Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNSTgeschiedenis 10:  Fotografie  en  'Realistische' Kunst

 

 

 

 

KUNSTGESCHIEDENIS


Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.

Deel 1. Fotografie
Het realisme is sinds Gustave Courbet nooit meer weg geweest. De gehele 19de en 20ste eeuw zijn er talloze schilders geweest, die realistische kunstwerken en variaties hierop hebben geschilderd. Tóch verdween de noodzaak om zo te blijven werken. En wel door de ontdekking en ontwikkeling van de fotografie.
Voor zichzelf respecterende mensen was het eeuwenlang gebruikelijk geweest om zich tenminste één keer in het leven te laten portretteren. Dat was je aan je stand verplicht. Maar in de 19de eeuw veranderde dit door de ontdekking van de fotografie. Nu hoefde je maar even stil te zitten en je had een goed gelijkend portret.
We kunnen ons nauwelijks indenken hoe revolutionair de uitvinding van de fotografie geweest moet zijn. Het begon allemaal met ingenieuze uitvinders, van wie we de namen nu amper nog kennen.
We beginnen deze lezing met een terugblik op enkele van de vroege mijlpalen in de geschiedenis van de fotografie. Hierbij komen pioniers als Joseph Nicéphore Niépce,  Louis-Jacques-Mandé Daguerre en Félix Nadar aan bod.
Maar ook worden er voorbeelden bekeken en besproken van kunstenaars, die foto's gebruikten voor het vervaardigen van hun schilderijen.
Tot slot komt de moderne en hedendaagse fotografie aan de beurt. Zoals landschapsfotografie, portretfotografie en geënsceneerde, expressieve fotografie, met fotografen zoals Martin Parr, Alfred Stieglitz en Andreas Gursky. De fotograaf is dan kunstenaar geworden.

Deel 2. Modern Realisme in de 20ste-eeuwse schilderkunst
Fotograferen was aanvankelijk bedoeld om de werkelijkheid op een snelle manier te kunnen vastleggen, door middel van techniek. Dat zorgde in de schilderkunst voor een grotere mate van vrijheid. In de 20ste eeuw zien we vervolgens een enorme hoeveelheid -ismen ontstaan, waarbij het weergeven van de waarneembare werkelijkheid niet steeds even belangrijk meer wordt gevonden. Tóch zie je in de hele twintigste eeuw fasen of stromingen, waarin opnieuw een realistische tendens valt waar te nemen. Blijkbaar blijft er waardering voor een zekere mate van (herkenbare) werkelijkheid in de kunst.
In dit tweede deel van de lezing kijken we, wat de stromingen 'Nieuwe Zakelijkheid', Magisch Realisme', 'Sociaal -' en 'Socialistisch Realisme' voor kunstwerken voortbrengen, met kunstenaars als Max Beckmann, Otto Dix, Giorgio de Chirico, René Magritte, Carel Willink, Edward Hopper e.a.

Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km




Deze lezing maakt tevens onderdeel uit van een serie van 6 lessen (Kunst van de Westerse Wereld II), die u een chronologisch overzicht biedt van de westerse kunstgeschiedenis van de 19de en 20e eeuw. 
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme, Kubisme, Surrealisme en Popart.

naar les 11.
 
 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie.

Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u HIER.

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 

 

 

Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur