Kunstenaars
Architectuur
Boeken
Fotografie
Letters
Schilderijen
Bomen
Religie
Thema's
China
Japan
Rusland
|
"Maar helaas! Zij kenden de fontein van al die ellenden
niet, de zonde, en het volkomen volmaken van die ellenden, de
verdoemenis; zij dachten dat de moeite uit de aarde en uit het stof
voortsproot, of door een natuurlijke noodzakelijkheid, of bij geval
geschiedde. Maar het Woord Gods ontdekt ons de grond ervan. De
grondoorzaak en het begin van de ellende, was de afwijking van de mens
van God, en zijn wandelen naar het vlees; en daaruit zijn al de
zwarigheden en de stromen van ellende in deze wereld ontstaan."
Wat is zonde? Wanneer is de mens heilig, wanneer een zondaar?
Bestaan er oneindige en - misschien zelfs - universele ideeën,
opvattingen over?
Kijk o.a. bij:
Atlantis
Erfzonde
Exorcisme
Faust
Hiëronymus Bosch
Mariken van
Nimwegen
Sint Stefanus
Theresia van Avila
Verzoeking
van Sint-Antonius
Bekend is de
Verzoeking van Sint-Antonius (eigenlijk waren
het er meerdere). Aan Antonius zouden demonen zijn
verschenen die trachtten hem van het goede pad weg te
lokken. De afgunstige duivel kon het namelijk niet
verdragen, dat iemand zo ascetisch leefde. Hij probeerde
Antonius van de ascese af te brengen door hem de
herinnering aan zijn rijkdom in te fluisteren, door
geldzucht, eerzucht, de genietingen van het eten, de
andere geneugtes van het leven en de moeilijkheid van de
deugd. Dit verhaal is een rijke inspiratiebron geweest
voor vele schilders van Jeroen Bosch tot Salvador Dalí.
Carlo Crivelli,
Sint Stefanus, 1476, met drie stenen, martelaarspalm en boekJ
eroen Bosch |
Sint Stefanus
Stefanus was de eerste
martelaar. Hij werd gestenigd na in Jeruzalem de hogepriester en
de ouderen te hebben beschuldigd van de moord op de Messias. De
latere apostel Paulus werkte aan zijn executie mee.
Hij is te herkennen aan de drie stenen op hoofd en schouders.
|
Hiëronymus Bosch, Tuin
der Lusten (detail) |
Hiëronymus Bosch,
Verzoeking van St. Antonius
|
Hiëronymus Bosch, Tuin
der Lusten ,
Prado Museum Madrid
|
Hiëronymus Bosch, Tuin
der Lusten
|
Hiëronymus Bosch, Tuin
der Lusten (Garden of Delights)
Theresia van Avila |
|
Theresia van Avila
|
Theresia van Avila
(1515-1582) is een van de beroemdste mystici onder de katholieke
heiligen. Samen met de heilige Johannes van het Kruis heeft zij
de orde van de Karmel gevormd. Na veel ziekte kreeg ze
visioenen.
Zij wordt meestal schrijvend met een ganzenveer afgebeeld. Ze
schreef vooral om de inquisitie duidelijk te maken, dat haar
vervoeringen en mystieke verschijnselen door God gegeven waren,
en niet door de duivel. |
Venus met Spiegel, the
Rockeby Venus
Faust
|
Venus met Spiegel, the
Rockeby Venus (1649/51), Diego Rodriguez de Silva Y Velázquez
(1599-1660)
National Gallery, London
Venus ligt op een bed en
bekijkt zichzelf in een spiegel die haar zoon Amor (of Cupido)
voor haar vasthoudt. Ook hij bekijkt haar spiegelbeeld. Via de
spiegel lijkt Venus ook ons te bekijken, en wij haar gezicht.
Of?
|
Faust, (1652?),
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Rijksmuseum Amsterdam
|
Een oude man kijkt op
van zijn werk. Een helder stralende schijf is voor het raam van
zijn studeervertrek verschenen. In de lichtkrans staat een
raadselachtige tekst. Het is een anagram, de letters staan niet
in de juiste volgorde. Hoewel het vertrek schaars verlicht is,
zijn de boeken, de globe en de schedel nog wel te herkennen.
|
The Temptation of Saint
Anthony (1832?), Hippolyte Delaroche
|
Illustration for John
Milton's 'Paradise Lost' by Gustave Doré (1866)
|
De Vier Heksen (Dürer,1497)
|
|
De Verzoeking van St.
Antonius naar Gustave Flaubert (1908), Lovis Corinth (1858-1925)
Dit schilderij geeft de scene weer waarin Antonius wordt verleid
door de koningin van Sheba, met haar exotisch gevolg van
dienaren, olifanten en kamelen.
|
De Verzoeking van St.
Antonius (1946), Salvador Dali. In dit schilderij verwerkt Dali
elementen uit het beeldenpark van Bomarzo: De Olifant, het
Tempeltje, de Schildpad met vrouwenfiguur en de Pegasus.
|
Mariken
De stad Nijmegen heeft
haar beroemde (fictieve)
inwoonster Mariken geëerd met twee beeldhouwwerken.
