Kunstenaars
Architectuur
Boeken
Fotografie
Letters
Schilderijen
Bomen
Religie
Thema's
China
Japan
Rusland
|
begrippen iconografie
- iconen -
literatuur -
schilderkunst -
schilderkunst 1910-1925
Schilderkunst
De verspreiding van het christendom over een enorm land als Rusland
verliep langzaam. Overal waren nog allerlei volksgeloven of, zoals men
ze ook wel noemt, heidense tradities levend.
De opkomst van het christendom, rond 988, had veel invloed op de kunst.
Kerk en iconen zijn sterk met elkaar verbonden en maken een wezenlijk
onderdeel uit van Rusland.
Tot het begin van de 18de eeuw was er geen plaats voor enige andere
kunst dan de volkskunst en de kerkelijke kunst.
De Russische cultuur was in de middeleeuwen door en door religieus.
Terwijl tsaar Peter de Grote druk doende was met het bouwen van paleizen
naar westers voorbeeld, bleef men in Rusland ook doorgaan met het bouwen
van kerken. Wel veranderde het uiterlijk van de kerken enigszins.
Kathedralen werden verbouwd, er verschenen nieuwe gebouwen in barokke of
classicistische stijl. Ook in de interieurs trad er een verandering op.
Tot nu toe sierden immers de traditionele iconen de kerk; nu verschenen
er ook schilderijen naar Bijbelse thema's, die door professionele
schilders werden gemaakt. En de iconen, die er nog hingen, waren
tamelijk donker geworden. De oorspronkelijke schildering werd daardoor
onduidelijk. Deze iconen werden overgeschilderd. Daarnaast werd het een
gewoonte om iconen te voorzien van kostbaar metaal, zodat er van de
oorspronkelijke afbeelding weinig te zien bleef.
In het midden van de 18de eeuw werd in St.-Petersburg de Academie voor
kunsten geopend. Net als op de westerse academies werd het historische
genre leidend. Onderwerpen uit het Oude en Nieuwe Testament en
mythologische onderwerpen genoten aanzien.
Uiteraard werd er vanaf de negentiende eeuw meer gereisd en namen
Russische kunstenaar kennis van wat er in het westen zoal plaatsvond op
kunstgebied. Sommige waren in Italië geweest en kenden de
katholieke kunst van Middeleeuwen, Renaissance en Barok. Anderen woonden
een tijdje in Parijs of Amsterdam en maakten kennis met
impressionistisch werk, maar ook met oude Hollandse meesters. Wanneer ze
naar hun vaderland terugkeerden, introduceerden ze daar elementen van de
kunst die hun aandacht had getrokken.
De Academie leidde tot sterke reglementering. Schetsen en studies voor
de uitvoering van een schilderij moesten van te voren door de Academie
worden beoordeeld. En soms, als het om opdrachten voor de tsaar
ging, door ambtenaren van het hof.
In het midden van de negentiende eeuw ontstond in Rusland een
hernieuwde belangstelling voor de eigen geschiedenis. Dit leidde ertoe
dat oude kathedralen werden gerestaureerd en fresco's werden gereinigd.
Ook begon men met het schoonmaken van oude iconen. Dit leidde tot een
ware wedergeboorte van de oude Russische kunst. De Academie der Schone
Kunsten en het Russisch Museum kregen belangrijke icoonverzamelingen.
Iconen waren namelijk niet langer enkel een symbool van het religieuze
leven, maar werden nu - terecht - als ware kunstwerken beschouwd. De
wereld nam er kennis van en zag, dat deze oude kunst uit Rusland niet
onderdeed voor die uit Italië uit de vroege renaissance.
CEDARLEZING over Kunst in Moskou (o.a. iconen), klik
HIER
Iconen
|
Our Lady of Vladimir (Theotokos)
1100-1130Constantinopel
De Tretjakov galerij heeft deze icoon in 1930 van het Historisch
Museum gekregen |
|
The Holy Face (Mandalyon)
1150-1190Novgorod
Tretyakov Galerie, Moskou
Op de achterkant staat 'The Adoration to the Cross'. |
|
Saints Boris and Gleb on Horseback
1350-1390Pskov
Tretyakov Galerie, Moskou
In de rechterbovenhoek staat Christus afgebeeld, die de beide
mannen zegent. |
|
The Protection of the Mother of God
1400-1450Novgorod
Tretyakov Galerie, Moskou
Dit is een mooie illustratie van de Novgorod School uit de
15de eeuw, afkomstig uit de verzameling van Abram Morozov (vader
van Ivan Morozov, die veel impressionistisch werk verzamelde). |
|
The tree of the Moscow State:
The adoration of Our Lady of Vladimir, 1668
Simon Ushakov (1626-1686)In deze tijd werden
iconenschilders en vaklui op het Kremlin ontboden om te tonen
wat ze konden en aangesteld om voor de tsaar en de patriarchen
te gaan werken. Een van hen was Simon Ushakov, een
icoonschilder, leraar en geleerde.
Hij schilderde hier niet alleen 'Our Lady of Vladimir', maar
tevens de hele Russische geschiedenis, met een stam die
ontspruit aan het Kremlin. Aan de takken zijn medaillons te zien
met prinsen, tsaren en patriarchen. |
|
Our Lady of the Holy Well
17de eeuwDit onderwerp werd populair in de tijd van Patriarch
Nikon.
Vóór Maria zien we de bron, met daaromheen tsaren, tsarina's en
hun kinderen, evenals patriarchen. Zij zoeken genezing bij de
bron. Helemaal op de voorgrond zitten en liggen zieken. |
Het Griekse woord 'eikon', waarvan het woord icoon is afgeleid, betekent
beeltenis. Een icoon is een beeld van Christus, Maria, een heilige of
engel of het geeft een bijbels verhaal weer. Men vond dat de bezwaren
die in het Oude Testament werden aangevoerd tegen afbeeldingen van God
niet golden voor iconen: Iconen verbeelden immers niet God zelf, maar
dat deel van zijn wezen dat mens is geworden.
Ook in de hedendaagse orthodoxe kerk nemen iconen een belangrijke plaats
in. De afscheiding tussen de altaarruimte en het schip bestaat uit een
iconenwand, een iconostase.
(zie ook:
religie)
Iconostase Novodevitsjiklooster, Moskou
- - - - - - - - - - - - - - - TOP - - - - - - - -
- - - - - - -
Enkele begrippen met betrekking tot de
iconografie, in alfabetische volgorde
Annunciatie
De verkondiging aan Maria wordt vaak afgebeeld op iconen. Voor de tekst,
zie Lucas 1:28-38 (Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet
Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ [29] Ze schrok hevig bij
het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te
betekenen had. [30] Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang,
Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. [31] Luister, je zult zwanger
worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen.
Etc. Nieuwe Bijbelvertaling)
Deze tekst hebben iconenschilders meermaals en nauwgezet in beelden
vertaald. In het middelpunt van de uitbeelding op iconen staat de Moeder
Gods en tegenover haar de aartsengel Gabriël.
Sinds het jaar 431 is deze gebeurtenis een feestdag. Maria werd in dat
jaar door het concilie van Efeze als moeder van God erkend. In Rusland
wordt Maria Boodschap (op 25 maart) gevierd door in kooien opgesloten
vogels de vrijheid te geven.
Apocalyps
Voorstellingen die gaan over het einde der wereld.
Openbaring aan Johannes
De Openbaring, door Jezus Christus aan zijn gezant Johannes, en door
deze opgeschreven, is het laatste boek van de Bijbel. Het beschrijft het
einde van 'de eerste dingen' (Opb. 21:4), die in Genesis, het eerste
bijbelboek, begonnen.
Schrijver, adressering en datering
De schrijver noemt enkele malen zijn naam: Johannes 1:1, 4, 9 en 22:8.
Omdat de stijl van Openbaring sterk afwijkend is van de schrijfstijl van
het evangelie en de brieven van Johannes, zijn theologen ertoe gekomen
aan te nemen dat Openbaring door iemand anders moet zijn geschreven.
Toch heeft een groot deel van de christelijke schrijvers uit de eerste
eeuwen na Christus altijd aangenomen dat de apostel Johannes de
schrijver was van dit boek. Dat het taalgebruik sterk afwijkt is te
danken aan de inhoud van het boek dat nauw aansluit bij de stijl van de
oudtestamentische profeten.
Het boek is duidelijk geschreven in de periode van vervolgingen (1:9;
2:10, 3.) We moeten dan denken aan de periode onder keizer Nero, ca. 65
na Christus of de tijd van keizer Domitianus, ca. 95 na Christus.
Volgens de oudste overleveringen schreef Johannes op hoge leeftijd, dus
tijdens deze laatste periode van vervolging zijn boek. Ook de meeste
hedendaagse onderzoekers gaan van die veronderstelling uit.
Het boek is gericht aan zeven gemeenten in Klein-Azië (het huidige
Turkije). Deze gemeenten hadden het in die periode niet gemakkelijk,
omdat ze weigerden deel te nemen aan de cultische verering van de
Romeinse Keizer.
De aard van het boek
Openbaring wordt wel genoemd het meest moeilijk te interpreteren
bijbelboek. Hoewel er een speciale zegen wordt beloofd aan de lezers
ervan (1:3) is het boek Openbaring toch vaak een minder gelezen en
geliefd boek. Overigens niet verwonderlijk, want dit boek gaat over de
uiteindelijke val en het oordeel over de satan en zijn engelen, dus is
satan er veel aan gelegen Openbaring tot een gesloten boek te maken, dit
in tegenstelling tot de naam "openbaring."
Bron:
http://www.christipedia.nl/Artikelen/O/Openbaring_aan_Johannes
Het geloof van de vroege christenen die leefden onder vervolgingen, ging
niet verloren. Integendeel, het werd gesterkt door het geloof in een
tweede komst van Christus op aarde. Dit geloof werd in de Apocalyps van
Johannes vastgelegd, waarin hij de visioenen beschreef die hij zag op
het eiland Patmos. Het is een allegorische vertelling van de
vernietiging van het kwaad, het neerslaan van satan, en de vestiging van
het koninkrijk van God op aarde..
Deze teksten vormden een belangrijke bron voor iconenschilders.
Apocrief
Dit is de naam die gebruikt wordt voor teksten van
onbekende herkomst. Apocrief is afkomstig van het Griekse woord voor
verborgen of geheim.
Het is een term waarmee bepaalde boeken worden aangeduid die
aanvankelijk door sommigen als onderdeel van het Oude Testament van de
Bijbel werden beschouwd, maar uiteindelijk niet in de canon van de
Bijbel zijn opgenomen. We kennen Apocriefen van het Oude Testament en
Apocriefen van het Nieuwe Testament.
Het zijn legendarische verhalen over Jezus, Maria en de Apostelen.
Zo zijn er bijvoorbeeld een evangelie van de pseudo-Matteus en het
evangelie van Nicodemus, die een mooie bron vormden voor de iconografie
van de geboorte en wederopstanding van Christus en de jeugd en het
sterven van Maria.
Apostel
Christus omringde zich met twaalf leerlingen.
Hoewel de namen niet altijd eenduidig zijn, is het getal twaalf wel
uitermate belangrijk. Het getal twaalf heeft een grote symbolische
waarde.
Dat wordt wel als volgt verklaard. In het boek Jona wordt 12 als getal
van volmaaktheid aangehaald in hoofdstuk 4 vers 11: "En zou Ik dan niet
begaan zijn met Nineve, de grote stad, waar zoveel mensen wonen, meer
dan twaalf tienduizendtallen mensen, die het verschil tussen hun
rechterhand en hun linkerhand niet weten, en ook nog zoveel dieren?" Het
getal 12 als het getal van perfectie vermenigvuldigd met 10000 (in het
Hebreeuws het hoogste getal met een eigennaam, dus te interpreteren als
volledigheid) duidt dus op de mensheid. Dit wijst dan weer op het
universalisme van de schrijver en Gods macht.
In de Bijbel tref je het getal twaalf op vele plaatsen aan. Israël
bestond bijvoorbeeld uit twaalf stammen.
In Openbaring 21:12-27 staat o.a.
12 Ze had een grote, hoge muur met twaalf poorten en bij elke poort
stond een engel. Op de poorten waren namen geschreven: de namen van de
twaalf stammen van Israëls zonen. 13 Vanuit het oosten gezien waren er
drie poorten, vanuit het noorden drie, vanuit het zuiden drie en vanuit
het westen drie. 14 De stadsmuur had twaalf grondstenen, met daarop de
namen van de twaalf apostelen van het lam. 15 Degene die met mij sprak
had een gouden meetstok om daarmee de stad, de poorten en de muur op te
meten. 16 De stad was vierkant, even lang als breed. Hij mat de stad met
zijn meetstok: twaalfduizend stadie, zowel in de lengte als in de
breedte en in de hoogte.
...
Twaalf jaar is de afsluiting van de kindertijd bij de joden. Enz.
De namen van de twaalf apostelen komen echter niet altijd overeen, het
aantal van twaalf wel.
Zowel in de portretschilderkunst van de oudheid als in de orthodoxe
iconenkunst worden de apostelen vaak afgebeeld. In de iconenkunst hadden
de apostelen geen eigen attribuut, met uitzondering van Petrus, die
meestal twee sleutels in de hand houdt.
Als Judas Iskariot op iconen wordt afgebeeld verschilt hij in niets van
de andere apostelen, behalve dat hij geen aureool heeft.
Apotheose
Apotheose was "de verheffing van de mens tot god". Dit ging meestal om
een keizer. De overledene werd bij zijn apotheose ten hemel gedragen
door gevleugelde wezens.
In de christelijke kunst komen afbeeldingen van de apotheose eveneens
voor; met name in afbeeldingen van de Hemelvaart van Christus werd deze
iconografie overgenomen. In dit geval zijn de 'gevleugelde wezens'
engelen, die Christus begeleiden op weg naar de hemel. Ook afbeeldingen
van andere christelijke figuren die naar de hemel worden begeleid, komen
voor.
Dit is een mooi voorbeeld van de beïnvloeding van de christelijke kunst
door de keizerlijke profane kunst.
De hemelvaart van Maria Magdalena, ca 1510
Donauschool
- - - - - - - - - - - - - - - TOP - - - - - - - -
- - - - - - -
Artemius van Verkola
De heilige Artemius van Verkola, het rechtvaardige
wonderkind, leefde in het Rusland uit de 16de eeuw. Volgens
de overlevering werd hij in 1532 geboren.
Hij was pas 12 jaar oud en bewerkte het land, toen hij dodelijk werd
getroffen door de bliksem. Omdat St. Artemius door de bliksem werd
gedood, geloofden de mensen in eerste instantie dat dit het gevolg was
van God’s oordeel over hem. Hij werd daarom niet begraven, maar de
mensen legden zijn dode lichaam in het bos neer.
De jongeman had echter een zeer vroom leven geleid. Daarom nam een engel
zijn lichaam op en bracht het naar de hemel.
Enkele jaren later zag iemand uit het dorp een licht schijnen op de
plaats, waar de dorpelingen Artemius hadden neergelegd. Daar troffen ze
zijn ongeschonden lichaam aan.
In 1577 werden zijn relieken naar de kerk van St. Nicolaas gebracht.
Vervolgens vonden er veel wonderen plaats en werd menigeen van zijn
kwalen genezen.
In 1640 werd Artemius heilig verklaard. Zijn feestdag wordt gevierd op
zijn sterfdatum, 23 juni, evenals op 20 oktober.
In 1648 werd in opdracht van tsaar Alexis Mikhailovich het St. Artemius
van Verkola klooster gebouwd. En de relieken van de heilige werden naar
dit klooster overgebracht.
Helaas toonden de Sovjets weinig respect voor de heilige in het
klooster. Zij gooiden de relieken in een put.
Op iconen wordt Artemius afgebeeld als een jongeling met een bloeiend
twijgje in de hand, als symbool van de kinderlijke zuiverheid. Vaak zijn
er ook scènes uit zijn leven afgebeeld.
Artemius van Verkola, ca. 1600
Troparion
By the command of the Most High, the sky was darkened
with rain clouds,
lightning flashed, threat'ning thunder clashed,
and you gave up your soul into the hands of the Lord, O Artemius most
wise.
Now as you stand before the Throne of the Lord of All,
you grant healing unfailingly to those who come to you with faith and
love,
and you pray to Christ our God that our souls may be saved.
Door het bevel van de Allerhoogste, werd de hemel verduisterd met
regenwolken,
bliksems flitsten, er was dreigend geluid van donder,
en u legde uw ziel in de handen van de Heer, O Artemius zo wijs.
Nu u voor de troon van de Heer der heerscharen staat,
Verleent u onfeilbaar genezing aan hen die tot u komen met geloof en
liefde,
en u bidt tot Christus onze God, dat onze zielen gered mogen worden.
vertaling: A.S. Wagenvoorde
Meer
Russische heiligen, zie 'religie
in Rusland'
Bladgoud
en bladzilver
Een dun blaadje goud of zilver, waarmee de achtergrond van een icoon
wordt bekleed of waarmee bepaalde figuren in de voorstelling een accent
krijgen.
Novodevitsjiklooster Moskou ©wagenvoorde
Blauw/kleuren
De kleuren op de Russische iconen zijn vaak wat zachter en minder
uitbundig dan die op de Griekse iconen. Het zijn gedekte, ingehouden
kleuren. Sommige iconen zijn bijna in één kleur uitgevoerd.
De kleuren hebben ook een bepaalde betekenis. Zo is blauw de kleur van
'het geheim van het zijn', symbool van het paradijs en van de hoop op
onsterfelijkheid.
De blauwe kleur van de mantel van Christus verwijst naar zijn menselijke
natuur. Het rood van zijn onderkleed verwijst naar de goddelijke natuur.
Bij Maria is dat andersom. Zij wordt vaak afgebeeld met een blauwe
mantel en een witte hoofddoek. Wit is de kleur van het licht en verwijst
naar onschuld en maagdelijkheid. Blauw is de kleur van de hemel en
verijst naar reinheid en zondeloosheid. Er wordt echter ook
welgezegd, dat de blauwe mantel verwijst naar de tijd dat maria op aarde
was. Wanneer ze een wit kleed draagt, duidt het op een verschijning.
Cherubijn
Een cherubijn is een engel die behoort bij de eerste triade, waarin ook
de serafijnen en de tronen zijn ondergebracht.
Een (goden)triade, trias, triniteit of drie-eenheid is een groep van
drie nauw bij elkaar horende goden, bijvoorbeeld de drie belangrijkste
goden van een bepaald centrum. Deze drie-eenheid kon drie hoofdaspecten
van een uniek principe weergeven (bijvoorbeeld
scheppend-instandhoudend-vernietigend), een familiale verhouding
(bijvoorbeeld vader-moeder-kind), of een functionele samenhang
weerspiegelen (bijvoorbeeld zon-maan-morgenster), maar ook bestaan uit
verschillende goden die in feite weinig met elkaar te maken hadden. Soms
fungeert een van de drie goden als hoofdgod, of zelfs als al-god.
De
heilige drie-eenheid of triniteit van het christendom wordt door
christenen strikt genomen niet als een triade gezien, omdat het daar
gaat om drie Personen: Vader, Zoon en Heilige Geest, die behoren tot één
goddelijk Wezen.
The Holy Trinity, 1425-1427
Andrei Rublev
Op deze Russische icoon laat Rublev ons drie engelen
zien, zittend aan een tafel. De icoon is te zien in de Tretjakov Galerij
in Moskou.
De triade waartoe de cherubijn behoort staat het dichtst bij God; zij
behoren als het ware tot de vaste staf rond God's troon. De cherubijnen
bekleden de tweede rang na de serafijnen en worden afgebeeld als een
hoofd met vier of zes vleugels; als zodanig zijn zij niet te
onderscheiden van de serafijnen. Cherubijnen zijn vaak blauw of geel.
Zie o.a. Ezechiël 1: 4-12 en Apocalyps 4:
7-8)
Het is ook een cherubijn die de Hof van Eden 'met een vlammend zwaard'
bewaakt nadat Adam en Eva daaruit waren verjaagd.
De huidige mening van Protestantse geleerden is dat Cherubijnen alleen
symbolische voorstellingen zijn van abstracte ideeën, maar de
Rooms-katholieke Kerk meent dat er daadwerkelijk wezens bestaan die
overeenkomen met Cherubijnen. Het is ook duidelijk dat de Joden in ieder
geval vanaf 200 v. Chr. cherubijnen als echte engelen zagen.
Verdrijving uit het paradijs, ca. 1650
Cornelis van Poelenburch
Christus
Pantokrator
Christus wordt als Pantocrator (al-beheerser), frontaal
weergegeven, met een open of gesloten Evangelieboek in de linkerhand.
Met de rechterhand maakt hij een zegenend of vermanend gebaar. De pink
en de ringvinger raken de duim, de wijsvinger en de middelvinger zijn
licht gekromd in een V. Dit wordt ook het gebaar van de leraar genoemd.
De voorstelling van de Pantocrator is erg populair: zij komt voor in de
centrale koepel van bijna alle Oosters-orthodoxe Kerken en in de
iconostase-wanden van deze kerken.
Het open evangelieboek laat meestal de tekst lezen "Ik ben de Weg, de
Waarheid en het Leven" (Johannes 14:6)
Draak
De vroege christenen verbonden de draak (Openbaring 20:2) met de
christenvervolgingen tijdens de heerschappij van keizer Domitianus. De
draak werd het symbool van de antichrist, van ongeloof en ketterij.
Wapen van Moskou
Soldatenheiligen redden en bevrijdden de mensen door te paard de draak
te verslaan.
De meest populaire drakendoders zijn St. Joris en Theodorus Stratilates.
Sint Joris staat in Rusland bekend als Svjatoj Georgij.
Sint-Joris en de draak
Sint-Joris wordt traditioneel afgebeeld met een draak, die hij volgens
de overlevering zou hebben gedood. De draak staat hierbij symbool voor
het heidendom. Het verslaan van de draak symboliseert de bekering van
een heidens land of stad tot het christendom.
Omdat het oorspronkelijke verhaal verloren is gegaan, werden mythen uit
de Oudheid in het verhaal geïntegreerd. Zo heeft het verhaal ook
overeenkomsten met Perseus. In de Legenda Aurea uit de 13e eeuw wordt
het verhaal voor het eerst in de huidige vorm beschreven. Hier speelt
het zich af in Libië. Het verhaal gaat als volgt.
De stad werd door een draak getiranniseerd. Dagelijks verslond hij twee
schapen, die hem geofferd werden, zodat hij zich rustig zou houden. Toen
de laatste schapen op deze manier verdwenen waren, eiste de draak
mensenoffers. Hierbij viel het lot ook op de dochter van de koning. In
bruidskleren trad zij haar dood tegemoet. Maar Joris viel de draak met
een lans aan en verwondde het gedrocht. Hij beloofde de koning en het
volk dat hij het ondier zou doden als iedereen zich door hem zou laten
dopen. Toen koning en volk akkoord gingen, doodde hij de draak en op die
dag lieten 15.000 mensen zich dopen.
St. Joris en de draak, laat XV, Russisch Museum St.-Petersburg
Heiligen
Heiligen zijn personen die een speciale plek in de hemel hebben
verdiend, omdat ze vrijwel vrij van zonden zijn. Door onder alle
omstandigheden vast te blijven houden aan hun geloof ondergingen ze soms
de marteldood. Heiligen en martelaren die in navolging van Christus voor
het geloof hebben geleden en hun leven hebben gegeven, dienen de
gelovige tot voorbeeld. Veel iconen zijn aan hen gewijd.
De Russische Kerk vereerde natuurlijk de al bestaande christelijke
heiligen. In de eerste plaats betrof dat de Moeder Gods. Daarna was de
meest vereerde heilige de H. Nicolaas de Wonderdoener, de vierde-eeuwse
bisschop van Myra, dezelfde als de westerse Sint Nicolaas. Hij gold als
verlosser van rampspoed en onheil; en samen met de Moeder Gods was hij
beschermheilige van Rusland.
De eerste echt Russische heiligen waren de prinsen Boris en Gleb, zonen
van Vladimir (zie ook:
http://www.cedargallery.nl/nlrusland_geschiedenis.htm ,
Vladimir van Kiev) en een Bulgaarse prinses (voor zijn huwelijk met de
Byzantijnse prinses Anna had hij zeven vrouwen en talloze concubines
gehad). Toen Vladimir stierf, werd zijn rijk volgens traditie verdeeld
over zijn – twaalf - zoons. Er ontstond een onderlinge machtstrijd, die
uiteindelijk leidde tot de moord op Boris en Gleb. Zij stelden zich
lijdzaam op, deden niet mee aan de strijd. Ze werden door de Kerk
beschouwd als de eerste Russische martelaren en vrijwel meteen heilig
verklaard. Dit was het begin van een hele reeks van Russische
martelaren, die in het westen vaak onbekend zijn gebleven.
Vladimir, die het land gekerstend had, werd zelf ook heilig verklaard.
Dat gebeurde echter pas in dertiende eeuw, maar toen nam zijn verering
wel grote vormen aan.
Er zouden in de loop der eeuwen nog veel Russische heiligen bij komen.
Zoals monniken die kloosters hadden gesticht, zoals Sergius van Radonezj
.
De kloostervader Sergius van Radonezj was een spiritueel leider en
hervormer van het kloosterleven van het middeleeuwse Rusland. Samen met
Serafim van Sarov is Sergius van Radonezj één van de meest vereerde
heiligen van de Russisch-orthodoxe Kerk.
