Cedar Gallery |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Antistrot is in 1997 opgericht door zes studenten van de Willem de Kooning Academie (WdKA), Rotterdam. Uit onvrede met het “straffe grafische stramien” op de afdeling Illustratie van de academie, besloten ze hun creatieve krachten te bundelen. In de loop van tien jaar is Antistrot veranderd van een rebelse groep in een gerenommeerd collectief. Werk van Antistrot is te zien en te horen op alternatieve festivals, maar ook in musea als het GEM in Den Haag en diverse Europese kunstenaarsinitiatieven. Op dit moment bestaat Antistrot uit David Elshout, Charlie Dronkers, Bruno Ferro Xavier Da Silva, Marco Kruyt, Michiel Walrave, Paul Borchers, Silas Schletterer, Johan Kleinjan en Iddo Drevijn. Reactie als doel In de
beginperiode produceert Antistrot op eigen initiatief tijdschriften met
tekeningen om deze op straat te verspreiden. Al snel betrekt het
kunstenaarscollectief andere disciplines er bij. Inmiddels heeft
Antistrot een enorme hoeveelheid tekeningen, muurschilderingen,
installaties, performances en muziekoptreden gerealiseerd.
Beeldtaal Antistrot vergroot bestaande beelden sterk uit of relativeert en ridiculiseert ze juist in persiflages en fantasiebeelden. Door betekenissen uit hun verband te trekken en te combineren met een andere inhoud, zet Antistrot de kijker voortdurend op een verkeerd been. Humor en satire zijn onmisbare ingrediënten bij de tekeningen, maar zeker ook bij de performances en muziekoptreden. Daarnaast schuwen ze clichébeelden en onderbroekenlol niet. “We proberen op een welhaast situationistische ‘happening’ het publiek mee te nemen binnen onze gedachtesprong en hen een ervaring mee te geven die een stap verder gaat dan het vertellen van een verhaal”, aldus Charlie Dronkers. Net zoals de Situationisten in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, relativeert Antistrot met ontregelende, satirische beelden “de lulligheid van het leven zelf”.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
TOP <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Krijn Giezen (1939-2011) Giezen speelde een pioniersrol in de land art, de ecologische en de conceptuele kunst in Nederland en was met enkele projecten in de openbare ruimte nauw aan het programma van Stroom Den Haag verbonden. Hij vertegenwoordigde Nederland tijdens de Biënnale van Venetië in 1978, waar hij gedurende tien dagen aan de bezoekers zijn eigenhandig geviste en gerookte haringen aanbood. In 2005 realiseerde hij ‘Kijk Uit Attention' bij het Kröller-Müller museum: een gigantische trap van 300 treden, die een uniek zicht bood op de omgeving van de Hoge Veluwe.
Krijn Giezen was een man van de kust. Hij werd geboren in Noordwijk aan Zee, en woonde en werkte teruggetrokken in een Spartaans kasteel aan de kust van Normandië. Zijn kunst kwam voort uit een houding tegenover de wereld, die getuigde van een grote betrokkenheid bij de natuur en het menselijk handelen. Zijn kunstenaarschap leidde niet altijd tot een product, maar kon evengoed het in gang zetten van een mentaliteitsverandering zijn. De anarchistische humor van Fluxus, met de nadruk op spel en zelfbedachte regels, lag ten grondslag aan veel van zijn acties en objecten. In zijn werk verbond hij het robuuste van de natuur met de inventiviteit van de boer, de visser en de handwerksman. Recepten, handleidingen en uitvindingen werden door hem genoteerd, en verwerkt in beeldende documentatie. Nostalgie was niet zijn drijfveer, maar hij verlangde ernaar om het bruikbare en wezenlijke van de natuur en het menselijk handelen te behouden, en opnieuw leven in te blazen. De schaal waarop hij zijn werk realiseerde varieerde van minuscuul tot overweldigend. Krijn Giezen heeft altijd een speciale band gehad met de stad Den Haag. Van 1956 tot 1961 studeerde hij er aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, waar hij eind jaren '70 ook les gaf. Op uitnodiging van Stroom heeft hij aan een aantal projecten in Den Haag gewerkt. Zo maakte hij in 1992 een analyse van de Haagse Beek die vanuit de duinen (Kijkduin) via het Vredespaleis en vandaar ondergronds naar de Hofvijver stroomt. De loop van de beek blijkt in de afgelopen eeuwen te zijn veranderd, verbouwd en vervuild. In het verlengde daarvan kon Giezens plan: Het zichtbaar maken van de Haagse Beek, begin 2000 gerealiseerd worden. Giezen maakte waardevol wat mensen afgedankt hadden, of dat nu ging om een rafelig landschap of een uit zee aangespoelde werkhandschoen. Treffende voorbeelden zijn te vinden in de mailorder catalogus die hij in 2004 maakte voor de Stroom manifestatie 'De Zee, het Strand en de Haven'.