Het beeld van Mariken (Vera van Hasselt) staat op de
Grote Markt. Een beeld van Moenen (zie hierboven),
gemaakt door Piet Killaers, staat aan de voet van de
Grote of Sint-Stevenskerk.
Mariken woont in de buurt van Nijmegen bij haar oom Gijsbrecht.
Op een dag moet ze voor hem naar de markt in Nijmegen, waar ze
bij haar tante kan blijven overnachten. Haar tante heeft echter
net ruzie gehad met een paar andere vrouwen over de arrestatie
van hertog Arnolf van Gelre door zijn zoon Adolf. Hierdoor is
haar tante buiten zichzelf van woede en Mariken moet het
ontgelden. De tante is beschuldigt haar ervan een relatie
met haar oom te hebben. Mariken verlaat gekrenkt het huis.
Mariken bidt om hulp, maar is zo wanhopig dat het haar niets
uitmaakt of God of de duivel haar komt helpen. De duivel hoort
dit en verschijnt in de vorm van Moenen met het ene oog. Moenen
belooft haar alle talen en de zeven vrije kunsten te leren.
Mariken moet van hem haar naam wijzigen omdat hij in het
verleden problemen met een Maria heeft gehad. Bovendien mag
Mariken geen kruisteken meer maken. Zij verandert haar naam in
Emmeken: kleine M. Samen vertrekken ze naar ’s Hertogenbosch om
na een paar dagen door te reizen naar Antwerpen.
In Antwerpen leiden ze een zondig leven. Na zeven jaar keert
Mariken terug naar Nijmegen waar ze op de markt een wagenspel
ziet. Door dit spel krijgt Mariken berouw en ze doet een beroep
op Gods barmhartigheid. Dit maakt Moenen kwaad. Hij voert
Mariken hoog de lucht in en gooit haar van grote hoogte naar
beneden. Maar ze overleeft de val doordat haar oom, die tussen
de toeschouwers staat, voor haar gebeden heeft. Gijsbrecht weet
Moenen te verdrijven door het uitspreken van een bijbelpassage.
Mariken wil vergiffenis en daarom gaat ze samen met haar oom
naar een hoge geestelijke in Nijmegen. Deze durft echter niet de
absolutie te geven. Daarom gaan ze naar de bisschop in Keulen en
later naar de paus in Rome. Tijdens de reis probeert Moenen
tevergeefs Gijsbrecht en Mariken te doden.
Mariken krijgt van de Paus als straf drie ijzeren ringen om hals
en armen. Deze zullen pas afvallen als het zondig leven haar
vergeven is. Mariken trekt zich terug in het Witte
Vrouwenklooster in Maastricht, waar na jaren van boetedoening de
ringen afvallen. Daarna leeft Mariken nog twee jaar en sterft
vredig, omstreeks 1500. Na haar overlijden werden de drie ringen
boven haar graf gehangen.
Het Dodeneiland of
Atlantis.
Het motief van het
Dodeneiland gaat terug op de oude mythe van Atlantis, die in
diverse culturen voorkomt. Atlantis is een eilandenrijk waarvan
het twijfelachtig is of het ooit echt heeft bestaan. Door een
catastrofe zou het rijk plotseling zijn verdwenen.
De Griekse filosoof Plato (427-347 voor Chr.) was de eerste die
over Atlantis schreef. Hij lijkt ervan overtuigd, dat Atlantis
werkelijk heeft bestaan. Dit kwam, omdat de overgrootvader van
Plato hierover had gehoord van Solon, Atheens dichter en
politicus. Deze had het weer gehoord van een Egyptische
priester. Kortom...
Hoe het land eruit zag, is door Plato in detail beschreven. Er
was op het eiland o.a. een tempel, gewijd aan de god Poseidon,
de god van de zee. In zijn dialogen 'Timaeos' of 'Over de
natuur' en vooral 'Kritias' of 'Over Atlantis' vertelt Plato
uitgebreid over het grote eiland van zo'n 11.ooo jaar geleden,
waarvan de bevolking in overvloed en weelde leefde. De oude
hoofdstad was rijk aan natuurlijke bronnen en er was voedsel in
overvloed. Hoge bergen boden beschutting tegen de noordenwind en
over de weiden zwierven dieren zoals olifanten en paarden, die
dronken uit meren en rivieren. Het was een paradijselijk eiland
en de bewoners leefden er in volmaakte harmonie. Ze waren
bekwame zeelieden met een rijke vloot. Ze hadden grote kennis
van o.a. astronomie, bouwkunst en wiskunde. De bewoners van
Atlantis hadden goede contacten met de goden en volgden de
goddelijke wetten. Toch verdween het rijk door een of andere
catastrofe. Hadden de bewoners gezondigd en hebben de goden hen
bestraft?