Ook soldaten die hun leven hebben gegeven voor Rusland en het
christendom en daarbij extreme martelingen hebben ondergaan, zoals
Theodorus Tyron en Theodorus Stratilates, worden als heiligen vereerd en
hun ( vaak mythische) levensverhaal wordt op iconen afgebeeld om als
voorbeeld te dienen.
Heilige Theodorus, eerste helft 17de eeuw
Staats Russisch Museum, St.-Petersburg
- wordt vervolgd -
- - - - - - - - - - - - - - - TOP - - - - - - - -
- - - - - - -
Schilderkunst 1910 - 1925
|
Rusland, Arbeid, 1921
Nathan Altman (1889-1970)
Tretyakov Galerie, Moskou
Het schilderij is abstract, maar de titel
verwijst naar de idealen van de nieuwe socialistische staat.
Altman was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het
constructivisme, een specifiek Russische kunststroming, die vlak
voor de Revolutie van 1917 ontstond en zich kenmerkte door
abstracte constructies van lijn, vlak en kleur.
|
|
Portret van Felix Dzerzhinsky, 1923
Yevgeny Katsman (1890-1976)
Tretyakov Galerie, Moskou
Dzerzhinsky was een Russisch revolutionair
van Poolse afkomst en oprichter van de Tsjeka, een voorloper van
de veiligheids- en inlichtingendienst KGB. Zijn bijnaam ‘IJzeren
Feliks’ dankte hij aan het bloedige bewind van de Rode Terreur,
dat hij uit naam van de Tsjeka leidde. Als symbool van de gehate
Sovjetmacht werd in 1991 zijn kolossale bronzen standbeeld voor
de Loebjanka, het hoofdkwartier van de KGB in Moskou, door een
woedende volksmenigte neergehaald.
|
|
Portret van Kira Alexeyeva, 1919
Robert Falk (1886-1958)
Tretyakov Galerie, Moskou
In 1916 ontmoette Falk op de Krim Kira Alexejeva (1891-1977),
de dochter van de beroemde regisseur en theatertheoreticus
Konstantin Stanislavski (1863-1938). Alexejeva maakte net als
Falk, deel uit van de nieuwe generatie avant-gardistische
kunstenaars. Zij trouwden in 1920, maar na hun scheidding in
1922 vertrok ze met haar ouders en haar pasgeboren dochter naar
Europa op theatertoernee. Later werd ze directeur van het Stanislavski
Museum, dat enkele jaren na de dood van haar vader in zijn oude
appartement werd ingericht.
|
|
Kleur-vorm constructie in rood, 1922
Alexander Tyshler (1898-1980)
Tretyakov Galerie, Moskou
Tyshler liet zich in deze compositie beïnvloeden door het
constructivisme. Zijn ‘kleur-vorm constructies’ beschouwde hij
als ‘kleurdynamische spanningen in de ruimte’. Zij vormen
complexe composities, waarbij levendige lijnen tegen een
achtergrond van verzadigde kleurvlakken zijn geplaatst.
|
|
Naakt, Krim, 1916
Robert Falk (1886-1958)
Tretyakov Galerie, Moskou
Beïnvloed door het primitivisme, waarbij
exotische kunst van ‘primitieve’ beschavingen vele westerse
kunstenaars inspireerde, keken Russische kunstenaars naar hun
eigen ‘exotische’ gebieden. De Krim, een kruispunt van culturen,
vormde het decor van Falks primitivistische werk.
|
|
Portret van Midkhad Refatov, 1915
Robert Falk (1886-1958)
Tretyakov Galerie, Moskou
Dit ingetogen kubistische portret toont de
Krim_tartaarse schrijver, journalist en politiek activist
Midkhad Refatov (Ahmet Mamut-oglu, 1893-1920).
Toen de door hem opgerichte ondergrondse communistische beweging
op de Krim werd ontdekt, werd hij door het Witte Leger
geëxecuteerd. Falks zachte, droge kleurgebruik en zijn aan
Cézanne ontleende stijl werden beschouwd als uitdrukking van de
typisch joodse melancholie.
|
|
Vrouw in Rode Jurk, 1918
Robert Falk (1886-1958)
Tretyakov Galerie, Moskou
Dit portret van een onbekende vrouw, dat geïnspireerd is op Paul
Cézanne en op Franse moderne schilderstijlen als het kubisme en
het fauvisme, is een typisch voorbeeld van de kunstenaarsgroep
Ruiten Boer. In 1910 richtte Falk deze groep mede op.
Het vernieuwende en uitdagende karakter van Ruiten Boer is
uitgedrukt in de naam: ‘ruiten’ werd in Rusland geassocieerd
met het gevangenisuniform, de boer was een symbool voor de
kunst.
|
|
Zelfportret, 1912
Nathan Altman (1889-1970)
Tretyakov Galerie, Moskou
Tijdens zijn studietijd in Parijs kwam
Altman in aanraking met het kubistische werk van Pablo Picasso
and Georges Braque. In dit zelfportret combineerde hij het
kubisme met Oudegyptische beeldhouwstijl, waarbij hij zijn
joodse trekken accentueerde. Op deze wijze veranderde het
portret in een manifest van joods zelfbewustzijn en modernisme.
|
- - - - - - - - - - - - - - - TOP - - - - - - - -
- - - - - - -
|
LITERATUUR |
Anna Achmatova (1889-1966) |
Achmatova groeide van haar eerste tot haar
zestiende jaar op in Tsarskoje Selo (Tsarendorp) nabij Sint
Petersburg waar ze het gymnasium bezocht. 's Zomers logeerde ze
vaak op de Krim bij Sebastopol.
