Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                            

ARCHITECTUUR

  
    MOSKOU                                                   

Willemsbrug Rotterdam

Paintings 1910 - 1940

 

 

©photos c. en a.wagenvoorde
Het waterrijke Hollandse landschap maakte het noodzakelijk, dat er in het landschap werd ingegrepen. "Bouwwerken" die hierdoor zijn ontstaan, zijn bijv. bruggen en waterwerken. Het water heeft steeds een grote rol gespeeld in het leven van de Nederlanders. De waterwegen werden druk bevaren. Om verkeer mogelijk te maken, werden er veel bruggen gebouwd. Vaste bruggen, van hout of steen, maar ook beweegbare bruggen, zodat het vervoer over water niet werd gehinderd.

In binnen- en buitenland zijn bruggen niet altijd alleen maar functioneel, maar soms ook ware kunstwerken...


Erasmusbrug Rotterdam (1996)
Architect Ben van Berkel ontwierp tussen de nieuwe wijk Kop van Zuid en de binnenstad van Rotterdam een opvallende brug die aan kabels is opgehangen. Het is een brug met een gebogen brugdek met een lengte van 800 meter. De opvallende vrom bezorgde de brug de bijnaam De Zwaan.


Rotterdam


Willemsbrug Rotterdam (1981)
Nijmegen, Waalbrug (1936)
Beijing
Dunhuang, China

Turpan, China

China, vanuit trein (woestijn)

Turpan, China

Xi'an, China

Xi'an, China

Eind jaren twintig van de vorige eeuw maakte architect G. Schoorl een ontwerp voor een burg over de Waal bij Nijmegen. Eind 1931 begon men met de bouw van de brug. De bouw duurde totaal vijf jaar, koningin Wilhelmina opende hem in 1936. De brug is ongeveer 600 m lang. Hij was nog maar vier jaar in gebruik, toen de Nederlandse genie hem in 1940 opblies, om het Duitse leger tegen te houden. De Duitsers namen ons land in en begonnen met het herstel van de brug. In 1943 was hij weer open.
De MOZESBRUG in Bergen Op Zoom, Nederland

De West-BrabantseWater Linie is een verdedigingslinie die bestaat uit een reeks van forten en steden met inundatiegebieden in het zuidwesten van Nederland. De linie dateert uit de 17e eeuw, maar raakte in verval in de 19e eeuw. Toen de waterlijn uiteindelijk werd hersteld, werd een toegangsbrug over de gracht naar van een van de forten, Fort de Roovere, nodig. Dit fort heeft nu een nieuwe, recreatieve functie en ligt op verschillende fiets- en wandelroutes.

Het is natuurlijk zeer misplaatst om bruggen te bouwen over de grachten van verdedigingswerken, vooral aan de kant van het fort vanwaar de vijand werd verwacht. Daarom ontwierpen de architecten een onzichtbare brug. De constructie is geheel van hout gemaakt, en waterdicht gemaakt met EPDM folie. De brug ligt als een sleuf in het fort en de gracht, zo gevormd dat het één lijkt te worden met of opgaat in de contouren van het landschap.

Foto's van de Mozesbrug zijn te vinden via: http://www.archdaily.com/184921/moses-bridge-road-architecten/

Xi'an

Dunhuang

3 keer Noord-China, vanuit Transsib

Steinfurt, Duitsland

Jekanterinenburg,

brug over de Iset
Kashgar, China


Kirgizië


Mongolië

Nepal
Nepal
Tibet
Pingyao, China Tibet


Rusland, vanuit Transsib


Londen

Londen

Waalbrug, Nijmegen

Zomerpaleis

nabij Beijing, China