Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNSTgeschiedenis 7:  1800-1880  Romantiek en Realisme

 

 

 

 

KUNSTGESCHIEDENIS


Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
De Europese cultuur steunt op de beschaving van de Grieken en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar herkennen we de invloed van de klassieke oudheid. In bijvoorbeeld de wijsbegeerte en democratie, maar zeker ook in de beeldhouw-, bouw- en schilderkunst worden we vaak nog herinnerd aan de Grieken en de Romeinen.

Romantiek
Met deze lezing staan we aan het begin van de moderne kunst. We kijken nu voornamelijk naar de ontwikkelingen in de schilderkunst, tussen ca. 1800 en 1880. Bij schilders als de Spanjaard Francisco José De Goya y Lucientes (Goya) en de Engelsman William Blake zien we al vóór 1800 een grote verandering in de kunst ontstaan. Dit is een gevolg van het gegeven, dat deze kunstenaars de verbeelding en emoties belangrijker gaan vinden dan de rede. Deze tendens zet zich voort in de 19de eeuw.
In Engeland bracht dit enkele grote romantische schilders voort, zoals Joseph Mallord William Turner. Turner is nog steeds beroemd vanwege zijn landschappen en zeestukken.

Realisme
De invloed van de Romantiek verminderde rond 1850.
De realiteit van alledag en de waarneming daarvan kwamen centraal te staan in de beeldende kunst.
We zien dan bijvoorbeeld een groep schilders naar Barbizon trekken om daar het leven van de gewone man en het landschap te gaan schilderen. Bij hen ging het er om, de alledaagse werkelijkheid af te beelden zoals hij was. Bekende voorbeelden zijn Jean-François Millet en Gustave Courbet.
Dezelfde onvrede die de Franse kunstenaars naar het realisme had gedreven, deed zich ook in Engeland voor. Bij de Prerafaelitische Broederschap. John Everett Millais is één van de oprichters van de Broederschap en was tijdens zijn leven een van de meest succesvolle schilders van het Victoriaans Groot-Brittannië. Maar ook nu nog kennen velen zijn werken, zoals bijv. 'Ophelia'.  
J.W. Waterhouse werd (en wordt) alom gewaardeerd voor zijn geladen afbeeldingen van vrouwen. Hij gebruikte werken van schrijvers als
Ovidius, Keats, Boccaccio, Shakespeare, Tennyson en Dante als inspiratiebron.
De Prerafaelitische broederschap werd opgevolgd door de Aesthetic Movement.


Deze lezing maakt onderdeel uit van een serie van 6 lessen (Kunst van de Westerse Wereld II), die u een chronologisch overzicht biedt van de westerse kunstgeschiedenis van de 19de en 20e eeuw. 
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme, Kubisme, Surrealisme en Popart.

Alle lezingen uit deze kunstgeschiedenisseries kunnen los worden geboekt. (Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km)
naar les 8.
 1870-1910  (Post)Impressionisme, Art Nouveau
 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie.

Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u HIER.

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 

 

Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur