Kunstenaars
Architectuur
Boeken
Fotografie
Letters
Schilderijen
Bomen
Religie
Thema's
China
Japan
Rusland
|
RELIGIE en spiritualiteit
Mongolië, Erdene Zuu
"Kunst
en religie zijn geen twee dingen, maar eerder de voor- en de achterkant
van een zelfde stof."
Alain (1868-1951), Frans filosoof en essayist.
Onderwerpen
Actualiteiten
Activiteiten op het terrein van religie en
spiritualiteit
Bijbel
Blog
Boeddhisme
Hindoeïsme
Indeling in godsdiensten
Publicaties, literatuur
Rede en religie onderweg
Wat is religie
Zen
Wat is religie?
Bij
Romeinse auteurs treft men de volgende etymologieën van het woord 'religio'
aan.
Cicero leidt het woord af van relegere (herlezen, overdoen,
nauwgezet in acht nemen) en typeert daarmee het begrip religie als het
voortdurend en ijverig in acht nemen van alles wat op de verering van de
goden betrekking heeft (vergelijk De natura deorum II, 28 en De
inventione II, 22 en 53).
Lactantius verklaart religie uit religare (opnieuw binden, goed
binden) en verstaat onder religie de band (liga) tussen God en de mens (Divinae
Institutiones IV, 28).
Aulus Gellius leidt het begrip af van relinquere (achterlaten) en
geeft daarmee aan dat alles wat tot de religie behoort van het profane
is afgezonderd (Noctes Atticae IV, 9).
Augustinus brengt het woord in verband met re-eligere (opnieuw
verkiezen): in de religie kiest de mens God, die hij door de zonde had
verloren, weer als bron van zijn zaligheid (De civitate Dei X, 4).
De moderne taalwetenschap leidt 'religio' af van een (niet overgeleverd)
werkwoord 'religere', dat zoiets als 'verplichten' moet hebben betekend.
Dat is ook in overeenstemming met de oudst vastgestelde betekenis van 'religio':
(het naleven van een) religieuze plicht.
Onder religie wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het
zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een
hogere macht of opperwezen centraal staat. In bredere zin duidt het
woord 'religie' op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens,
gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een
macht, of manifestaties van een macht óf een (bewust) niet nader
gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet
per se om een identiteit, een persoon.
Wat is religie?
Het
woord wordt gebruikt in verschillende betekenissen:
0 als aanduiding van een bepaald complex van menselijke
geestesverschijnselen naast wetenschap, kunst, enz.
0 als aanduiding van één bepaalde vorm van religieus leven, bijvoorbeeld
het christendom of de islam
0 als aanduiding van de innerlijke gemoedsgesteldheid van de enkeling,
dus in de zin van de vroomheid.
Religie kent rituelen, zoals preek, gebed of meditatie.
Religie wordt gevat in verhalen, zoals scheppingsmythen, verhalen over
heiligen, of over stichters van een religie.
Religie heeft een morele en een sociale dimensie. Religie reikt ons
gedragsregels aan en bindt mensen of verwijdert ze van elkaar.
Religie is een belangrijke factor in de kunst en architectuur. Overal
treffen we tempels, moskeeën en kerken aan, of kunstwerken zoals iconen
en afbeeldingen van heiligen.
Wat is religie?
"Religie
is de honger van de ziel naar het onmogelijke, het onbereikbare, het
onvoorstelbare..."
Friedrich Schleiermacher (1768-1834), Duits theoloog en filosoof
"Religie is de zucht van het onderdrukte wezen, het hart van een
harteloze wereld, en de ziel van zielloze omstandigheden. Het is de
opium van het volk."
Karl Marx 1818-1883
Volgens Freud (1856-1939), psychiater, biedt religie de mens illusies,
verfijnde fantasieën om in te geloven en mee door het leven te gaan. Het
meest bekende religieuze verhaal over God als beschermende vader komt
volgens Freud voort uit de kindertijd. In deze periode moet het kind de
afgunst jegens zijn vader in de concurrentiestrijd om de moeder
opzijzetten, om bescherming van hem te krijgen tegen de boze
buitenwereld. Dit verlangen naar bescherming motiveert volgens Freud ook
het verlangen van volwassenen naar een vaderlijke god, die wegens zijn
almachtigheid een betere bescherming zou bieden dan de menselijke vader.
De kracht van religie kan dan ook worden verklaard uit het intense
verlangen naar bescherming.
Volgens Karen Armstrong (1944), auteur, heeft de hedendaagse westerse
mens een verwrongen beeld van religie. Godsdienst wordt gezien als het
geloof in dogmatische leerstellingen die zich niet verdragen met een
wetenschappelijk wereldbeeld. Maar wie de religieuze bronnen bestudeert,
krijgt een heel ander beeld. Confucius, Boeddha, Jezus en Mohammed waren
geen theologische scherpslijpers. Zij streefden veeleer naar een
praktisch doel. Hun volgelingen moesten hun egoïsme overwinnen en
compassie tonen tegenover de medemens.
Bovenstaand overzicht geeft aan dat een perfecte definitie van religie
niet mogelijk is. Religie zal voor iedereen wat anders betekenen. Voor
de christen is het de weg naar het koninkrijk Gods, voor de boeddhist
een manier om goed te leven en het Nirwana te bereiken, de atheïst ziet
in religie niets meer dan een georganiseerd bijgeloof en voor de
filosoof is religie een vorm van zingeving aan het leven.
Vrijwel alle religies appelleren aan een moreel besef en bieden een
eschatologisch (eind/dood) perspectief. Via de religieuze instellingen
kunnen religies in relatief korte tijd grote groepen mobiliseren voor
een idee of initiatief.
Ieder
verbindt het begrip "religie" met zijn of haar concrete voorstelling.
Wie geboren is in een West-Europees land, associeert voor een groot deel
religie met de religieuze gebruiken en gebouwen die in dit land gewoon
waren, dus vaak met het christendom. Het is iets wat er altijd al was en
wat we als zodanig gewoon vinden. Religie is een deel van onze opvoeding
en beschaving, ook al noemen we onszelf niet religieus. We hoeven ons
van deze werkelijkheid uit onze geschiedenis en omgeving niet meer aan
te trekken dan van bijvoorbeeld de rivieren, bossen of steden die
eveneens onze omgeving vormen. We kunnen religie beschouwen als een
overlevering, als een mythisch verhaal, en de uitingen als een vorm van
kunst of architectuur.
Bij het begrip religie moeten we onderscheid maken tussen datgene wat
geloofd wordt en de vorm waarin dit geloof zich openbaart. Dat wat
gelooft wordt, stamt uit overleveringen, de cultus bestaat uit
handelingen. De overleveringen kunnen zich ontwikkelen tot een
wetenschap, de theologie. De handelingen leiden tot
geloofsgemeenschappen, in het westen bijvoorbeeld tot de kerk.
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Indeling in godsdiensten
Als
we verschillende godsdiensten met elkaar vergelijken, dan ontdekken we
naast overeenkomsten ook fundamentele verschillen. We treffen religies
aan die geen of slechts één godheid kennen, maar ook religies met
meerdere goden. Sommige religies beperken zich tot een bepaald gebied,
andere godsdiensten (en dat worden er steeds meer) breiden zich uit en
komen over de hele wereld voor. Zo zijn er meer verschillen te benoemen.
Het zou te ver voeren om alle godsdiensten te beschrijven. We beperken
ons tot een aantal belangrijke, namelijk het christendom, de islam, het
hindoeïsme, het boeddhisme en het taoïsme.
Het christendom en de islam hebben het volgende gemeenschappelijk. Zij
geloven in een God die de wereld geschapen heeft met een bepaald doel.
God als persoon verschilt van de natuur en Hij richt zich ook niet tot
de mens als een tot de natuur behorend wezen. Hij richt zich tot de mens
als persoon. De mens moet zich persoonlijk aan God toevertrouwen. De éne
God duldt geen andere naast zich, persoonlijk toevertrouwen kan men zich
slechts aan één.
"Niemand
kan troost vinden bij religie of filosofie, tenzij hij er eerst mee
geworsteld heeft."
Aldous Huxley (1894-1963), Engels schrijver
Christendom bijbel
De
Bijbel
De Bijbel is het heilige boek van de christenen. De bijbel is een
verzameling overgeleverde geschriften, die samen door diverse
kerkgenootschappen en gelovigen gezien worden als het woord van hun god.
Het
woord 'bijbel' is afgeleid van het Griekse biblia, het meervoud van
biblion, dat diverse betekenissen heeft: papyrus, papier, geschrift,
boekrol, boek. Bijbel betekent dus boeken, hetgeen overeenstemt met de
onderverdeling van de twee testamenten in boeken, die op hun beurt zijn
onderverdeeld in hoofdstukken, welke zijn onderverdeeld in verzen.
Bijv. het boek Genesis, hoofdstuk 22, vers 2:
En Hij zeide: Neem uwen zoon, uwen eenige, dien gij liefhebt, Isaäk,
en ga henen naar het land Moría en offer hem aldaar tot een brandoffer,
op een van de bergen, dien Ik u zeggen zal.
De christelijke bijbel bestaat uit twee delen.
Allereerst het Oude Testament, het grootste deel, min of meer
overeenkomend met de joodse bijbel (Tenach). Deze werd geschreven over
een periode van vele eeuwen, voor het grootste deel in het Hebreeuws met
een paar passages in het Aramees.
Het omvat de eerste vijf Bijbelboeken, de Thora, te weten Genesis,
Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en gaat over de schepping van
de wereld tot de dood van Mozes.
De tien geboden staan zowel in Exodus als in Deuteronomium.
Voorbeeld: Exodus, hoofdstuk 20, vers 9 – 17.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uw Gods: dan zult gij
geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uwe dochter, noch uw
dienstknecht, noch uwe dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling die
in uwe poorten is;
11 want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de
zee en alles wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage: daarom
zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven.
12 Eer uwen vader en uwe moeder, opdat uwe dagen verlengd worden in het
land, dat u de Heere uw God geeft.