In 1905 scheidden haar ouders. Ze woonde een jaar in Jevpatorija
ook in het Zuiden, daarna in Kiev waar ze haar
gymnasiumopleiding afrondde. Achmatova studeerde eerst rechten.
Later stapte ze over naar de studie taal- en letterkunde.
Met Sergej Gorodetski, de dichter Osip Mandelstam en haar man
Nikolaj Stepanovitsj Goemiljov behoorde ze tot een literaire
groep die zich Acmeïsten noemden naar het Griekse woord 'akmé',
top, hoogtepunt. Deze stroming streefde naar helderheid en
verzette zich tegen de symbolisten, met hun hang naar mystiek,
gecompliceerde meerduidigheid en occultisme. In plaats van
metaforen voor het ‘hogere’ te gebruiken verwezen ze liever naar
aardse dingen.
De belangrijkste thema's van haar werk zijn de liefde en het
dichterschap. Haar werk wordt bovendien gekenmerkt door
melancholie en teleurstelling, bijvoorbeeld over de tragedie die
de revolutie van 1917 in haar land heeft veroorzaakt.
Tussen 1935 en 1940 schreef Achmatova Requiem een reeks
van twaalf gedichten over haar zoon Lev die in die tijd in een
concentratiekamp verbleef. Dat werk kon pas in 1961 in zijn
geheel gepubliceerd worden. |
Andrej Beli (1880-1934) |
Andrej Beli werd geboren in Moskou, maar beleefde het
hoogtepunt van zijn carrière met het symbolistische meesterwerk
Petersburg (1913), een chaotische profetische roman die
wordt vergeleken met het werk van de Ier James Joyce. |
Alexander Blok (1880-1921) |
Alexander Blok, middelpunt in de 'zilveren eeuw' van de
Russische poëzie, ontwikkelde complexe poëtische symbolen. In
zijn omstreden werk De Twaalf vergelijkt hij de
bolsjewieken met de apostelen. |
Daniil Charms (1905-1942) |
Charms schreef vreemde en originele Russische literatuur,
welke door Stalin werd verboden. De absurdistische schrijver
stierf de hongerdood tijdens de bezetting van de stad in de
Tweede Wereldoorlog. |
Fjodor Dostojevski (1821-1881) |
Dostojevski is de schrijver van wereldberoemde literaire
werken als Schuld en Boete (1866).
Hij woonde voor een groot deel van zijn leven in St-Petersburg.
Hier werd hij in 1849 slachtoffer van een nepexecutie vanwege
'revolutionaire activiteiten', een trauma dat van grote invloed
was op zijn latere werk. |
Nikolai Gogol (1809-1852) |
Hoewel hij werd geboren in Oekraïne, speelt een groot deel
van zijn werk, zoals De neus (1835) en De mantel
(1842, zich af in St-Petersburg. |
Ivan Aleksandrovitsj Gontsjarov (1812-1891)
|
Gontsjarov was de eerste Russische schrijver die oog had
voor de positie van de knecht. Vóór Gontsjarov was de knecht een
zwijgende aanwezige in de Russische literatuur. Gontsjarov
toonde de knecht met al zijn nukken en grillen. Hij was echter
geen sociaal bewogen schrijver die voor de bevrijding van de
arbeider pleitte.
In 1847 verscheen Gontsjarovs eerste roman Een alledaagse
geschiedenis (Obyknovennaja istoria) in het tijdschrift
Sovremennik (‘Tijdgenoot’). Het werd goed ontvangen.
Literatuurcriticus Belinski roemde de natuurlijkheid van
Gontsjarovs taal.
Over zijn reis naar Japan schreef hij Het fregat Pallas, door
letterkundige Karel van het Reve een ‘meesterlijk reisboek’
genoemd.
Verreweg het bekendste werk van Gontsjarov is Oblomov. Oblomov
wordt gerekend tot de klassieke realistische romans uit de
gouden periode van de negentiende-eeuwse Russische literatuur.
Het boek werd direct na verschijnen een succes. De Russische
minister van Onderwijs schreef over deze roman: "De held is een
van die door de natuur rijkelijk bedeelde, maar zorgeloze en
luie naturen, die hun leven doorbrengen zonder nut voor anderen
en die er niet in slagen hun eigen geluk te grijpen. De
kwaliteiten van het boek liggen in de artistieke uitvoering en
de uitdieping van de details, waardoor het werk van de heer
Gontsjarov zich onderscheidt." |
Michail Joerjevitsj Lermontov (1814-1841)
|
Lermontov wordt in Rusland algemeen
beschouwd als de tweede grote schrijver, die alleen Aleksandr
Poesjkin voor zich moet dulden.
Omdat zijn moeder stierf toen Lermontov drie was, werd hij
opgevoed door zijn grootmoeder. Hij was vaak ziek en verbleef
daarom regelmatig in kuuroorden in de Kaukasus. In 1827
verhuisde Lermontov met zijn grootmoeder naar Moskou, waar hij
gedichten begon te schrijven. Uit deze tijd stamt zijn bekende
werk Gevangene van de Kaukasus (1828), waarvan de stijl sterk
beïnvloed is door het werk van de Engelse schrijver Lord Byron.