http://www.stroom.nl/krijngiezen/mailorder/mailorder1.html
©foto's: wagenvoorde
Bron info: Stroom Den Haag >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> TOP <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jan
Jansen werd in 1941 geboren in Nijmegen. Zijn vader was daar
verkoopleider bij een schoenenfabriek. Deze bracht regelmatig schoenen
mee naar huis en het hele gezin kon ze dan bekijken en commentaar
leveren. Jan Jansen hield zich dan ook al jong bezig met schoenen. Hij
was echter niet erg gecharmeerd van de degelijke en weinig modieuze
schoenen, die hij onder zijn neus kreeg.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> TOP <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Bruno Peinado (1970) woont in Douarnenez, Frankrijk, en heeft snel naam gemaakt in het internationale kunstcircuit. Hij had solotentoonstellingen in ondermeer het Centre Georges Pompidou, Parijs (2008), Migros Museum, Zürich (2005) en Palais de Tokyo, Parijs (2004) en deed mee aan groepstentoonstellingen zoals de Biennale van Lyon (2005), de Biennale van Sao Paulo (2004), Istanbul Biennale (2003), PS1, New York (2002) en Tramway, Glasgow (2000). De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door Galerie Loevenbruck (Parijs), Galleria Continua (San Gimignano), Mitterrand+Sanz (Zürich), ADN Galéria (Barcelona) en Parker’s Box (New York).
Purple Brain
De spiegel duikt qua vorm en idee regelmatig op in het werk van Bruno Peinado. Sommige sculpturen hebben een spiegelend oppervlak en teksten worden vaak in spiegelbeeld weergegeven. Bruno Peinado ziet een kunstenaar als iemand die de werkelijkheid vanaf een andere kant bekijkt. De kunstwerken zijn objecten van reflectie in de dubbele betekenis van het woord. In de ondertitel van deze tentoonstelling wordt ook naar de spiegel verwezen.
Bruno Peinado is geboeid door het gegeven dat de wereld ooit één aaneengesloten geheel was, de Pangea, en daarna in steeds kleinere delen, continenten, archipels en eilanden afbrokkelde waarop eigen culturen en identiteiten ontstonden. Denkers als Édouard Glissant ( http://wapedia.mobi/en/Edouard_Glissant , Engels!) introduceerden de cultureel-antropologische term ‘creolisering’. Wat aangeeft dat culturen zich los van geografische grenzen vermengen en dat deze vermenging oneindig doorgaat zonder begin- of eindpunt. De oneindige combinatie van het bestaande heeft Bruno Peinado verheven tot zijn werkwijze.
De kameleontische Bruno Peinado put eindeloos uit diverse (sub)culturen en stijlen zoals gothic, disco, trash punk, sciencefiction, graffiti, minimalisme, design, high fashion, skate- en surfcultuur en tropicalisme. Hij verwerpt de begrippen ‘nieuw’, ‘originaliteit’ en ‘puurheid’ en biedt er een overdadig geglobaliseerd eclecticisme voor in de plaats. Iconen, logo’s, (politieke) symbolen, merken, slogans en oneliners mixt hij behendig tot nieuwe beelden door kleur, materiaal, vorm en betekenisverwisseling. Feilloos pikt hij de beelden uit het dagelijks leven die symbool staan voor de huidige tijd en samenleving. Hij eigent ze zich toe, fileert en analyseert, keert ze binnenstebuiten, vermengt en kruist ze en slingert ze vervormd en met een dosis humor terug in de maatschappij. Hij biedt daarmee een alternatief voor beelden die naar zijn mening voor en door een select gezelschap in het centrum (het ‘westen’) worden gemaakt en over de hele wereld, de ‘periferie’ incluis, worden verspreid. De beelden van Bruno Peinado staan aan het einde van een keten. Aan de ontwikkeling, massaproductie en verspreiding van beelden voegt Bruno Peinado een stap toe, de verwerking van deze beelden.
Alsof dit nog niet genoeg is, zien we in zijn werk ook elementen die doen denken aan ontdekkingsreizen, en het daarmee gepaard gaande kolonialisme en de slavenhandel. De energieke Bruno Peinado heeft al een immens oeuvre opgebouwd. Zijn werk waaiert uit van tekeningen, de bron van waaruit zijn werk ontstaat, naar installaties, sculpturen, ready-mades, tapijten, neons, muurschilderingen en posters.
Meer beeld
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> TOP <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Catherine’s Room 2001 Kleurenvideo op vijf LCD panelen De
videokunstenaar Viola heeft veel gereisd. Hij bestudeerde o.a. Zen
meditatie in Japan.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> TOP <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||