van de rivier de
Tyne naar de
Solway Firth (tussen
het huidige
Carlisle en
Newcastle) en lag
enige kilometers ten
zuiden van de huidige
grens met
Schotland.
Hij werd aanvankelijk
opgetrokken met een
breedte van 3 meter,
hoewel later gebouwde
delen iets smaller
waren. De hoogte was
vermoedelijk tussen de 4
en 5 meter. Op vaste
afstanden lagen 14 grote
en 80 kleinere
forten.
Gezien van noord naar
zuid bestond het
verdedigingswerk uit
een glooiing met een
diepe gracht voorzien
van puntige staken, dan
kwam de muur zelf.
Daarvoor lag een
militaire weg voor de
verplaatsing van
goederen en manschappen,
en tenslotte waren er
twee verhogingen met
weer een gracht ertussen.
Muur van Hadrianus bij Greenhead Lough
Plaats van de Muur van Hadrianus en de "Antonine
Wall" in Engeland en Schotland
Fresco's
Uit Wikipedia, de vrije
encyclopedie
De schilderterm
fresco (Italiaans
voor "vers") stamt van
de Italiaanse
uitdrukking buon
fresco, ("goed
vers"), een technische
term die het
tegenovergestelde is van
in secco ("op
droog oppervlak").
Caseïne en
silicaatverven zijn
uitermate geschikt om al
secco te schilderen.
Lijmverven houden minder
lang stand.
De frescotechniek
bestaat uit schilderen
op een vochtig medium,
zoals nog nat
pleisterwerk. Voordat de
kalk wordt aangebracht
tekent de kunstenaar met
houtskool de afbeelding
op de muur. Na het
aanbrengen van de natte
kalklaag schemert deze
tekening nog door de
witte kalk heen.
Vervolgens brengt de
schilder het fresco aan.
Dikwijls werd echter ook
vooraf op ware grootte
een schets gemaakt, een
karton dat de schilder
die vlug moest werken,
op de kalklaag
overbracht.
In tegenstelling tot het
schilderen in fresco
wordt schilderen in
secco op droog
pleisterwerk gedaan.
Daarbij worden de
pigmenten in een bindend
medium opgelost, zoals
ei (gelijksoortig als
bij tempera). Een
tussenvorm, waarbij het
gedroogde pleisterwerk
met vocht verzacht wordt
voordat de pigmenten
worden aangebracht, heet
wel mezzo-secco.
Het verschil tussen deze
twee technieken is dat
het bij fresco het natte
pleisterwerk, terwijl
het droogt, de pigmenten
van het schilderij
absorbeert, terwijl de
verf bij de in secco
techniek op het
pleisterwerk blijft
liggen. Terwijl het
water verdampt, neemt de
kalk calciumoxide
koolzuur uit de lucht op
en vormt
calciumcarbonaat. De
frescoschildering wordt
als het ware een deel
van het muuroppervlak,
het is eigenlijk in
de muur geschilderd in
plaats van er op.
De frescotechniek leidt
hierdoor tot een zeer
duurzaam kunstwerk. Als
de muur kapot gaat kan
het schilderij vaak nog
worden gereconstrueerd.
De moeilijkheid van
frescoschilderen is dat
er snel gewerkt moet
worden, omdat het
pleisterwerk in één dag
droogt. Het oppervlak
dat in één dag bewerkt
kon worden heette
tijdens de Renaissance
in Italië een
giornata, ofwel de
hoeveelheid voor één
dag. Met een
vergrootglas zijn de
grenzen van één dag werk
goed waarneembaar. Soms,
als het pleisterwerk
niet van optimale
kwaliteit was, zijn de
delingen zelfs met het
blote oog zichtbaar.
Schilders in fresco
voegen later vaak
details in secco toe.
Egyptische
muurschilderingen in
tombes zijn meestal in
secco, Romeinse
muurschilderingen in
Pompeii en Herculaneum
zijn in fresco.
Een belangrijke
frescoschilder uit het
Quattrocento is Piero
della Francesca met
vooral religieuze
onderwerpen zoals "De
geseling van Christus",
"Helena vindt het H.