13 Gij zult niet doodslaan.
14 Gij zult niet echtbreken.
15 Gij zult niet stelen
16 Gij zult geen valsche getuigenis spreken tegen uwen naaste.
17 Gij zult niet begeeren uws naasten huis, gij zult niet begeeren uws
naasten vrouw, noch zijnen dienstknecht, noch zijne dienstmaagd, noch
zijnen os, noch zijnen ezel, noch iets dat uws naasten is.
De volgende zeven boeken beschrijven de lotgevallen van Israël
vanaf de verovering van Kanaän tot de verovering van Jeruzalem door de
Babyloniërs.
Het Oude Testament bevat ook gedichten, spreuken en liederen.
Het Hooglied van Salomo is bekend, vanwege de tweespraak tussen twee
geliefden:
(1:9-17)
9 Mijne vriendin, ik vergelijk u bij de paarden aan de wagens van
Farao.
10 Uwe wangen zijn liefelijk in de spangen, uw hals in de parelsnoeren.
11 Wij zullen u gouden spangen maken met zilveren stipjes.
12 Terwijl de Koning aan zijne ronde tafel is, geeft mijne nardus haren
reuk.
13 Mijn liefste is mij een bundeltje mirre dat tusschen mijne borsten
vernacht.
14 Mijn liefste is mij een tros van cyprus in de wijngaarden van Engédi.
15 Zie, gij zijt schoon, mijne vriendin, zie, gij zijt schoon, uwe oogen
zijn duivenoogen.
16 Zie, gij zijt schoon, mijn liefste, ja liefelijk; ook groent onze
bedstede.
17 De balken onzer huizen zijn cederen, onze galerijen zijn cypressen.
Tot zover het Oude Testament.
En
vervolgens het Nieuwe Testament, opgeschreven na de dood van
Jezus. Dit is geschreven gedurende de eerste (en volgens sommigen
gedeeltelijk in de tweede) eeuw na Christus, in toen alledaags Grieks.
Het begint met de vier evangeliën. Hierin beschrijven achtereenvolgens
Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes het leven, de dood en de opstandig
van Jezus Christus. Daarna volgen de handelingen van de apostelen en de
brieven van de apostelen.
Van de brieven van Paulus bevat de eerste aan de Corinthiërs een deel,
dat vaak wordt geciteerd.
1 Corinthiërs 13: 1-4
Al was het dat ik de talen der menschen en der Engelen sprak, en de
liefde niet had, zoo ware ik een klinkend metaal of luidende schel
geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist alle de
verborgenheden en al de wetenschap, en al ware het dat ik al het geloof
had, zoodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zoo ware ik
niets.
3 En al ware het dat ik alle mijne goederen tot onderhoud der armen
uitdeelde, en al ware het dat ik mijn lichaam overgaf opdat ik verbrand
zoude worden, en had de liefde niet, zoo zoude het mij geen nuttigheid
geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet
afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet
opgeblazen;
enz.
Het laatste boek van het Nieuwe Testament is de Openbaring van
Johannes, met het bekende ‘En ik zag eenen nieuwen hemel en eene nieuwe
aarde’. Een apocalyptisch boek dat vaak is opgevat als een voorspelling
over het lot van de wereld en de mensheid aan het eind van de
geschiedenis.
De
Septuagint, vaak afgekort tot LXX (70 in Romeinse cijfers),
is de naam voor de Griekse vertaling van de Tenach of het Oude
Testament, die tussen circa 250 v.Chr. en 50 v.Chr. werd gemaakt.
Volgens de overlevering werd de Hebreeuwse Bijbel in het Grieks vertaald
door 70 (volgens andere bronnen 72) vertalers die, hoewel onafhankelijk
werkend, op miraculeuze wijze toch allen dezelfde vertaling maakten. In
eerste instantie was deze vertaling bedoeld voor de grote groep
Griekstalige joden in Egypte. Deze hadden namelijk niet meer Hebreeuws
als moedertaal.
Volgens de Brief van Aristeas wilde bovendien de Hellenistische koning
van Egypte Ptolemaeus II Philadelphus een vertaling van het Oude
Testament voor zijn groeiende bibliotheek. In een tweede poging om, na
een niet succesvolle poging 61 jaar eerder, de Torah in het Grieks te
vertalen, verzamelde deze Grieks-Egyptische koning 72 rabbijnen en
plaatste hen in 72 afzonderlijke ruimten. Zijn opdracht was dat iedere
rabbijn een vertaling van de Torah in het Grieks voor hem moest maken.
Aldus geschiedde. De rabbijnen gingen ijverig aan de slag. Toen ze klaar
waren, bleken alle vertalingen identiek te wezen.
De originele rabbijnse Septuagint bevat volgens Joodse bronnen slechts
de eerste vijf boeken van Mozes, (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en
Deuteronomium), terwijl de christelijke bronnen beweren dat de rabbijnen
de gehele Tenach in het Grieks hebben vertaald.
Book of Isaiah, Trounce, 6-6-2006
De
LXX was gedurende het Hellenisme en de eerste eeuwen van het christendom
de belangrijkste en meest gebruikte Bijbelvertaling, zowel bij
christenen als bij de joden.
Bij de joden kreeg de vertaling na het jaar 100 een slechte naam,
doordat christenen ermee trachtten aan te tonen dat Jezus Christus de
aangekondigde Messias was. De christenen hechtten bijvoorbeeld veel
betekenis aan het Griekse woord parthenos, maagd, in Jesaja 7:14,
terwijl er in het Hebreeuws almah staat, dat behalve maagd ook jonge
vrouw kan betekenen.
Jesaja 7:14 :
Daarom zal de Heere zelf ulieden een teeken geven. Zie, eene maagd
zal zwanger worden, en zij zal eenen zoon baren, en zijnen naam Immanuël
heeten.
Na enkele pogingen de Hebreeuwse Bijbel opnieuw, maar dan letterlijker
te vertalen – door Aquila (zeer letterlijk, maar daardoor
onbegrijpelijk), door Symmachus en door Theodotion (een herziening van
de LXX) – besloot men in de synagoge voortaan de Bijbel in het Hebreeuws
te lezen en liet men de LXX aan de christenen.
Voor de christenen is de LXX van grote betekenis geweest bij hun
zendingswerk. De meeste bekeerlingen in de eerste eeuwen waren namelijk
Griekstalig en hadden met de LXX direct een vertaling van het OT
beschikbaar.
In de 16e eeuw ontstonden binnen de Kerk allerlei hervormingsbewegingen,
die om uiteenlopende redenen behoefte hadden aan een eigen vertaling. De
bekendste is wellicht de Duitse vertaling van Maarten Luther. Deze
vertaalde in 1521 het nieuwe testament, uitgaande van een Latijnse
versie van Erasmus, en in 1534 het oude testament (zonder apocriefen).
Vertalingen rechtstreeks vanuit de grondteksten, Hebreeuws en Grieks,
zijn nog wat jonger. Een voorbeeld is de Engelse King James Version
(1611), ook wel de Authorized Version genoemd, die sterk leunde op
eerder werk van William Tyndale. In de Lage Landen verscheen niet veel
later de Statenvertaling (1637).
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Boeddhisme
Boeddhisme
India
Het
boeddhisme is, met het hindoeïsme en de islam, een van de belangrijkste
godsdiensten van Azië. Het heeft vanaf het ontstaan in ongeveer 500 v.
Chr. een snelle ontwikkeling doorgemaakt in alle Aziatische landen ten
oosten van Afghanistan.
De Indiase samenleving wordt al duizenden jaren in hoge mate bepaald
door het hindoeïsme, naar wel wordt aangenomen de oudste van alle nu nog
bestaande godsdiensten. In India heerst(e) een kastensysteem, gecreëerd
om een duidelijke scheidlijn tussen de overheersers en de onderworpenen
aan te geven.
Deze verdeling ontwikkelde zich geleidelijk tot een stelsel van vier
sociale lagen. Met als hoogste kaste de brahmanen, de priesters. Zij
zijn de geleerden en bewakers van de heilige teksten en kennen een groot
aantal privileges. Onderaan de ladder staan de ongeschoolde arbeiders.
Buiten het kastenstelsel bestaat er nog de groep van de onaanraakbaren.
Iedereen wordt in een bepaalde kaste geboren en niemand kan tijdens zijn
leven van kaste veranderen. Alleen na zijn dood zou men in een hogere
kaste wedergeboren kunnen worden.
Dit kastenstelsel maakte het moeilijk voor India om zich aan te passen
aan nieuwe ontwikkelingen.
Enkele eeuwen voor de geboorte van de Boeddha ontstond er een wezenlijke
verandering in het hindoeïstische denken in India. In India had men tot
op dat moment sterk geloofd in talrijke goden, die je wensen konden
vervullen. Nu kwam er een beweging op gang die als doel had het
goddelijke in jezelf te zoeken. Dit werd gezocht door ascese, inkeer. Er
moeten overal in India personen rondgezworven hebben die zich los wilden
maken van het wereldlijke. Door middel van ascese en meditatie probeerde
men verlossing te vinden.
Het begrip 'karma' ontstond. Dit gaat over de daden en het gevolg van
deze daden. Dit betekent dat men 'afgerekend' wordt op zijn goede of
slechte daden via een wedergeboorte in een volgend leven.
Een tijd vol religieuze veranderingen, die de weg opende voor het
boeddhisme.
Het
leven van Boeddha
In
het noorden van India werd Siddharta geboren, die later bekend zou
worden als de Boeddha. Er zijn verschillende versies over wie hij
precies was: Een koningszoon, of de zoon van een welvarende boer. In
grote lijnen wordt meestal het volgende verteld.
De vader zou een vorst der Sakya's zijn geweest. Op een dag had zijn
moeder een bijzondere droom, waarin een witte olifant via haar zij bij
haar binnendrong. Wijzen interpreteerden deze droom. Zij zou zwanger
zijn van een bijzondere zoon, die ofwel een universeel heerser zou
worden, ofwel een groot leraar.
De plaats waar het kind geboren werd, bevindt zich in het huidige Nepal.
Het kind, Siddharta, kon op wonderbaarlijke wijze direct na zijn
geboorte al staan en zette zeven stappen.
Siddharta kreeg ook nog de naam Gautama. Anderen zullen hem kennen onder
de naam Sakyamuni, de "Wijze uit het geslacht der Sakya's." Dat is
echter een erenaam, die hem pas later is gegeven.