Van Atlantis bleef alleen het dodeneiland over, volgens sommige
overleveringen. Op het verlaten en geïsoleerde dodeneiland zou
men kunnen terugkeren naar de verheven staat van de
oorspronkelijke bewoners. Het dodeneiland houdt ook verband met
de reizen en ondernemingen van muthologische personages als
Hercules of de held van het Gilgamesj-epos.
Het verhaal van Plato
over een mythisch eiland komt over de hele wereld voor, in vele
verhalen. Er is altijd sprake van een aards paradijs, dat ten
onder gaat aan natuurrampen, zoals aardbevingen of vloedgolven.
Giotto, Saint Francis of Assisi exorcising devils in Arezzo
Bezetenheid door de
duivel en exorcisme
Mensen kunnen in een
bepaalde toestand raken door een boze geest, een demon, hetzij
uit eigen vrije wil, hetzij door beheksing of iets dat met de
duivel te maken heeft. De oorzaak van bezetenheid wordt in de
beeldende kunst nauwelijks uitgebeeld. Wat men wel uitbeeldt, is
de gestoorde staat van de bezetene en de duiveluitbanner of
exorcist die hem of haar van demonen bevrijdt.
Jezus verjoeg met
vastberadenheid en gezag duivels, het thema komt meerdere keren
in de bijbel voor. Bijvoorbeeld in de synagoge van Capernaum,
waar hij een onreine geest uit een aanwezige drijft. Ook heeft
Jezus de apostelen het vermogen gegeven om demonen uit te
drijven. De vastberadenheid en het gezag waarmee Jezus zelf de
duiveluitbanning bedreef en duivels verjoeg, kenmerken ook de
apostelen en later de heiligen die zijn voorbeeld volgden. Jezus
gebruikte zijn gezag en de kracht van woorden, de heiligen
maakten ook gebruik van attributen, zoals de wijwaterkwast.
J.W. Lewis, 1881
De
Erfzonde
De
erfzonde is een christelijk dogma dat inhoudt
dat iedereen zondig geboren zou worden. Men zou
die zondige natuur van de ouders 'erven'. Dit
geldt voor de gehele mensheid.
Deze situatie zou zijn ontstaan door de
zondeval, toen Adam en Eva de eerste zonde
begingen. Met "erfzonde" wordt volgens de
christenen niet bedoeld dat men de specifieke
zonden of de schuld voor de specifieke zonden
van de ouders zou erven. De gedachte van
de erfzonde in de Westerse traditie is
voornamelijk gebaseerd op het werk van
Augustinus.
Om de kruisiging van Jezus Christus te
begrijpen, is het concept van de erfzonde
essentieel. Het offer van Jezus Christus, die
zich liet kruisigen zou de basis zijn voor de
bevrijding van zowel de erfzonde als van de zelf
begane zonden. Het is daarbij wel nodig, dat men
zich bekeert tot gehoorzaamheid aan God (volgens
de christelijke interpretatie).
De erfzonde zou vanaf het begin der mensheid
door ieder mens overgeërfd worden.
In de loop der tijd zijn er meerdere discussies
geweest over het concept van de erfzonde. Grote
verdediger ervan was Augustinus uit Carthago,
terwijl de Britse monnik Pelagius de erfzonde
juist geheel ontkende. Tegenstanders beweren
wel, dat het berust op een specifieke
interpretatie van de Bijbel, in combinatie met
inzichten uit de Griekse filosofie, zoals
verwoord door Plato en zijn opvolgers.
Boom van de kennis van goed en kwaad
De boom
van de kennis van goed en kwaad is een boom die
voorkomt in het bijbelboek Genesis. De boom
staat in het midden van de Hof van Eden, waar
Adam en Eva gedurende hun eerste periode op
Aarde verblijven.
God
vertelde hen:
‘Van
alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet
van de boom van de kennis van goed en kwaad;
wanneer je daarvan eet, zul je
onherroepelijk sterven.’
—
NBV, Gen. 2:16-17
Zij
leefden gelukkig tot Satan door een slang Eva
verleidde om van de verboden vrucht (vaak
afgebeeld als een appel, het Latijnse woord
malum betekent zowel 'het kwaad' als
'appel') die aan de boom groeide, te eten. Zij
at ervan en gaf de vrucht ook aan Adam, die er
ook van at. Zij werden zich op dat moment
onmiddellijk bewust van hun naaktheid en gingen
zich ervoor schamen. Met vijgenbladeren bedekten
zij vervolgens hun lichaam.
De zondeval van Adam en Eva, miniatuur
De grote
verleider, Satan, had Adam en Eva wijsgemaakt,
dat het eten van de vrucht de mens volmaakte
kennis zou geven. In plaats daarvan werden zij
uit het paradijs verdreven, verloren ze hun
zorgeloosheid en hun onsterfelijkheid en moesten
ze zich in het zweet werken.
Simeon de Pilaarheilige
Carel Willink 1939
Icoon 18e eeuw Rusland
top
| vorige
|