Kruis" e.d.
Fresco in Villa Oplontis,
bij Napels, Italië. Het
motief in het midden
geeft Herakles weer in
de tuin van de
Hesperiden.
Giotto di Bondone
(1267-1337), Cappella
Scrovegni a Padova, Het
Leven van Christus, Lamentation
(fresco)
Apodyterion (kleedkamer)
in de Stabian Baden in
Pompeii
in Italië.
Informatie
over
de
foto
hiernaast
(Apodyterion):
This
file
is
licensed
under
the
Creative Commons
Attribution ShareAlike 2.5 License.
In
short:
you
are
free
to
share
and
make
derivative
works
of
the
file
under
the
conditions
that
you
appropriately
attribute
it,
and
that
you
distribute
it
only
under
a
license
identical
to
this
one.
Official
license
Fresco's:
Eisen aan de muren
De muren waarop een
fresco wordt aangebracht
moeten stabiel, droog en
vrij van opstijgend
vocht zijn. Zonder
pleisterlaag moeten ze
lange tijd hebben
blootgestaan aan de
lucht. Vooraleer nieuwe
pleister aan te brengen
dienen oude lagen eerst
volledig te worden
afgekapt. De muur moet
verschillende malen
worden natgemaakt want
goede bindingen met het
fresco hangen
voornamelijk af van het
geabsorbeerde
watergehalte. Liefst
zijn de bakstenen zo
gelijk mogelijk gebrand
en indien mogelijk
afkomstig uit één oven.
Pompeii fresco from the
villa of P. Fannio
Sinistore in Boscoreale
Zie
Youtube
Over de Muur, Klein
Orkest
Oost-Berlijn,
Unter den Linden
Er wandelen mensen langs vlaggen en vaandels
Waar Lenin en Marx nog steeds op 'n voetstuk staan
En iedereen werkt, hamers en sikkels
Terwijl in paradepas de wacht wordt gewisseld
Veertig jaar socialisme
Er is in die tijd veel bereikt
Maar wat is nou die heilstaat
Als er muren omheen staan
Als je bang en voorzichtig
Met je mening moet omgaan
Ach, wat is nou die heilstaat
Zeg mij wat is-ie waard
Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard
En alleen de
vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten
Over de Muur, over het IJzeren Gordijn
Omdat ze soms in het westen
Soms ook in het oosten willen zijn
Omdat ze soms in het westen
Soms ook in het oosten willen zijn
West-Berlijn, de
Kurfürstendam
Er wandelen mensen langs porno en peepshow
Waar Mercedes en Cola nog steeds op een voetstuk staan
En de neonreclames die glitterend lokken
Kom dansen, kom eten, kom zuipen, kom gokken
Dat is nou veertig jaar vrijheid
Er is in die tijd veel bereikt
Maar wat is nou die vrijheid
Zonder huis, zonder baan
Zoveel Turken in Kreuzberg die amper kunnen bestaan
Goed, je mag demonstreren
Maar met je rug tegen de muur
En alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur
En de vogels
vliegen van West- naar Oost-Berlijn
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten
Over de Muur, over het IJzeren Gordijn
Omdat ze soms in het oosten
Soms ook in het westen willen zijn
Omdat er brood ligt soms bij de Gedächtniskirche
Soms op het Alexanderplein
Berlijn, 16
febr. De beruchte Stasi zou moeten terugkomen en de
Berlijnse Muur had wel degelijk nut.
Ruim
achttien jaar na de val van het communisme rechtvaardigt
een afgevaardigde in het parlement van de West-Duitse
deelstaat Nedersaksen de instrumenten van het toenmalige
DDR-regime: de gevreesde geheime dienst en de
dodelijke afscheiding tussen oost en west.
Christel
Wegner is communiste die voor de nieuwe partij Die Linke vorige maand bij de deelstaatverkiezingen in
het parlement van Nedersaksen belandde. "Als je
een ander maatschappelijk systeem wilt", zei
Wegner in het tv-programma Panorama, dan heb je een
orgaan als de Stasi nodig om je er tegen te
beschermen "dat andere, reactionaire krachten,
van de gelegenheid gebruik maken om zo'n staat
van binnen uit te hollen".
Over de
Berlijnse Muur zei de 60-jarige Wegner, een
gepensioneerde verpleegster die zelf overigens niet uit
Oost-Duitsland afkomstig is: "De bouw van de Muur was in
ieder geval een maatregel om te verhinderen dat
West-Duitsers naar de DDR konden."
.....
Haar uitlatingen hebben een storm van kritiek
losgemaakt.
"Off the
Wall", Michael
Jackson:
Zie YouTube
Zest,
Brood graffity, Delft
Graffiti
Graffiti op straat wordt meestal gemaakt
met behulp van spuitbussen met
verschillende kleuren verf. Het zijn
vaak korte teksten en afbeeldingen,
variërend van tags (korte parafen
waaraan de maker door zijn collega's
wordt herkend) tot pieces
(grotere, met kunstzin uitgevoerde
afbeeldingen). Vaak ziet men tientallen
tags die dicht bij elkaar zijn
neergezet. Er zijn duidelijke stijlen te
herkennen. Er is zeker sprake van een
ondergrondse graffiti-subcultuur.
Tegenwoordig is in Nederland vrijwel
overal graffiti aan te treffen.
In de loop der jaren is graffiti deels
vanuit het illegale circuit als
geaccepteerd verschijnsel in de
maatschappij terechtgekomen. Zo bevinden
zich graffiti-uitingen bij wijze van
kunstuiting in meerdere scholen en
clubhuizen. Op meerdere plaatsen zijn
graffitiworkshops te volgen, waaronder
in buurthuizen en tijdens festivals.
Toen er in 2002 in Delft een nieuw stuk
aan het stadscentrum werd bijgebouwd
werd de houten bouwmuur die rondom de
bouwput stond met graffiti beschilderd
door 50 Delftse jongeren in samenwerking
met kunstenaar Hugo Kaagman. Als
voortzetting hiervan initieerde de stad
Delft in mei 2003 enkele legale
graffitiplaatsen verspreid over de stad.
Hengelo, Holland
Dublin,
Ierland
De Kat, City Road, Londen, UK
Hengelo, Holland
Verlaten station,
veelkleurige graffiti
op een lange muur.
Tussen begin en einde
is er voor mij geen teken.
Caroline Zegerman
Muurschilderingen in het
Haags Gemeentemuseum
In de publiekstrappenhuizen en in enkele zalen van het Gemeentemuseum
zijn muurschilderingen te bewonderen van Sol LeWitt, Niele Toroni,
Günther Forg, Günter Tuzina en Jan van der Ploeg. De schilderingen
hebben een relatie met de architectuur en de collectie van het museum.
De muurschilderingen in de trappenhuizen werden in de loop van de jaren
’80 gemaakt. Omdat tijdens de restauratie van het Berlage gebouw ook de
stuclaag werd vernieuwd, werden alle muurschilderingen verwijderd en
waren de trappenhuizen bij de heropening in 1998 weer even helemaal wit.
In 2000 werden de muurschilderingen hersteld. De ontwerpen van LeWitt en
Förg zijn eigendom zijn van het Gemeentemuseum, en konden voor de nieuwe
uitvoering opnieuw worden gebruikt. Dit gold niet voor de werken van
Toroni en Tuzina die hun werk zelf uitvoerden. Zij hebben hun werken
aangepast
Sol LeWitt,
muurschilderingen 2002
Ter gelegenheid van
de collectiepresentatie ‘Minimal’ kwamen er in 2002 vijf nieuwe
muurschilderingen van Sol LeWitt bij. Bij de recentere werken heeft
LeWitt een aantal van zijn radicale principes versoepeld. Hierdoor zijn
recentere ‘wall drawings’ zoals die vijf uit 2002 ingewikkelder en hun
technische uitvoering veeleisender geworden. De vijf muurschilderingen
stellen geometrische figuren in parallel perspectief voor. Dit
perspectief onderscheidt zich doordat lijnen in de diepte niet in een
verdwijnpunt samen komen maar parallel lopen. Daarom is de geometrische
grondslag die de basis is van LeWitts werk in de nieuwe
muurschilderingen niet zonder meer de herkennen. De vormen zijn groter
dan de wanden en deels door de grenzen van de wanden afgesneden.
Hierdoor komt onze perceptie van drie dimensionaliteit op losse
schroeven te staan: je kunt de kleur- of grijsvlaktes zowel als platte
en naast elkaar gezette vormen zien. Gezien als driedimensionale vormen
herinneren ze aan de betonstructuur van het gebouw van het
Gemeentemuseum. Een ter tijd van diens constructie nog nieuwe techniek
die Berlage daarom juist als architectonisch thema heeft benadrukt.
Isometric Forms, Sol
LeWit (1928-2007), muurschildering in acryl, 2002
Graffiti als
kunstvorm
Ook
in de meer maatschappelijk geaccepteerde
kunstvormen is de graffiti-kunst
doorgedrongen. De consumenten-objecten
uit de Amerikaanse Art, de allergie voor
de galerie-kunst en de
happening-en-performance-drang van de
conceptualisten zijn elementen, die de
spuitbus-schilders tot de Graffiti-kunst
brachten, in de jaren 80.
Zonder zijn leraren Joseph Kossuth en
Keith Sonnier aan de New Yorkse
School for Visual Arts te willen
negeren, riep Keith Haring toch uit:"The
metro-stations are my galeries and there
is my public". Een andere bekende
graffiti kunstenaar is Jean-Michel
Basquiat.
Graffiti-schilders produceren evengoed
figuratieve als non-figuratieve
creaties. Zonder enige voorbedachtheid
laat de kunstenaar zich leiden door zijn
spontaniteit en een opvallend snelle
uitvoering. (Noodgedwongen omdat de
techniek dit vereist en hij risico loopt
te worden gearresteerd...)
De stad Jericho was blijkbaar vroeger
omringd door twee muren. Beneden aan de helling was tijdens de
Midden-Bronstijd (2200-1550 v. Chr.) een zware vestingmuur van
ruwe stenen gebouwd. Deze twee meter dikke en vier meter hoge
muur bleef ook later nog in gebruik. Bovenaan de rand van de
heuvel bevond zich een muur van bakstenen. Aan de voet daarvan
was een plateau waarop huizen stonden. Aan de buitenrand van de
heuvel waarop de stad gebouwd was, bevond zich een lager gelegen
vestingmuur van natuursteen. Onderaan die muur werden grote
aantallen bakstenen gevonden - afkomstig van de verdwenen
stadsmuur - die bijna tot aan de bovenkant van de vestingmuur
reikten.
In de Bijbel (Jozua 5:13-6:27) wordt verteld over de
vernietiging van Jericho.
Jericho was volkomen afgegrendeld, er kon niemand in of uit. De
Heer beloofde te helpen. Hij zou Jericho aan de Israëlieten
geven. Deze moesten om de stad trekken, zes dagen achtereen. En
op de zevende dag moesten ze zeven keer om de stad trekken.
Vervolgens moesten de priesters op de ramshoorns blazen en als
het volk dat hoorde, moest het luid juichen. De muur van de stad
zou dan instorten en iedereen kon daarna de stad binnentrekken.
Zo gebeurde, aldus de Bijbel.
Toen de ramshoorns klonken, brak het volk uit in een donderend
geschreeuw. De muur stortte in…
Schets van Gene Fackler van de noordzijde van het oude Jericho
De muren van Jerichio storten in als de priester op zijn hoorn
blaast op deze illustratie uit een 14de eeuws IJslands
manuscript.
Jean Fouquet,
Inname van Jericho
De
Griekse geschiedschrijver Herodotus heeft uitgebreid geschreven over
Babylonië. Volgens Herodotos
was de stadsmuur van Babylonië het meest bijzondere bouwwerk. De muur
was zó breed dat twee wagens, beiden bespannen met vier paarden elkaar
moeiteloos konden passeren bovenop de muur. Later zijn delen van de muur
blootgelegd, evenals een 19 meter lange laan, de processieweg genoemd,
welke geheel was geplaveid met witte kalksteen en rode steenslag (breccia).
Deze processieweg werd geflankeerd door muren (zie foto hierboven),
afgezet met blauwe glazuurtegels waarin zestig leeuwenreliëfs waren
aangebracht.
Processieweg en Ishtarpoort
De weg
liep door de Isjtar-
( of Ishtar) poort naar een tempel, die door Nebukadnezar II was herbouwd.
Achter deze tempel lag de (vervallen) toren, welke tot negen
verdiepingen werd gerestaureerd (ca. 100 meter hoog).
Babylon kennen we o.a. van de Babylonische
ballingschap (Joodse volk), de
Babylonische
letterkunde en wetenschap, de
Babylonisch-Assyrische
kunst en godsdienst en natuurlijk de
Babylonische
spraakverwarring.
In zijn werk
reflecteert de Duits-joodse kunstenaar Nussbaum
(1904-1944) direct aan dramatische gebeurtenissen in de
jaren direct voorafgaande aan de Tweede Wereldoorlog.
Hitlers greep naar de macht in 1933 leidde ertoe dat
Nussbaum zijn studieverblijf in Rome moest beëindigen.
Een aantal apocalyptische schilderijen geven zijn
ontreddering en voorgevoel van naderend onheil duidelijk
aan.
De verslechterende situatie van de Duitse joden leidde
tot Nussbaums 'Exil' in 1935 naar België, waar hij samen
met zijn vrouw, een Poolse jodin, als statenloos burger
een moeizaam bestaan leidde. Ook hier geven zijn werken
een indringend beeld van de ontredderde situatie van een
vluchteling.
De Duitse bezetting van België in 1940 maakte aan de
weinige zekerheden een einde. De eenzaamheid van zijn
onderduik en de mensonterende omstandigheden in het
interneringskamp St. Cyprien (1940) worden de
hoofdthema's in zijn werk. Een grote intensiteit bereikt
hij in zijn kunst wanneer hij verneemt dat zijn ouders
en broer die naar Amsterdam waren gevlucht, in 1943 in
Westerbork werden geïnterneerd. Nussbaum zelf, ontsnapt
uit St. Cyprien, leeft drie jaar als onderduiker in
Brussel, en schildert ook daar het leven der verdoemden.
In 1944 worden hij en zijn vrouw gearresteerd en via
Mechelen naar Auschwitz gedeporteerd.
Felix Nussbaum heeft veel schilderijen gemaakt, waarin
een muur een rol speelt. Een aantal voorbeelden hiervan
zijn hieronder te zien.
Schilderijen van Nussbaum zijn te bewonderen in het
museum in Osnabrück.
Fra
Angelico, eigenlijk fra Giovanni da Fiesole, bijgenaamd il
Beato Angelico (Vecchio di Mugello, ca 1400 - Rome 1455)
Italiaans schilder.
Hij verbleef als monnik in het klooster S. Marco te Florence,
waar hij met anderen samen vele cellen van mede-monniken van
frescos voorzag.
Het grootste deel van zijn werk bevindt zich nog daar, maar ook
in een aantal grote musea in Europa en Amerika is werk van
hem'te zien. Zijn devote, uitsluitend religieuze schilderingen
zijn naar de geest nog middeleeuws, maar luiden naar vorm en
compositie de Renaissance in.
Asam, Cosmas Damian
en
Asam, Egid Quirin
Cosmas Damian Asam (Benediktbeuren
1686-München 1739)
was een Zuidduits schilder en bouwmeester, zoon van de schilder
George Asam (1649-1711).