De vader van Siddharta zag natuurlijk graag, dat zijn zoon een groot
heerser zou worden. Daarom werd hij grootgebracht in luxe en zonder
contacten met de buitenwereld, zodat hij niet met ellende in aanraking
zou komen.
Siddharta had echter toch enkele ontmoetingen die hem buitengewoon in de
war brachten. Hij trof achtereenvolgens een bejaarde man aan, stijf en
gebogen van ouderdom. Een zieke, rillend van de koorts. En zelfs een
dode, die naar de crematieplaats werd gedragen. Ten slotte zag hij nog
een asceet, gekleed in een gele mantel, die leefde van aalmoezen. Dat
ouderdom, ziekte en dood het onontkoombare lot van alle mensen was,
zette Siddharta aan het denken. Hij vond geen vreugde meer in het luxe
leven aan het hof, en vertrok.
© awagenvoorde
Beide afbeeldingen zijn afkomstig uit Xi'an, China, waar het hele leven
van Boeddha op een schitterende wijze is uitgebeeld in jade.
Siddharta ging op zoek naar een antwoord op zijn vragen. Wat was toch de
oorzaak van de ellende van de mensheid en zou deze opgeheven kunnen
worden? Zo ja, hoe? De ontmoeting met de asceet diende hem tot
voorbeeld.
De goden hielpen Siddharta bij zijn vertrek uit het paleis. Siddharta
liet zijn geliefde paard Kanthaka opzadelen en deze liep op miraculeuze
wijze onhoorbaar weg, zodat de paleiswachten niet gewekt werden.
Deze episode van de ommekeer in het leven van de prins wordt "Het Grote
Vertrek" genoemd.
Siddharta's zoektocht levert aanvankelijk weinig op. Uiteindelijk
besluit hij onder een boom te gaan zitten en niet meer op te staan,
totdat hij inzicht had gekregen in de raadselen van het bestaan en het
lijden van de mensheid. Op 35-jarige leeftijd heeft hij lang onder de
boom zitten mediteren en bijna de verlichting bereikt. Toen werd hij
echter nog eerst gekweld door Mara, de geest van de wereldlijke zaken en
het vleselijke genoegen. Op de 49ste dag echter kreeg hij inzicht in de
oorzaken van het lijden van de mens, en hoe dit lijden op te lossen.
Met deze verlichting had hij gevonden waar hij naar gezocht had. Hij kon
dus opgaan in het nirwana. Dit deed hij echter niet. Hij besloot op
aarde te blijven om zijn ideeën te verspreiden.
Allereerst reisde hij naar een plek, dichtbij het huidige Varanasi, naar
een hertenkamp. Hier legde de Boeddha voor het eerst zijn nieuwe ideeën
uit.
Dit moment, de "Eerste Prediking" is in de boeddhistische traditie heel
belangrijk en wordt aangeduid met "Het in Beweging Zetten van het Wiel
van de Leer"; hiermee is immers een begin gemaakt met de verkondiging
van de boeddhistische principes.
De
boeddhistische leer
De Boeddha heeft bij zijn eerste prediking in het hertenkamp hoe we ons
kunnen losmaken uit de kringloop van wedergeboorten om op te gaan in het
nirwana. Dit deed hij aan de hand van de Vier Edele Waarheden.
De eerste waarheid is die van het lijden.
Voor dit lijden wordt het woord 'dukkha' gebruikt, hetgeen verwijst naar
vergankelijkheid, onvolkomenheid en ontevredenheid. Veel mensen geloven, dat het boeddhisme pessimistisch is, vanwege de nadruk op het
lijden.
De Tweede Waarheid is het vinden van de oorzaak van het lijden.
De Derde Waarheid is het besef dat het lijden opgeheven moet worden.
En de Vierde de methode, die gevolgd moet worden om dit lijden op te
heffen.
De Boeddha zag, dat alle bestaan niet-permanent, voorbijgaand is. De
gehechtheid aan een 'duurzaam zelf' is een illusie, en de belangrijkste
oorzaak van het lijden. Als de mens zich van deze illusie kan bevrijden,
is hij in staat zich open te stellen voor wijsheid en mededogen.
De belangrijkste oorzaak van het lijden ligt in de gehechtheid.
Gehechtheid kan zijn het verlangen naar iets als ook het
hebben van een afkeer van iets. Bij verlangen kan men denken aan
zintuiglijk genot, zoals lekker eten of sex, maar ook aan streven om
iets te krijgen of bereiken, of om belangrijk gevonden te worden.
Als het over de afkeer gaat, valt te denken aan angst, boosheid of
jaloezie.
1. De mens lijdt aan ouderdom, ziekte, dood, en aan teleurstelling, het
gescheiden-zijn van wie men lief heeft etc.
2. De mens lijdt aan verandering. Nieuwe dingen worden oud of raken uit
de mode. Aangename gevoelens zijn niet permanent.
Hoe kun je dit gevoel van lijden opheffen?
Boeddhisten leren dat zelfanalyse en meditatie een bevrijdende en
heilzame uitwerking hebben. Tijdens de meditatie kan men tot de
ontdekking komen, dat alles voorbijgaand en vergankelijk is. In een
wereld die voortdurend verandert, probeert de mens zich vast te klampen
aan iets duurzaams. Dit gaat niet, alles is immers voorbijgaand. Wanneer
je dit inziet, kun je ook de waarneming van jezelf als individu
loslaten. Vervolgens kan de mens zijn egoïstische levenshouding opgeven,
'zelfloos' worden en ontvankelijk zijn voor anderen.
De oorzaken van het lijden zijn in de mens zelf gelegen en kan
hij zelf tenietdoen.
De Vierde Waarheid bestaat uit het achtvoudig pad tot opheffing van het
lijden.
Dit zou je kunnen samenbrengen in een drietal leefregels, namelijk:
1. Moraliteit of discipline van het lichaam
2. Concentratie of discipline van de geest.
3. Wijsheid.
Bij 1. valt te denken aan de waarheid spreken, meewerken aan het geluk
van anderen, verbod op wapenhandel, verkoop van alcohol, het plegen van
diefstal, enz.
Bij 2. aan het onderdrukken van slechte gedachten en het bevorderen van
goede. Hartstochten en verlangens laten verdwijnen.
En bij 3. In liefde en mededogen denken aan alle levende wezens. Tot
ontwikkeling komen door meditatie.
Lezing 'Tibet,
het Tibetaans Boeddhisme en de Dalai Lama'
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Hindoeïsme
Hindoeïsme
Hindoeïsme is een van de grote wereldgodsdiensten. Maar verreweg de
meeste hindoes wonen in India en Nepal. Er zijn uiteraard ook
hindoe-gemeenschappen buiten deze landen, bijvoorbeeld in Engeland,
Maleisië en de Golfstaten.
Hindoes duiden hun manier van leven aan met het woord dharma, het geheel
van morele wetten.
Het hindoeïsme verschilt wezenlijk van religies als het christendom of
de islam. Er bestaat niet iemand die het geloof heeft gesticht en het
kent ook geen heilige schrift. Je wordt geboren als hindoe en je
geloof is een manier van leven. Hindoeïsme is daarmee heel praktisch en
flexibel, maar voor westerlingen ook ingewikkeld.
Wordt vervolgd.
a
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Actualiteiten
01.03.12
Promotie-onderzoek
Vandaag is de grote dag: mijn vragenlijst over burgerschap en religie
staat online! Dus aan iedereen de vraag om me te helpen en de
vragenlijst in te vullen via onderstaande link. Het kost ongeveer 10
minuutjes en helpt mij enorm.
Enquête
Burgerschap en Religie
Dank voor jullie hulp!!!
Renée
* *
* * *
Kerken tekenen contract tegen homogeweld.
Op 17
mei jl. heeft een groot aantal kerken in de Domkerk in Utrecht een
verklaring ondertekend en gepresenteerd, waarin geweld tegen
homoseksuelen wordt veroordeeld.
De dag is niet zomaar gekozen: op 17 mei 1990 schrapte de Wereld
Gezondheidsorganisatie (WHO) homoseksualiteit officieel van de lijst met
geestesziekten!
Het COC stelde mede het contract op, samen met het Landelijk
KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit (LKP). Helaas zijn er
nog steeds kerkgemeenschappen die het contract niet willen ondertekenen.
Dat geeft volgens het COC aan dat de ondertekening van een verklaring
tegen geweld tegen homo's niet vanzelfsprekend is.
Hopelijk leidt deze stap echter tot meer begrip en gelijkwaardigheid
voor homoseksuelen in de gehele (religieuze) wereld.
"Nu tal van kerken de verklaring tekenen, laten zij duidelijk zien in
wiens voetspoor zij willen gaan: dat van Jezus Christus die altijd de
zijde koos van mensen die letterlijk en figuurlijk de klappen moeten
opvangen', zegt Wielie Elhorst, voorzitter van LKP. "De ondertekening is
daarom een bijzonder, hoopvol en bemoedigend moment."
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/05_mei/16/verrijkingsonderdelen/Contract_kerken_tegen_homogeweld.xml
* *
* * *
China treft 'passende maatregelen' tegen
protestanten
Politie in de Chinese hoofdstad Peking heeft gisteren
dertien protestanten opgepakt toen ze buiten in een
winkelgebied een kerkdienst wilden houden. Het was de
zesde achtereenvolgende zondag dat leden van de
Shouwangkerk werden aangehouden.
De
gelovigen verzamelden zich
volgens de krant South China
Morning Post op een plein in Peking,
hoewel de autoriteiten hun hebben verboden daar samen te
komen. Veel van de degenen die eerder zijn aangehouden,
hadden dit weekeinde huisarrest opgelegd gekregen,
terwijl zes leiders van de kerk al meer dan maand hun
huis niet mogen verlaten.
Volgens de kerk zijn meer dan dertig volgers gedwongen
te verhuizen. Huisbazen zouden hen uit hun huis hebben
gezet met druk van de overheid. Bijna tien volgers
zouden hun baan hebben verloren omdat ze weigerden hun
geloof op te zeggen. In een statement van de
Shouwangkerk wordt gewaarschuwd voor juridische stappen
van de kerkgangers omdat dergelijke praktijken verboden
zijn.
Uit solidariteit met de kerk hebben leiders van twintig
niet-erkende kerken en Christelijke partijen het
Nationaal Volkscongres in een brief opgeroepen de
mogelijkheden voor gelovigen om hun godsdienst te
belijden te verruimen.
In een reactie op de acties tegen de Shouwangkerk zei
een woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse
Zaken dat de leden van de kerk 'zich illegaal probeerden
te verzamelen' en dat de politie 'passende maatregelen'
heeft getroffen. De autoriteiten zijn zeer intolerant
tegenover de Shouwangkerk, omdat deze kerk erg snel
groeit: van minder dan tien leden in 1993 naar inmiddels
ongeveer duizend leden.
Bron:
Trouw 16.05.11
http://www.trouw.nl/tr/nl/5088/Christendom/article/detail/2432257/2011/05/16/China-treft-passende-maatregelen-tegen-protestanten.dhtml
* * * *
*
Kopten in Caïro
De Kopten zijn de christelijke nakomelingen van de oude
Egyptenaren. Men gebruikt deze naam voor de Egyptenaren
vanaf de tijd dat het christendom de heersende
godsdienst was geworden (ongeveer sinds de 2de eeuw) en
later, na de verovering van Egypte door de Arabieren in
de 7e eeuw, voor de inheemse christenen van Egypte. Het
merendeel van hen woont in de steden van Boven-Egypte.
De Koptisch-orthodoxe Kerk is een van de
Oriëntaals-orthodoxe Kerken. Zij is de belangrijkste
christelijke kerk van Egypte met zetel in Caïro.
Een van de bekendste Kopten is Boutros Boutros-Ghali (Caïro,
14 december 1922). Hij was secretaris-generaal van de
Verenigde Naties van 1992 tot 1997.
Op dit
moment loopt de spanning tussen christenen en moslims in
Caïro steeds verder op.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5088/Geweld-tegen-Christenen/article/detail/2432722/2011/05/17/Christenen-worden-langzaam-uitgemoord.dhtml
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Rede en religie onderweg
Deze
column heb ik vorig jaar uitgesproken bij de presentatie van het boek
Religie en Rede: een dialoog. Speldenprikjes tegen wederzijdse
vooroordelen (waarin ik een hoofdstuk heb geschreven in het kader van
het akademie-assistenschap. Het boek is
hier te bestellen. ).
In
deze column wil ik u meenemen naar Spanje. Afgelopen zomer heb ik de
Camino de Santiago gelopen, de oude pelgrimsroute naar het graf van de
apostel Jacobus. Tijdens mijn studie cultuur-en godsdienstpsychologie
kwam ik voor de eerste keer in aanraking met deze tocht. Tijdens een vak
over interviewtechnieken hadden een aantal medestudenten pelgrims
geïnterviewd over hun ervaringen. Als niet-religieus opgevoed,
niet-spiritueel aangelegd persoon heb ik gefascineerd zitten luisteren
naar deze verhalen. Vooral het verhaal van een jongeman raakte me. Hij
vertelde over het weggaan, over het beginnen met wandelen. Over de
manier waarop de omgeving reageert op de plannen en de manier waarop
mensen onderweg naar je kijken. Het contrast tussen het wandelende leven
en de dagelijkse vluchtigheid van wat je achterlaat en wat je tegenkomt.
Het fascineerde me.
In de
jaren die volgden, sprak ik soms de wens uit dat ik een keer naar
Santiago wilde lopen. Maar meestal voegde ik daaraan toe: “later, als ik
groot ben”. Bovendien had ik ook wel eens gezegd dat ik Het Kanaal wilde
overzwemmen en dat ik de moord op Kennedy wilde oplossen. Losse flodders
dus. Tijdens het ontbijt op Tweede Paasdag 2009 sneed ik het onderwerp
‘zomervakantie’ aan. Mijn vriend en ik zouden beide afstuderen dat jaar,
dus wellicht konden we wel een mooie reis maken. Mijmerend over warme
bestemmingen, opperde mijn vriend opeens: “misschien kunnen we jouw
droomreis wel maken”. Verbaasd keek ik hem aan. Ik had geen flauw idee
waarover hij het had. Ik? Een droomreis? “We zouden naar Santiago kunnen
lopen”, zei hij. Ik denk dat ik ongeveer 2 seconden nodig had om dat
idee binnen te laten komen. Toen stond het besluit vast. We gingen naar
Santiago.
En zo
vertrokken we in alle vroegte op een ochtend in juli met de trein
richting Parijs. Van Parijs naar Bayonne, en met een bergtreintje door
naar het begin van onze tocht: de voet van de Franse Pyreneeën, een
traditioneel startpunt voor Noord-Europeanen. De eerste wandeldagen
verliepen boven verwachting. Natuurlijk was er pijn: de knieën hielden
niet van het afdalen, en de voeten niet van het extra gewicht van de
rugzak. Maar buiten de pijn en de vermoeidheid genoten we van het
avontuur. Op de vijfde dag besloten we te overnachten in een klein
plaatsje op de top van een berg. De reisgids gaf een aanlokkelijke
beschrijving van het plaatsje en prees de zogenaamd ‘evangeliserende
herberg’, die door Nederlanders werd geleid. Toen we aan het eind van de
middag verhit en vermoeid aankwamen raakten we aan de praat met de
hospitaleros. Ze waren niet blij met de omschrijving van
‘evangeliserend’, want volgens hen waren ze dat helemaal niet. Bij het
avondeten echter werd gezamenlijk gebeden, werd aan iedere pelgrim het
Evangelie van Johannes uitgedeeld om de gehele weg mee te dragen, en
werden de pelgrims uitgenodigd voor de Jesus-meditation. De jongeman die
de herberg leidde, hield een soort preek, en liet een zeer divers scala
aan muziek horen om zijn geloof met ons te delen. We waren overigens,
samen met 1 andere pelgrim, de enigen die gehoor hadden gegeven aan de
oproep. Toen we na de meditation met de leider praatten, kwam het
gesprek al snel uit op de reden om de Camino te lopen. Toen we hem
vertelden dat we de tocht liepen uit fascinatie voor de traditie, het
geloof en de cultuur, werd hij bijna boos. Hij vroeg wat we van het
geloof dachten en toen ik hem antwoordde dat ik erdoor gefascineerd was,
barstte hij los. Volgens hem was het ondenkbaar, en zelfs onmogelijk om
te zeggen dat je religie fascinerend vindt. Hij wees ons op de dingen om
ons heen, en zei dat toch duidelijk zichtbaar was dat God in de
schepping aanwezig is. Fascinatie kon je tot op zekere hoogte van
verschijnselen hebben, maar wanneer het om geloof ging, moest je een
keuze maken en een kant kiezen. Hij maakte zich kwader en kwader en beet
ons toe: “hoe kun je nou zeggen dat geloof fascinerend is, als mensen
uit naam van geloof elkaar vermoorden?”. Een interessante discussie
volgde, maar we kwamen er natuurlijk niet uit. De volgende dag
vervolgden we onze weg.
Een
paar honderd kilometer verder, bij Najéra, liepen we over een lelijk
industrieterrein de stad in. Op de muur van een voormalige meelfabriek,
naast een stortplaats vol puin en afgedankte meubels, was door een
priester uit een naburig dorp een gedicht geschreven.
Ik
geef hier de Nederlandse vertaling:
Stof,
modder, zon en regen
dat is de weg naar Santiago
Duizenden pelgrims
en meer dan duizend jaren
Pelgrim, wie roept je?
welke duistere kracht drijft je?
niet de sterrenhemel,
noch de kathedralen
Het
is niet de dapperheid van Navarra
noch de wijn van de Rioja
niet de schelpen van Galicië
noch de velden van Castilië
Pelgrim, wie roept je?
welke duistere kracht drijft je?
niet de mensen onderweg
noch de gewoontes van het land
Het
is niet de historie of de cultuur
noch de haan van Santo Domingo
niet het paleis van Gaudi
en niet het kasteel van Ponferrada
Ik
zie dat alles in het voorbijgaan
en het is een genoegen om te zien
maar de stem die mij roept
voel ik veel dieper in me
De
kracht die mij beweegt
de kracht die mij aantrekt
is aan niemand uit te leggen
dat
kan alleen "Hij" daarboven
Deze tekst bleef me bij en ik heb er de rest van de weg naar Santiago
over nagedacht. Voordat ik op reis ging, dacht ik juist dat ik op pad
ging voor de fenomenen en tradities die in het gedicht worden
beschreven, maar gaandeweg ging ik hierover twijfelen. De verhalen van
medepelgrims die we ’s avonds in de herbergen tegenkwamen, versterkten
deze twijfel. Ik vond het opmerkelijk hoeveel pelgrims een bepaalde
drang beschreven die ze gedreven had tot deze keuze. En terugdenkend aan
de eerste keer dat ik geraakt werd door de verhalen van een pelgrim,
bedacht ik me dat ook ik een soort innerlijke drang had gevoeld.
Misschien is het waar wat in het gedicht wordt gezegd, en wordt de
pelgrim door een duistere kracht gedreven. Een onverklaarbare drang die
ervoor zorgt dat je dergelijke dingen doet. Wie weet kan ik dan ook nog
wel eens Het Kanaal overzwemmen... Later, als ik groot ben....
Misschien vraagt u zich af waarom ik u dit alles verteld heb. Wel, ik
heb u verteld over de weg die ik ben gegaan afgelopen zomer. En ik heb u
verteld over verschillende interpretaties van die weg. Wat ik hiermee
wil zeggen, is dat de betekenis van dingen om ons heen niet altijd
eenduidig is. Het gedicht spreekt over Hij daarboven, die de pelgrim
aanzet om de tocht te maken. De hospitalero in de evangeliserende
herberg sprak over de aanwezigheid van God in de schepping, en wilde ons
dwingen om ons uit te spreken over het geloof. Aan de andere kant waren
er mensen in onze omgeving die hoopten dat we niet te zweverig of
religieus zouden worden van deze tocht. Religie heeft voor sommige
mensen een negatieve bijsmaak, en wordt door hen als achterhaald gezien.
Kortom, de invulling en waardering die mensen geven aan geloof is heel
divers.