In 1828 ging Lermontov naar de universiteit in Moskou, waar hij
in contact kwam met onder andere Alexander Herzen. Lermontovs
werk in deze periode getuigt van zijn afkeer van de
onderdrukking van het Russische volk door de tsaren. Hierdoor
komt hij regelmatig in conflict met de autoriteiten.
In 1837 schreef Lermontov in reactie op de dood van Poesjkin het
gedicht Dood van een dichter. Dit gedicht viel niet goed
bij tsaar Nicolaas I, die hem verbande naar de Kaukasus.
Geïnspireerd door zijn ervaringen, schreef Lermontov zijn
meesterwerk, de roman Een held van onze tijd (1840), in
Nederland verschenen als onderdeel van de Russische Bibliotheek.
Teruggekeerd in St.-Petersburg schreef hij het beroemde epische
gedicht Demon, dat de inspiratie vormde voor een serie
schilderijen van de bekende schilder Michail Vroebel.
Demon, Vroebel |
Vladimir Nabokov (1899-1977) |
Vladimir Nabokov is het bekendst geworden met Lolita.
Hij werd geboren in St-Petersburg en werd drietalig opgevoed:
Russisch, Engels en Frans. Zijn familie verhuisde in 1918 naar
Europa en Nabokov schreef veel van zijn romans in het Engels. |
Alexander Poesjkin (1799-1837) |
Poesjkin wordt algemeen beschouwd als de
grootste Russische dichter, en tevens als één van de grootste
dichters uit de wereldliteratuur. Samen met andere grote
Russische schrijvers, zoals Lermontov, Gogol, Toergenjev,
Tjoettsjev, Dostojevski, Tolstoj en Tsjechov behoort Poesjkin
tot de zogenoemde gouden eeuw van de Russische literatuur.
In zijn kinderjaren werd Poesjkin bijna volledig in het Frans
opgevoed. Doordat hij over een fenomenaal geheugen beschikte,
kende hij op zijn elfde praktisch de complete toenmalige Franse
literatuur uit zijn hoofd. Door zijn kindermeisje raakte hij
eveneens vertrouwd met de Russische taal, sprookjes en
volksverhalen.
In 1811 begon Poesjkin zijn studies aan het door de tsaar
opgerichte Tsarskoje Selo-lyceum, nabij Sint-Petersburg. Zijn
uitzonderlijke talent als dichter werd er zeer vlug opgemerkt.
In het tsaristische Rusland was de censuur streng. Poesjkin’s
doen en laten werd nauwlettend gevolgd en een gedicht zoals
Ode aan de vrijheid (1818) en talrijke epigrammen
circuleerden in vrijheidsgezinde en anti-tsaristische kringen.
In 1820 werd Poesjkin verbannen uit Sint-Petersburg.
Tijdens zijn ballingschap op het platteland schreef Poesjkin een
groot deel van zijn meesterwerk, hét gedicht van de Russische
literatuur, Jevgeni Onegin. In 1826 hief tsaar Nicolaas I
onder strikte voorwaarden zijn verbanning op.
Aleksandr Poesjkin keerde terug naar Sint-Petersburg. Een duel
maakte een eind aan zijn leven.
|
Ivan Sergejevitsj Toergenjev (1818-1883)
Toergenjev, geschilderd door Ilya Repin in 1874 |
Toergenjev is een Russisch dichter en
prozaschrijver. Hij ontvluchtte zijn rijke en dominante moeder
door te gaan studeren in St. Petersburg en Berlijn. Zijn
(onbeantwoorde) liefde voor een Frans-Spaanse zangeres voerde
hem naar Parijs waar hij tussen 1847 en 1850 en vanaf 1861 tot
zijn dood woonde en bevriend raakte met onder meer Flaubert.
Geen wonder dat hij zich ontwikkelde tot de meest Europese van
alle Russische schrijvers. Anders dan zijn leeftijdgenoot
Dostojevski achtte Toergenjev revolutie, nationalisme of
religieuze mystiek geen voorwaarde voor de noodzakelijke
modernisering van Rusland; alleen maatschappelijke hervormingen
konden het land verwestersen. Met Jagersverhalen
(1847-1851, een serie schetsen over de wijsheid van de gewone
man) schreef hij een pleidooi voor het afschaffen van de
horigheid; met de maatschappijkritische romans Roedin
(1856) en Vaders en zonen (1862, over een nihilist die
zichzelf te gronde richt) haalde hij zich de woede op de hals
van zowel conservatieven als radicalen. Niettemin was
Toergenjevs belangrijkste onderwerp de gefnuikte liefde en
vooral die van een warmbloedige, gebonden vrouw voor een man die
zich eigenlijk niet kan binden. Lees bijvoorbeeld zijn perfecte
novelle Lentebeken (1872), die zich deels afspeelt in een
Konditorei in Frankfurt am Main, of de roman Het adelsnest
(1859), waarin de liefde tussen een edelman en een
provinciemeisje wordt gedwarsboomd door het onverwachte opduiken
van zijn doodgewaande echtgenote. |
|
|
- - - - - - - - - - - - - - - TOP - - - - - - - -
- - - - - - -
|
|