Kunstenaars
Architectuur
Boeken
Fotografie
Letters
Schilderijen
Bomen
Religie
Thema's
China
Japan
Rusland
|
MOSKOU
Willemsbrug Rotterdam |
|
|
|
©photos c. en a.wagenvoorde |
Het waterrijke Hollandse landschap maakte het noodzakelijk, dat er in
het landschap werd ingegrepen. "Bouwwerken" die hierdoor zijn ontstaan,
zijn bijv. bruggen en waterwerken. Het water heeft steeds een grote rol
gespeeld in het leven van de Nederlanders. De waterwegen werden druk
bevaren. Om verkeer mogelijk te maken, werden er veel bruggen gebouwd.
Vaste bruggen, van hout of steen, maar ook beweegbare bruggen, zodat het
vervoer over water niet werd gehinderd. In binnen- en buitenland zijn
bruggen niet altijd alleen maar functioneel, maar soms ook ware
kunstwerken... |
Erasmusbrug Rotterdam (1996) |
|
Architect Ben van Berkel ontwierp tussen de nieuwe wijk Kop van
Zuid en de binnenstad van Rotterdam een opvallende brug die aan
kabels is opgehangen. Het is een brug met een gebogen brugdek
met een lengte van 800 meter. De opvallende vrom bezorgde de
brug de bijnaam De Zwaan. |
Rotterdam |
Willemsbrug Rotterdam (1981) |
Nijmegen, Waalbrug (1936) |
Beijing |
|
|
Dunhuang,
China |
Turpan, China |
China, vanuit trein (woestijn) |
Turpan, China |
Xi'an, China |
Xi'an, China |
Eind jaren twintig van de vorige eeuw maakte architect G.
Schoorl een ontwerp voor een burg over de Waal bij Nijmegen.
Eind 1931 begon men met de bouw van de brug. De bouw duurde
totaal vijf jaar, koningin Wilhelmina opende hem in 1936. De
brug is ongeveer 600 m lang. Hij was nog maar vier jaar in
gebruik, toen de Nederlandse genie hem in 1940 opblies, om het
Duitse leger tegen te houden. De Duitsers namen ons land in en
begonnen met het herstel van de brug. In 1943 was hij weer open. |
De MOZESBRUG in Bergen Op Zoom, Nederland |
De West-BrabantseWater Linie is een
verdedigingslinie die bestaat uit een reeks van forten en steden
met inundatiegebieden in het zuidwesten van Nederland. De linie
dateert uit de 17e eeuw, maar raakte in verval in de 19e eeuw.
Toen de waterlijn uiteindelijk werd hersteld, werd een
toegangsbrug over de gracht naar van een van de forten, Fort de
Roovere, nodig. Dit fort heeft nu een nieuwe, recreatieve
functie en ligt op verschillende fiets- en wandelroutes.
Het is natuurlijk zeer misplaatst om
bruggen te bouwen over de grachten van verdedigingswerken,
vooral aan de kant van het fort vanwaar de vijand werd verwacht.
Daarom ontwierpen de architecten een onzichtbare brug. De
constructie is geheel van hout gemaakt, en waterdicht gemaakt
met EPDM folie. De brug ligt als een sleuf in het fort en de
gracht, zo gevormd dat het één lijkt te worden met of opgaat in
de contouren van het landschap.
Foto's van de Mozesbrug zijn te vinden via:
http://www.archdaily.com/184921/moses-bridge-road-architecten/
|
Xi'an |
Dunhuang |
|
|
3 keer Noord-China, vanuit Transsib |
Steinfurt, Duitsland |
|
|
Jekanterinenburg, |
brug over de Iset |
Kashgar,
China |
|
|
|
Kirgizië |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mongolië |
Nepal |
Nepal |
|
|
Tibet |
|
Pingyao, China |
Tibet |
|
|
Rusland, vanuit Transsib |
|
Londen |
Londen |
Waalbrug, Nijmegen |
Zomerpaleis |
nabij Beijing, China |
|
|
|
|
|
|
|
|
Japan 1, in Tokyo (en omgeving)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|