En
dat maakt het voeren van een dialoog over dit onderwerp niet eenvoudig.
Het gevaar loert dat je langs elkaar heen praat, en vanuit de eigen
overtuiging de andere mening negeert. Dit is ook wat we in de politiek
en in de samenleving zien de afgelopen jaren. Zowel religiecritici als
religiefanaten hebben hun eigen vaststaande overtuiging en zijn niet
bereid de standpunten van de andere partij serieus te nemen. Het is
alsof de beide partijen een eigen weg zijn gegaan. Soms kruisen de wegen
elkaar, maar ze hebben een ander verloop, waardoor het, nu ze eenmaal
zo ver uit elkaar liggen, bijzonder lastig is om met elkaar te kunnen
praten. Ik kan geen oplossing bieden voor dat probleem. Ik kan slechts
een aanzet geven. En dat doe ik met de definitie van Paul Valéry over
religie. Hij zegt: “Een religie verschaft mensen woorden, handelingen,
gebaren en ‘denkbeelden’ voor de omstandigheden waarin zij niet weten
wat te zeggen, wat te doen, wat te denken”. De weg die iemand kiest,
biedt de woorden, handelingen, gebaren en denkbeelden waarover Valéry
het heeft. Verschillende wegen zijn als verschillende religies, en als
we alsmaar doorlopen, komen we misschien wel bij ons doel, maar zoals
iedere pelgrim weet, is de weg die je gaat belangrijker dan het doel dat
je bereikt. Wanneer nu in de hedendaagse discussies de partijen
mijlenver uit elkaar liggen, en langs elkaar heen praten, kan het geen
kwaad een stap terug te doen, en te kijken naar de weg die ingeslagen
is. Als we dat allemaal doen, krijgen we elkaar op gegeven moment weer
in het vizier. En op dát moment kunnen we verder praten.
© R. A.
Wagenvoorde
psychologe en filosofe, promovenda R.U. Groningen
http://reneewagenvoorde.blogspot.com/
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
publicaties
07.08.12
Wat delen atheïsme en religie?
Onder deze titel verscheen er gisteren een artikel
van Dennis Schep, promovendus/schrijver
Atheïsme en religie lijken meer op elkaar dan veel
atheïsten ons willen doen geloven
Een telkens opnieuw oplaaiende discussie in ons
publieke debat is die waarin een rationeel atheïsme
tegenover de irrationaliteit van religie (en dan
vooral van de Islam) wordt geplaatst. Binnen het
atheïstisch kamp wordt dit debat grofweg
gestructureerd door de volgende twee polen: De
verlichte vleugel (Dawkins, Hitchens, en een keur
aan andere blanke mannen) zet religie weg als een
primitief fenomeen dat niet past in een moderne
samenleving, en de relativistische vleugel, die
verklaart dat het niet aan ons is om andere culturen
te beoordelen, geeft uitdrukking aan haar respect
voor religie met een paternalistisch schouderklopje.
Beide zijden baseren zich op een keur aan
schijnbare tegenstellingen, die de andersheid
van religie tot een absurde karikatuur
uitvergroten. In iedere cultuur circuleren
bepaalde racistische stereotypen, die altijd tot
stand komen door verschillen tussen levenswijzen
te vergroten en overeenkomsten over het hoofd te
zien. Zo heeft ook atheïsme meer met religie
gemeen dan de gemiddelde atheïst bereid is te
geloven.
In een
opiniestuk op
Volkskrant.nl verklaart Bart Schut
bijvoorbeeld dat atheïsme geen religie is, omdat
atheïstisch denken lijnrecht tegenover elke
religieuze traditie staat. Atheïsme is het
summum van rationaliteit, en religie de
afwezigheid daarvan. Maar de tegenoverstelling
van religie en atheïsme is logisch uiterst
fragiel, en onhoudbaar wanneer we de
verwovenheid van religie en cultuur in acht
nemen.
In de eerste plaats betekent atheïsme “geloven
dat er geen God is,” en strikt genomen is dat
nog altijd een geloof, aangezien zowel een
geloof in God als de verwerping van dit geloof
niet aan rationele bewijsvorming onderhevig is.
Een radicaal agnosticisme zou wellicht als
afkeer van iedere vorm van religie gezien kunnen
worden; maar atheïsme is dit zeker niet. Hoe
hard ze ook mogen roepen, militante atheïsten
als Dawkins en Hitchens kiezen er niet voor elke
vorm van geloof te verwerpen; ze proberen
slechts hun eigen geloof te zuiveren van
ongewenst religieuze invloeden.
Een blik in de geschiedenis leert dat deze
manoeuvre diep geworteld is in een
Joods-Christelijke traditie. De bekendste
precedent is Exodus 32; een passage in de bijbel
waarin Aäron, Mozes' grote broer, uit de
sieraden van Israelische vrouwen een gouden kalf
fabriceerde, dat ze in de afwezigheid van Mozes
konden aanbidden. Dit was natuurlijk een
duivelse vorm van afgoderij, en God deed zijn
beklag bij Mozes, die naar zijn volk terugkeerde
en het kalf verbrandde.
Het aanbidden van stieren en kalveren was
wijdverbreid in diverse religieuze sekten in en
rondom Egypte. Het gebaar van Mozes moet dan ook
gezien worden als een poging het Christendom van
heidense invloeden te zuiveren – net zoals een
keur aan atheïsten heden ten dage probeert hun
rationalisme te zuiveren van iedere religieuze
invloed.
Het probleem is echter dat religie een
essentieel onderdeel is van onze
cultuurgeschiedenis, en een bekering tot het
atheïsme niet volstaat om met alle religieuze
invloeden in onze cultuur korte metten te maken.
Het ontkennen van de invloed van Christelijke
waarden in het atheïstisch wereldbeeld getuigt
dan ook van een grote kortzichtigheid.
Voorbeelden? De universele verklaring van de
rechten van de mens, opgetekend in een
vergadering van de VN in 1948, is ondanks de
diversiteit van de co-auteurs sterk door
Christelijke waarden beïnvloed. In feite is het
hele idee aan ieder mensenleven een inherente
waarde toe te kennen van Christelijke origine,
en had de verklaring wanneer die in een
niet-westerse context was opgesteld er heel
anders uit gezien.
Een ander voorbeeld is ons begrip van tijd.
Omdat de globalisering onze Christelijke waarden
over de hele wereld heeft verspreid is het
moeilijk te bedenken dat zulke basale concepten
als tijd ook op een heel andere manier gedacht
kunnen worden. Toch zijn er nog altijd enkele
culturen, zoals de aboriginals, met een
overheersend cyclisch tijdsbegrip. In deze
culturen wordt ieder jaar gezien als de
herhaling van een onveranderlijk mythisch
tijdperk dat middels heilige schriften of
verhalen overgeleverd is. Onze cultuur hanteert
een lineair tijdsconcept, maar ook deze vorm van
tijd is niet vrij van religieuze invloeden:
bepaalde vormen van het sinds de Verlichting
(Aufklärung) zo prominente vooruitgangsdenken
kunnen gezien worden als een secularisering van
het Christelijk messianisme, waarin herhaling en
terugval ondenkbaar zijn.
U vindt het hele artikel via onderstaande link
en kunt ook daar uw reactie geven.
Uiteraard zijn uw reacties en/of artikelen ook
welkom op Cedar Gallery. Graag inzenden via:
cedars@live.nl
, o.v.v. 'religie'.
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/15282_wat_delen_atheisme_en_religie/
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
08.05.11
'Religieus
actief zijn en niet echt geloven kan zeker'
Kan
religie zonder geloof? Nee, zeggen sociale wetenschappers. Jawel, zegt
journalist en godsdienstwetenschapper Koert van der Velde. Sterker: Hij
vindt dat het nodig is 'om alle culturele en psychologische registers
open te trekken om deze bron van rijkdom aan te boren'. Komende week (10
mei) promoveert hij op het proefschrift 'Flirten met God'.
Hij
legt zijn kaarten meteen op tafel: Koert van der Velde gelooft niets -
niet in God en niet in niet-God. Maar hij onderkent wel 'een zeker
religieus verlangen' bij zichzelf. En hij is niet de enige, zegt hij.
Volgens een conservatieve schatting is minstens 10 procent van de
Nederlanders op een a-gelovige manier religieus. Dat kan niet, stelden
sociaal wetenschappers tot nu toe; zonder geloof geen religieuze
belevenissen.
Van
der Veldes promotieonderzoek is een uitputtende speurtocht naar mensen
met een religieus verlangen die tegelijkertijd niet kunnen geloven in
religieuze voorstellingen. Wat blijkt? Mensen laten zich er door hun
ongeloof steeds minder van weerhouden religieus actief te zijn. "Ook al
bestaat er naar hun idee geen god en is er in het leven geen diepere
zin, het verlangen naar de beleving van iets goddelijks of die diepere
zin is er bij velen niet minder om."
Koert
van der Velde promoveert op 10 mei op het proefschrift 'Flirten met God.
Religiositeit zonder geloof', dat gelijktijdig verschijnt bij uitgeverij
Ten Have.
Bron:
Trouw.nl
Meer
lezen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5097/Spiritualiteit/article/detail/2047699/2011/05/06/Religieus-actief-zijn-en-niet-echt-geloven-kan-zeker.dhtml
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Activiteiten
De rol van
religie in onze maatschappij
Religie als tijdloos fenomeen door dr. Sijbolt Noorda
Het einde van religie is al vele malen voorspeld. En al even vaak
beleeft het een comeback die even onverwacht als krachtig is. Waar ook
ter wereld, religie is there to stay! Wat religie is, wat ze doet en hoe
ze het doet, is niet gemakkelijk in eenvoudige definities te vatten. Dr.
Sijbolt Noorda, theoloog en universiteitsbestuurder, doet toch een
poging en neemt u in deze driedelige Connaisseursserie mee op een
religieuze verkenningstocht binnen onze samenleving.