Hij ontwikkelde met zijn broer Egid Quirin uit de Italiaanse
barok een eigen, specifieke vorm van late barok, die naar rococo
neigt. Hij maakte o.a. de fresco's in de
abdijkerk in Weingarten en de
beschildering en het stucwerk in het naast hun woonhuis gelegen
kerkje in München. Egid Quirin Asam (Tegernsee 1692-Mannheim 1750)
broer van Cosam Damian. Hij was architect, stucwerker en
beeldhouwer in barokstijl. Hij werkte veel samen met
bovengenoemde broer.
Hij ontwierp ondermeer de kloosterkerk in Rohr, die door de
broers samen is gedecoreerd. Ook het ontwerp van hun
schitterende woonhuis in München (bekend als
Asamhaus) is van Egid
Quirin. De naastgelegen kerk is door beide broers van stucwerk
en schilderingen voorzien.
Muralisme
Het muralisme
(Spaans: muralismo) is een tak van de schilderkunst die zich
bezig houdt met muurschilderingen.
In Mexico is deze stroming in de revolutie van 1910 verankerd.
Het proletariaat had nood aan revolutionaire opvoeding en de
republiek had nood aan geschilderde voorbeelden. Schilders
gingen dus de klassenstrijd uitbeelden en gingen de
geïnstitutionaliseerde revolutie als mythe aan het volk dat
amper kon lezen en schrijven, voorstellen in enorme
muurschilderingen, Muralismo genaamd. Hun werk werd openbare
kunst. De kolossale ruimtes in openbare gebouwen werden tot in
de kleinste hoeken gevuld met beelden die overvloedig en soms
overtollig aandoen.
Alhoewel de grootste opdrachtgever de staat betrof, was het de
vrijheid waarmee de schilders gingen vertellen, die het
muralisme levendig maakte. Het is nooit abstract en in alle
opzichten verschillend van de kunst in landen met een
dictatoriaal regime.
De som van aanbod van opdrachten, politiek klimaat, nood aan
socialistich beeldmateriaal, de bewogen geschiedenis van Mexico
en het talent van talrijke schilders, maakten van het muralisme
een uniek verschijnsel. Vanaf 1920 spreken we dan ook over "the
mural movement" en niet zozeer over muurschilderkunst.
Rivera, Diego
Portrait of Diego Rivera and
Frida Rivera 1932
Carl Van Vechten photograph collection (Library of Congress)
Diego
Rivera
(Guanajuato 1886 - Mexico City 1957)
Mexicaans schilder
Rivera onderging invloed van het kubisme in Parijs>
In 1921 terug in Mexico stichtte hij met Siqueiros een
Revolutionaire Werkgemeenschap.
Zijn kunst, monumentale wandschilderingen en mozaïeken, is sterk
sociaal bepaald. Hij beeldde gebeurtenissen uit de geschiedenis,
uit het politieke en sociale leven van Mexico uit, in een vorm
die door iedereen begrepen kon worden. Hij werkte in Mexico,
maar kreeg ook opdrachten uit de VS.
Met Orozco en Siqueiros was hij de grondlegger van de
nationaal-Mexicaanse moderne kunst.
Hij was o.a. getrouwd met de surrealistische kunstschilderes
Frida Kahlo.
Meer
muren op de Engelstalige afdeling. Klik HIER.
Muren zijn
overal, buiten ons en in ons.
Op deze pagina van Cedar Gallery zie je beroemde muren zoals de
Chinese Muur. En de Berlijnse Muur die in 1989 viel. Maar ook
muren die je misschien niet kent.
Je vindt hier muziek over muren en kunst op muren.
Er zijn muren die je kunt zien, maar ook die alleen in je hoofd
zitten. Die vind je soms terug in poëzie.
Welke associaties heb
jij bij muren?
Denk je aan verdediging of afscheiding? Indringers die buiten,
of misdadigers die binnen gehouden moeten worden?
Loop jij wel eens tegen een muur op?
Loop je met een spuitbus rond of schrijf je binnen de muren van
je kamer een gedicht?
Geef je ideeën rondom dit thema creatief vorm door kunst, foto
of tekst en stuur het resultaat op naar:
cedars@live.nl,
o.v.v. ‘muren’ en lever zo een bijdrage aan dé site voor kunst
en cultuur.