Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een
bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op
verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
De Europese cultuur steunt op de beschaving van de Grieken
en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar herkennen we de invloed
van de klassieke oudheid. In bijvoorbeeld de wijsbegeerte en
democratie, maar zeker ook in de beeldhouw-, bouw- en
schilderkunst worden we vaak nog herinnerd aan de Grieken en
de Romeinen.
De periode van de RENAISSANCE heeft een
duidelijke relatie met de klassieke oudheid. Giorgio Vasari schreef in
1550 al over een rinascità, een wedergeboorte van de goede kunst! Een
aanzet tot verandering in het denken kwam bijv. van de dichter Petrarca,
die schrijvers uit de klassieke oudheid las en een zelfbewust
individualisme voorstond. Maar ook Griekse geleerden, die gevlucht waren
voor de oorlog, namen de denkwijze van de antieke wereld mee. De mensen
raakten minder gericht op het hiernamaals. Vanaf de renaissance werd van westerse kunst verwacht dat
deze de werkelijkheid op een objectieve manier vormgaf en als zodanig
herkenbaar was.
Florence werd rond 1400 een zeer belangrijke stadsstaat. De opkomst van
de steden ging gepaard met de stichting van universiteiten. De mensen
raakten geïnteresseerd in natuurkunde, wiskunde, anatomie enz. Ook kwam
er belangstelling voor de geschriften van niet-christenen, zoals van de
Grieken en Romeinen. Dit leidde tot een ommekeer in het denken van de
mensen.
Aangezien er een rijke commerciële klasse was ontstaan, werd er veel
mogelijk op het gebied van kunst en cultuur.
In Florence werden palazzi en stadhuizen gebouwd. Bankiers gaven
opdrachten aan de beste schilders om hun privé-kapellen te decoreren met
uitzonderlijk mooie fresco's. Giotto's fresco's hebben zijn naam
onsterfelijk gemaakt.
Het Baptisterium was historisch gezien misschien wel het meest
belangrijke gebouw in Florence. Twee beeldhouwers deden hun best om de
opdracht voor het vervaardigen van panelen voor de bronzen deuren ervan
in de wacht te slepen. Brunelleschi en Ghiberti.
De Basilica di Santa Maria del Fiore of kortweg de dom van
Florence is het dominerende symbool van de stad. Het is een van
de grootste kathedralen van Europa.
Wat de schilderkunst betreft zien we ook een duidelijke vernieuwing. Het
naakt werd weer interessant voor zowel de beeldhouwer als de schilder.
Denk maar aan 'De geboorte van Venus', het wereldberoemde schilderij van
Botticelli.
Florence, een prachtige stad met een rijke historie.
In het noorden kennen we de Vlaamse Primitieven, zoals Jan van
Eyck en Rogier van der Weyden. Misschien zijn het niet de eersten
waaraan we denken, wanneer we over de Renaissance spreken. Maar als we
bijvoorbeeld aandachtig naar het werk van Van Eyck kijken, zien we een
duidelijke overgang van de schilder als een naamloos en bescheiden
ambachtsman naar een zelfbewust, geleerd en beroemd individu.
Een van de facetten van Renaissance kunstenaars is, dat ze zoeken naar
technieken om driedimensionale ruimtes zo weer te geven, dat ze echt
lijken. Masaccio wordt wel als de eerste renaissancekunstenaar
beschouwd. Zijn fresco van de Heilige Drie-eenheid in de Santa Maria
Novella in Florence is een prachtig voorbeeld van het ontdekken van
perspectief.
Andere bekende namen uit deze periode in de kunst zijn o.a. Leonardo da
Vinci, Michelangelo, Rafaël en Tititaan.
Ook de architectuur uit de Renaissance nam klassieke elementen
van de antieke bouwmeesters over, maar zorgde hiermee tevens voor het
voortleven ervan in latere eeuwen. Een beroemd voorbeeld is de Villa La
Rotonda van Andrea Palladio.
In 1377 wordt het Vaticaan de pauselijke residentie en de St. Pieter de
belangrijkste kerk van het christendom. Een halve eeuw later wordt er
vastgesteld, dat het gebouw toe is aan vernieuwing...
Tot c.1450 manifesteerde de renaissance zich hoofdzakelijk in Italië,
daarna beïnvloedde de renaissance tot het begin van de zeventiende eeuw
heel West- en Midden-Europa. Gedurende ongeveer twee eeuwen waren Italië
en de Italiaanse cultuur toonaangevend.
Deze lezing maakt onderdeel uit van een serie van
6 lessen
(Kunst van de Westerse Wereld I), die u een
chronologisch overzicht biedt van de westerse
kunstgeschiedenis van de Griekse Oudheid t/m het Neo-classicisme (ca. 1750-1800), waarin de klassieke oudheid
sterk wordt nagevolgd.
Sinds augustus 2016 is er eveneens een serie Kunst van de Westerse Wereld II, waarin in
6 lessen
de 19e en 20e eeuw worden behandeld.
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele
interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme,
Kubisme, Surrealisme en Popart.
Alle lezingen uit deze kunstgeschiedenisseries kunnen los
worden geboekt.
(Kosten: €140.00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km)
naar
les
5. Barok en
Rococo
********************************************************************************
Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een
powerpointpresentatie.
Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u
HIER.
Informatie en boekingen via:
cedars.educatie@live.nl
|