Meer info en/of inschrijving:
www.vrijeacademie.nl
Bijbels Museum
Amsterdam
Kosten: €105,-
Data: donderdag 9 juni, woensdag 15 en 22 juni, tijd: 19.30 - 21.30u
ISW-Symposium
"Religie, Burgerschap & Integratie"
Hoe
bedreigend is de Islam? Kunnen we religie aanwenden om integratie te
bevorderen? In hoeverre moeten kerk en staat gescheiden zijn? Op 22 juni
zullen Ab Klink, Naema Tahir, Fokko Oldenhuis en Thierry Baudet ingaan
op bovenstaande vragen tijdens het ISW-symposium Religie, Burgerschap &
Integratie.In een samenleving die steeds pluriformer wordt zien we
religieuze verschillen vaak als een probleem. Mensen voelen zich
bedreigd door de Islam, een religie waar ze weinig van weten en die zich
steeds duidelijker manifesteert in de samenleving. Maar hoe bedreigend
is de Islam eigenlijk? In hoeverre wijkt ze in haar fundamentele
uitgangspunten af van andere godsdiensten? Is religie een splijtzwam of
kunnen we religie juist aanwenden om integratie te bevorderen? Of is
burgerschap iets van de staat en moeten religies daarbuiten blijven?
Het
instituut voor Integratie en Sociale Weerbaarheid organiseert op 22 juni
2011, 12.00-17.00 een symposium over religie, burgerschap en integratie.
Tijdens de middag geven vier experts antwoorden op bovengenoemde vragen:
Ab
Klink
Oud-minister van VWS en voormalig tweede kamerlid voor het CDA,
onderhandelaar tijdens de formatie van het huidige kabinet.
Naema
Tahir
Schrijver, wetenschappelijk docent en columnist.
Fokko
Oldenhuis
Bijzonder hoogleraar Recht en Religie aan de Rijksuniversiteit
Groningen.
Thierry Beaudet
Promovendus op het onderwerp nationale soevereiniteit, bij Paul Cliteur
aan de Universiteit Leiden, programmamaker, presentator en redacteur.
Prof.
Drs. Jacques Wallage bijzonder hoogleraar Integratie en Openbaar Bestuur
aan de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van de Raad voor het
Openbaar Bestuur, treedt op als dagvoorzitter.
We
hopen u te mogen begroeten op 22 juni!
Datum: Woensdag 22 juni
Tijd: 12.00 - 17.00 uur
Locatie: Het Kasteel, Melkweg 1, Groningen
Info:
http://www.instituutisw.nl/nieuws/270
Zenweekeinden abdij Doetinchem
Hieronder vindt u het programma 2011 voor zenmeditatiesessies in het
Stiltecentrum Betlehem van de Benedictijner St. Willibrordsabdij in
Doetinchem. In een voormalige boerderij heeft de abdij een modern
Stiltecentrum voor christelijke spiritualiteit en zenmeditatie
gevestigd. Groepen van maximaal 22 personen kunnen daar voor bezinning
en geloofsverdieping terecht.
Over
de begeleiders:
Gerard Helwig (1920) is sinds 1941 Benedictijnermonnik. Hij studeerde
wijsbegeerte en theologie. Tot 1995 was hij als docent wijsbegeerte in
verschillende instellingen van hoger onderwijs werkzaam. Hij leerde
Zenmeditatie in 1972 bij pater Lassalle en pater Lutze en leidt vanaf
1980 zen-meditaties in de St. Willibrordsabdij, waar hij zelf als monnik
leeft. Zijn speciale aandacht gaat uit naar de vergelijkende mystiek.
Henri
Vesseur (1959) is sinds 1979 Benedictijnermonnik. Na zijn studie
theologie gaf hij jarenlang les in liturgie en spiritualiteit. Hij is
vertrouwd met de christelijke mystiek en meditatie. Als geestelijk
begeleider coacht hij mensen op hun spirituele weg. Sinds enige jaren
verdiept hij zich in Zen en wordt daarbij geboeid door de uitdaging van
de interreligieuze dialoog tussen Oost en West.
Ben
Claessens begeleidt zengroepen in Lelystad en tijdens weekeinden en
midweken in het Stiltecentrum van de Benedictijner St. Willibrords abdij
in Doetinchem. Hij is parttime werkzaam in een holding als
communicatieadviseur en vertrouwenspersoon. Zijn zenleraar Nico Tydeman
Sensei ontmoette hij voor het eerst in 1985. Sinds 1998 volgt hij bij
hem zijn zentraining. In 2005 begon hij bij Dom Gerard Helwig een studie
naar de teksten van de middeleeuwse mysticus Jan van Ruusbroec. Sinds
2009 wordt hij ook begeleid door zenleraar Maurice Knegtel Sensei (Izen,
Utrecht) Hij schreef boeken over Mahatma Gandhi, zen en christelijke
mystiek.
Meer
info:
http://www.zenmeditation.eu/zenweekenden.html
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Zen
Zen
biedt in het leven van alledag een weg van inwijding in het mysterie van
het bestaan. Het is een Pad dat zich als bron manifesteert van ons eigen
continue veranderend bewustzijn.
Een Pad dat naar zichzelf verwijst en in onszelf, in het diepst van ons
bewustzijn, ontspringt. Zen wil je daarheen voeren, in feite dus naar
waar je al bent. Niet in de vorm van een definitief antwoord, maar door
het opwekken van een geesteshouding die zich verdiept waardoor het
menselijke bewustzijn ontvankelijk en flexibel wordt voor wat uit de
bron opwelt.
Dit vraagt om een mild ontvankelijk worden, met meer begrip voor wat
plaatsvindt.
Wie tot de geest van zen doordringt weet: er is geen antwoord, er is
slechts dit zoekende bestaan, van nature en oorsprong open en vrij in
alle nare en vreugdevolle kwesties en situaties die zich opdringen. De
vrijheid ligt, heel verrassend, juist besloten in het besef dat er geen
ontsnappen aan dit leven, de situatie waar je telkens voor staat,
mogelijk is en dat we gehouden zijn een antwoord te geven op wat zich
aandient en zich voordoet.
Vrijheid ligt daarom ook besloten in de ervaring dat we ernstig te kort
schieten, dat we ons egoïsme maar moeilijk aan de kant kunnen zetten,
dat de gedachtemolen in ons volop blijft draaien en dat we ons en
anderen soms vermalen onder onze ongebreidelde emoties.
Vrijheid wordt ervaren door jezelf open te stellen. Zen maakt geen
supermens van je, het opent je ogen voor je kwetsbaarheid en gebreken en
juist dat leidt tot aanvaarding en waardering. Het laat je glimlachen om
je vergeefse pogingen groter en sterker te lijken dan je bent. Het
bestaan is dol op je kwetsbaarheid, het herkent zich in die
kwetsbaarheid en vormt een poort om binnen te komen, zich te
manifesteren en je te helpen tot inzicht en zelfaanvaarding te komen.
Zo zorgt de Weg van zen voor een transformatie tot waarachtig mens-zijn.
© Ben
Claessens. Een bijdrage uit zijn boek 'Met lege handen'.
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Blog
maandag 23-05-2011
De wereld is
(nog) niet vergaan
De
afgelopen tijd hebben we via diverse media kunnen vernemen, dat de
wereld op 21 mei 2011 zou vergaan. Wat heeft u zaterdag gedaan? Heeft u
zich er op voorbereid? Of leek het u allemaal maar een lachertje?
Heeft u de dag toch niet met een heel klein beetje spanning
doorgebracht? Alles lijkt wel onzin, maar…
De Amerikaan Harold Camping van Family Radio was er klaar voor. Hij had
mensen wereldwijd gewaarschuwd voor een grote aardbeving, die het einde
der tijden zou betekenen.
Hieronder kunt u het nog eens gedeeltelijk in het Engels nalezen.
Voor volgelingen van Camping is het wellicht teleurstellend, dat zijn
voorspellingen niet zijn uitgekomen. Wanneer mensen zo stellig geloven
in ‘de tekenen’ en iemand ze daarin ook nog sterkt en stimuleert, dan
had het moeten gebeuren. Alles wees er ook op.
Ook Nostradamus heeft 2011 als het jaar van het einde bestempelt
(volgens een kenner, die al 15 jaar lang studie maakt van Nostradamus en
zijn voorspellingen nog aanvult met voorspellingen van bepaalde
indianenstammen. Alles wijst op dit jaar!).
Bovendien hebben we nog maar net de grote aardbeving, gevolgd door een
enorme tsunami in Japan achter de rug. Gevolgd door een reeks tornado’s
die een spoor van verwoesting hebben getrokken in de Verenigde Staten en
aan tientallen mensen het leven hebben gekost. De tekenen liegen er niet
om.
Wat staat er eigenlijk in de Bijbel over het einde der tijden?
Onder andere dit:
Lukas 21: 7-11…….7 “En zij vraagden Hem, zeggende: Meester, wanneer
zullen dan deze dingen zijn, en welk is het teken, wanneer deze dingen
zullen geschieden? 8 En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt;
want velen zullen er komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben; en de tijd
is nabij gekomen, gaat dan hen niet na. 9 En wanneer gij zult horen van
oorlogen en beroerten, zo wordt niet verschrikt; want deze dingen moeten
eerst geschieden; maar is terstond het einde niet.”
En als het dan zover is, dan vindt de apocalyptische oogst plaats. In de
kunst zie je bijvoorbeeld middeleeuwse afbeeldingen van engelen die het
graan maaien.
Volgens de Apocalyps zal het Laatste Oordeel plaatsvinden na de
wederopstanding des vlezes en de wederkomst van Christus.
Alle mensen worden individueel beoordeeld zodra men sterft. Het Laatste
Oordeel is universeel en bezegelt de definitieve overwinning van het
Goede over het Kwade.
Het Laatste Oordeel komt voor in Daniël 7:13-14 en Matteus 24: 30-31 en
Matteus 25:31-46. Wellicht ook op andere plaatsen, aanvullingen zijn
welkom.
Wie heeft informatie over dit onderwerp vanuit andere religies?
De
voorspelling van Harold Camping is niet uitgekomen, maar ongetwijfeld
staat er weer een nieuw iemand op, met een volgende Eindtijd. De laatste
dagen van de mensheid en het Laatste Oordeel houdt de mensheid al
eeuwenlang in zijn greep.
Tot
slot een deel van de tekst over Harold Camping. Bron: Huffington Post
http://www.huffingtonpost.com/2011/05/20/harold-camping-judgment-day-may-21_n_864507.html
Harold Camping: The Man Behind 'Judgment Day,' May 21, 2011
Behind thousands of “Judgment Day” billboards on
rural highways and city skylines, responsible for a small army of
volunteers traipsing across the country to warn that the world will end
on May 21, is a frail, 89-year-old California multimillionaire who runs
one of the largest Christian radio networks in the world.
Each day, Harold Camping’s slow and sonorous Bible readings and his Open
Forum call-in show broadcast for hours from the Oakland, Calif.
headquarters of Family Radio, where Christian gospel and shows with
titles such as “Beyond Intelligent Design” and “Creation Moments”
punctuate his words.
And while the retired civil engineer and former Sunday school teacher
has been preaching the gospel for decades and talking about God’s
wrathful plan for the past two years, recent times have brought him into
the spotlight like never before.
In the last week, variations of “End of the World May 21st” and “Harold
Camping” have remained among the top search terms on Google. On
Thursday, the Centers for Disease Control released a mock guide to the
“Zombie Apocalypse” on its web site that quickly went viral.
But "it’s no laughing matter," Camping told The Huffington Post. “It is
not something where it's a tiny, tiny, tiny chance it may happen. It is
going to happen.”
He and his fringe group of churchless followers believe that at 6 p.m.
on Saturday, May 21, a massive earthquake will make its way around the
earth, beginning in Fiji and New Zealand. Graves will open and two
hundred million 'saved' individuals will float up to heaven. The doomed
remainder will live on an unruly earth for five months before God
annihilates it five months later.
Complex Biblical numerology partially based on a literal reading of the
King James Bible and partially based and obscure interpretation of the
book’s many symbols form the basis for Camping's warnings.
He says certain numbers repeat in the Bible along with particular
themes. The number five means "atonement;" ten equals "completeness;" 17
is "heaven." Multiply those numbers by each other and multiply the
result by itself. It equals 722,500.
"Christ hung on the cross April 1, 33 A.D.," he says. "Now go to April 1
of 2011 A.D., and that's 1,978 years."
If you multiply that number by 365.2422 -- the number of days in the
solar calendar -- it equals 722,449. And if you add 51 (the number of
days between April 1 and May 21) to that number, it equals 722,500.
It gets more confusing.
Camping also believes that May 21 marks the 7,000 anniversary of Noah's
flood and the end of a 33-year-year period of Tribulation, during which
he claims Satan has ruled churches. He points to the increasing
acceptance of gay clergy, for example, or the rise in charismatic and
Pentecostal movements as signs that churches have gone astray. To him,
rituals such as baptism and confession are worthless.
He made a similar prediction in the 1990s but later said he didn't look
close enough at the Book of Jeremiah. This time around, he’s absolutely
certain.
Like many of those who follow his predictions,
Camping wasn't always so radical.
Born in Colorado, he moved to California at an early age and, with a
budding interest in math and science, trained as a civil engineer at the
University of California-Berkeley in the in the early 1940s. During
World War II, he worked as an engineer for Kaiser. Afterwards, he joined
a small construction business in Oakland.
But he really shined in church.
At the First Christian Reformed Church of Alameda, Camping, his wife
Shirley and seven kids were well-known for his popular Bible study
class. Self-taught with no formal religious training, the charismatic
Camping would read and dissect the Bible with an ease and depth that
attracted dozens of students.
For much of the time since its humble founding in
1958 in San Francisco and its expansion over the decades, Family Radio
largely preached a command brand of evangelism, featuring Bible
readings, early American hymns and southern gospel along with
programming from Protestant churches across the country. Some local
stations played contemporary Christian music, and shows from socially
conservative organizations such as Colorado Springs-based Focus on the
Family were also syndicated.
By 1988, as Camping began quietly proclaiming a pending end of the world
during his radio and Bible class lectures (he had no date yet), his
church life and Family Radio changed drastically. In Alameda, church
elders sternly told him to stop his predictions. Instead, he and 110
members of the church left to start their own congregation...
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
dinsdag 10-05-2011
Oog om oog…
Iemand rijdt een ander dood en krijgt 120 uur dienstverlening.
Een tweede maakt goede sier met de werkzaamheden of ideeën van een
ander.
Een baas voert een functionerings- en beoordelingsgesprek met een
werknemer en belooft hem gouden bergen. De schriftelijke vastlegging
wordt door beide partijen ondertekend. Vervolgens gebeurt er niets en na
maanden ‘bekent’ de werkgever, dat de papieren helaas niet (meer) in het
dossier zitten.
Een echtgeno(o)t(e) blijkt al tijden vreemd te gaan.
Wat er in zulke situaties ontstaat is een groot gevoel van
machteloosheid van het slachtoffer ten opzichte van de dader.
Dat is de bron voor allerlei gevoelens, waaronder die van wraak.
Vooral het feit, dat iemand je iets aandoet, je ontkent als persoon, als
wie je bent. Dat vraagt om vergelding. Zeker als het kwaad dat ons is
aangedaan van dien aard is, dat we er fysiek of psychisch door getekend
zijn. En we er dus steeds weer aan worden herinnerd.
Mogelijk zien we wraak dan als het enige dat ons ‘uit ons lijden kan
verlossen’.
Maar “tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische
bezwaren”, aldus Elsschot in het prachtige gedicht ‘Het huwelijk’.
We zouden kunnen overwegen om de veroorzaker van het kwaad te vergeven.
Misschien zelfs met het idee, dat God de zondaar uiteindelijk zal
straffen. Een vorm van uitgestelde wraak.
Het 'oog om oog' principe is weer heel actueel. Bin Laden, de leider van
terreurnetwerk al-Qaeda wordt door de Verenigde Staten verantwoordelijk
gehouden voor de aanslagen op 11 september 2001, onder meer op de Twin
Towers in New York. Daardoor kwamen bijna drieduizend mensen om het
leven. De VS zochten al jaren naar Bin Laden en zijn er nu in geslaagd
hem te doden. Wraak?
In een van de kranten stond met grote letters te lezen "Al-Qaeda
bevestigt de dood van Bin Laden en roept op tot wraak."
Wraak
is een thema, dat vaak voorkomt in romans. Van Vergilius’ Aeneïs
en Wraak van Joost Niemöller tot De Adderkluwen van
Francois MauriacUnderground of Een held van
onze tijd, geschreven door Vladimir Makanin. Vaak wordt ‘wraak’
verzachtend omschreven als ‘gerechtigheid’ of ‘vergelding’.
Wraak
in religies
Abraham (Hebreeuws: Awraham, Arabisch: Ibrahim) is een man die voorkomt
in de Tenach van de joden, de Bijbel van de christenen en de Koran van
de moslims. In deze boeken wordt hij gezien als de aartsvader van het
volk Israël en Arabieren in letterlijke zin, en van christenen en
moslims in overdrachtelijke zin. Vandaar dat Jodendom, christendom en
islam ook wel 'Abrahamitische religies' worden genoemd.
(Meer
info over Abraham:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham )
Ook
de Abrahamitische religies hebben weinig moeite met wraak. In Exodus
20:22-23:33 vinden we een lange monoloog van de Heer, waarin hij via
Mozes richtlijnen geeft aan het volk Israëls voor het leven in het
beloofde land.
In 21:1-22:16 staan regels voor de samenleving. In dat kader wordt vanaf
21:22 een situatie geschetst, waarbij twee vechtende mannen een zwangere
vrouw zo raken, dat zich een spontane abortus voordoet. In dat geval zou
de benadeelde echtgenoot van die vrouw bij de rechter een financiële
schadeclaim kunnen neerleggen. Hij, want hem wordt nageslacht ontnomen,
wat in een patriarchale samenleving kennelijk zwaarder weegt dan het
verlies dat een vrouw lijdt.
Daaraan wordt dan voor ander toegebracht lichamelijk letsel vanaf vs. 23
het recht van vergelding verbonden: leven voor leven, oog voor oog, tand
voor tand, hand voor hand, voet voor voet, blaar voor blaar, wond voor
wond, striem voor striem.
Voor deze vormen van letsel worden in het Hebreeuws gelijke woorden
gebruikt als in het Lied van Lamech (Gen. 4:19-23): ‘ik sloeg een man
dood om mijn wonde, een knaap om mijn striem’…. Dit bevestigt de indruk,
dat deze rechtsregel de buitenproportionele wraak van Lamech wil
terugbrengen tot een evenredige vergelding. Voor een leven mag niet meer
dan één leven, voor de schade aan een oog niet meer dan één oog
vergolden worden. Geen ongebreidelde wraak dus, maar een eerlijke
schadeloosstelling. Wat hierbij van groot belang is, is het
volgende: Eigenrichting is uitgesloten!
Hoe
kijken we daar anno 2011 tegenaan? Vinden we dit principe van ‘oog om
oog, tand om tand’ nog actueel, juist, rechtvaardig, menselijk?
Uiteraard tref je ook in de bijbel andere passages aan, zoals de
volgende in Matteüs. “En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie
kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe
te keren. Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed
van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. En als iemand je
dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op.”
Tot zover het thema ‘oog om oog, …’ in de bovengenoemde religies.
Niet
iedereen is religieus. Een leidraad is dan de wet, en/of het geweten.
Ook zijn er andere voorbeelden dan God of Allah. Bijvoorbeeld de
Boeddha.
Jokhang, Lhasa © awagenvoorde
Dhammapada: Pāpavagga
Hoofdstuk 9, twee fragmenten
Zoals een handelaar een gevaarlijk weg vermijdt,
Wanneer hij alleen met een kostbare vracht reist;
En zoals wie het leven liefheeft, vergif zal vermijden:
Op die manier dient men het kwade te vermijden.
Wanneer een hand geen wonden heeft,
Kan men er vergif in dragen:
Gif komt niet binnen daar waar geen wond is.
En er is geen kwaad voor wie het niet doet.
Alles
gaat maar door. Een regering komt, een regering gaat. De ene oorlog
eindigt, een andere begint. Er wordt nieuw gebouwd, en andere gebouwen
worden opgeblazen, verdwijnen door een tyfoon of tsunami. Mensen trouwen
en gaan scheiden. Het ene verlies leidt tot een verzoening, een ander
verlies tot hebzucht en haat. De een ziet in dit alles de hand van een
hoger wezen, dat wraak neemt. De ander noemt het karma, oorzaak en
gevolg.
Misschien is in 2011 de beoefening van het Edele Achtvoudige Pad een
goed en bruikbaar alternatief voor het ‘oog om oog’. Dit is het
Boeddhistische pad naar verlichting, zoals voor het eerst geformuleerd
door Shakyamuni Boeddha, in het jaar 589 jaar voor Christus, in het
Hertenpark van Sarnath (bij Benares). Wraak of vergelding komen ‘op dat
pad’ niet voor.
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
zaterdag 23-04-2011
Teruglopend
kerkbezoek? Niet in The Crossing!
In berichtgeving over het kerkbezoek in Nederland klinkt vaak
door, dat het steeds moeilijker wordt om mensen nog te motiveren om naar
de kerk te gaan. Veel gemeenten hebben te maken met terugloop van
bezoekers en leden en sommige kerken sluiten daarom helemaal.
Zijn er te veel andere activiteiten en komt het kerkbezoek op de tweede,
derde, vierde plaats? Of heeft het te maken met onze geïndividualiseerde
samenleving, waarin sommigen misschien wel geloven, maar dan wel op hun
eigen manier? En is een kerkbezoek daarvoor niet nodig.
Hoe belangrijk vinden kerken zelf, dat er een trouwe groep kerkgangers
blijft? Hoe belangrijk vinden zij, dat bij speciale dagen de kerk vol
zit?
Hoe belangrijk is het anno 2011 om het geloof en de geloofsbeleving uit
te dragen of aan te wakkeren?
Een
kerk in de buurt van Minneapolis, USA, heeft daar een duidelijke mening
over. Deze heeft een ongebruikelijke manier gevonden om nieuwe/meer
mensen te verleiden om de dienst met Pasen te komen bijwonen. Omkoperij.
The Crossing, een kerk in Elk River, biedt iedereen die de Paasdienst
bezoekt de kans om een 3D tv of een Nintendo 3DS te winnen. De dominee
van deze kerk heeft geen gewetensbezwaren waar het gaat om het uitloven
van prijzen, om te zorgen dat er meer mensen naar de kerk komen.
"I have no problem bribing people with crap in order
to meet Christ," zo zegt hij.
Het schijnt overigens niet de eerste keer te zijn, dat The
Crossing dit soort methodes gebruikt om meer kerkgangers aan te trekken.
Vorig jaar schijnen er enkele auto’s weggegeven te zijn aan een paar
geluksvogels die toen de Paasdienst bezochten.
De tactiek blijkt te werken. De kerk bestaat nu vijf jaar en het aantal
bezoekers stijgt gestaag. The Crossing verwacht morgen meer dan 5000
mensen bij de Paasdienst te mogen begroeten.
Welke bijbeltekst is hier van toepassing? Heb uw naaste lief als
uzelf?? (Marcus 12:28-31) Een gratis auto of tv, zeg nou zelf...
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
donderdag 21-04-2011
Geloven
in Nederland
Door de toenemende globalisatie en de instroom van mensen uit
allerlei delen van de wereld komen we in toenemende mate in aanraking
met allerlei vormen van religie. De tolerante Nederlander zou zich
kunnen verheugen in deze bonte mengeling van mensen, opvattingen en
religieuze uitingen. Niets blijkt de afgelopen jaren minder waar.
Het lijkt alsof we allemaal tegenover elkaar staan en de dialoog plaats
moet maken voor betwisting van elkaars standpunten.
De termen joods-christelijke samenleving en islam
domineren vele discussies en worden gebruikt om problemen te verklaren.
Voor zover mij bekend noemt op dit moment ruim 40% van de Nederlandse
bevolking zichzelf christen en is 6% moslim. Er zijn meer boeddhisten in
Nederland dan joden, maar de grootste groep is die zonder religie, bijna
de helft van onze bevolking. Is de term ‘joods-christelijk’ nog wel van
toepassing?
Het is bijna Goede Vrijdag, de dag waarop de christenen het lijden en de
kruisiging van Jezus gedenken.
Op 8 april wordt in Japan in elke Boeddhistische tempel de geboorte van
Boeddha herdacht. Hanamatsuri. Door zijn ervaringen begreep Shakyamuni
wat de oorzaak van het lijden was, en hoe je dit kunt voorkomen, of
oplossen.
We kunnen ons leven lang blijven zoeken naar dat wat ons ideaal lijkt,
maar wat onbereikbaar blijkt. En dus lijden. We verlangen naar geluk,
creëren ons eigen idee daarvan en streven dat geluk na. En alles wat ons
geluk in de weg staat, vermijden we, of bestrijden we. We hebben simpele
‘geluksbeelden’, zoals het mooiste weekendje weg, de fijnste collega of
leidinggevende, of idealen die wat ‘groter’ zijn, zoals ons ideale zelf,
de ultieme baan of het perfecte leven. We zien de realiteit niet, omdat
we onze idealen houden voor ‘de realiteit’. Als de werkelijkheid niet
beantwoordt aan onze idealen, dan lijden we. Voor dit lijden zoeken we
een zondebok. Het ligt aan de ander. We zijn ons helaas vaak niet bewust
van de drijfveren die ons in hun macht hebben.
We zijn geen onafhankelijk wezen. Of het middelpunt waar de wereld om
draait.
We denken dat onze denkbeelden ons in de juiste richting sturen, maar ze
misleiden ons even zo vaak.
Ons leven hoeft niet anders te zijn dan het is. De andersdenkende hoeft
zich niet aan te passen. We hoeven geen blokkades op te werpen of
problemen te veroorzaken.
Levensadviezen van de Boeddha waren bijvoorbeeld om te leven zonder
bezitsdrang, wreedheid, boosheid, om geen kwetsende taal te gebruiken en
geen geweld jegens mens of dier. Wijze en bruikbare adviezen, ook in
2011.
Geloven we enkel in tegenstellingen? Of geloven we nog in een tolerant
Nederland?
Fijne paasdagen.
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
woensdag 06-04-2011
Religie en
conflict 2.
De voordracht van Prof.
dr. P.B. Cliteur is te lezen op de site van de RUG.
http://www.rug.nl/ggw/nieuws/110402ReferaatPaulCliteur.pdf
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
dinsdag
05-04-2011
Religie en
conflict.
De Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de
Rijksuniversiteit Groningen organiseerde afgelopen zaterdag (2 april
2011) een publieksmiddag over Religie en Conflict. Deze middag was
bedoeld voor een breed publiek. Prof. dr. P.B. Cliteur en Prof. Dr.
R.R. Ganzevoort hielden interessante voordrachten. Ook het commentaar
op de voordrachten, evenals de publieksdiscussie zorgden voor een
boeiende middag. De vraag is, of deze materie inderdaad toegankelijk
genoeg was voor een breed publiek.
Toen ik besloot om deze publieksmiddag te bezoeken was ik uitgegaan van
de veronderstelling, dat de rol van meerdere religies zou worden
behandeld en dat er – misschien voorzichtig – zou worden gekeken naar
het ontstaan en de oplossing van conflicten die zich al enkele tijd in
onze samenleving (en daarbuiten) voordoen. Nu ik op de publieksmiddag
terugkijk moet ik bekennen, dat ik het grootste deel van de middag als
theoretisch en wetenschappelijk heb ervaren. Dat had ik misschien ook
moeten verwachten. De (joods-)christelijke traditie vormde de hoofdmoot.
Tot zover de publieksmiddag, waar ik met genoegen op terugkijk.
Op dezelfde dag gingen in Kandahar, Afghanistan, duizenden mensen de
straat op om hun woede over de koranverbranding in de V.S. door (of
onder leiding van) dominee Terry Jones te uiten. Er vielen twee doden.
Een dag eerder waren er ook al VN-medewerkers vermoord, naar aanleiding
van deze koranverbranding.
Religie en conflict.
Waarom verbrandde deze Amerikaanse dominee een heilige tekst van
moslims, de koran? Wat beoogt hij ermee?
Ik ga er van uit dat hij een intelligent persoon is. Waarom gebruikt hij
zijn intelligentie niet op een andere manier? Gaat het om
media-aandacht? Wil hij de misverstanden en frustratie tussen de
verschillende religies vergroten? Welk positief effect verwacht hij van
zijn actie?
De reactie van de Afghanen is niet mals.
Ik vraag me af of dit nog valt onder een conflict over religie. De
Afghanen hebben al hun leven lang te maken gehad met oorlog en geweld.
Misschien is deze uiting veel meer een gevolg van al die ellende, dan
van een koranverbranding.
Vroeg of laat sterven we allemaal. Het maakt niet uit of je arm of rijk
bent, of je wetenschapper bent of analfabeet. Of je moslim bent,
christen of jood. Het besef, dat we slechts een bepaalde periode 'tot
onze beschikking' hebben, is bij de meeste mensen latent aanwezig. Deze
periode, ons leven, willen we graag zo goed mogelijk doorbrengen. Eén
van de voorwaarden hiervoor is, dat we in vrede kunnen leven. Dat is de
Afghanen al decennia lang niet gegeven.
Naar aanleiding van de publieksmiddag van zaterdag vroeg ik me af wat
het antwoord van de sprekers of het deskundige publiek op mijn vragen
over bijvoorbeeld deze kwestie zou zijn, namelijk
1. Welke Bijbelpassage(s) rechtvaardigen of sporen het aan om heilige
geschriften van andere religies te verbranden?
2. Welke passage(s) uit de Koran rechtvaardigen, dat je vanwege dit feit
willekeurige christenen mag vermoorden?
Hierbij dient overigens wel opgemerkt te worden, dat er op de
koranverbranding tot nu toe door de overgrote meerderheid van de moslims
en de moslimlanden rustig is gereageerd.
Een belangrijke vraag is: Welke rol spelen religies, christendom en
islam, in dit conflict? Maar een nog belangrijker vraag kan zijn: Hoe
kan religie helpen om conflicten te voorkomen of op te lossen?
- Geplaatst door A.S. Wagenvoorde
0 reacties -
REACTIES
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
TOP
-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----*-----
Uw bijdragen voor religie en spiritualiteit
zijn van harte welkom, via
cedars@live.nl, o.v.v. 'religie'.
|