![KUNSTGESCHIEDENIS](nleducatie_kunst11_fotografie_en_realisme_bestanden/image002.gif)
Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een
bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op
verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
Deel 1. Fotografie
Het realisme is sinds Gustave Courbet nooit meer weg geweest. De gehele
19de en 20ste eeuw zijn er talloze schilders geweest, die realistische
kunstwerken en variaties hierop hebben geschilderd. Tóch verdween de
noodzaak om zo te blijven werken. En wel door de ontdekking en
ontwikkeling van de fotografie.
Voor zichzelf respecterende mensen was het eeuwenlang gebruikelijk
geweest om zich tenminste één keer in het leven te laten portretteren.
Dat was je aan je stand verplicht. Maar in de 19de eeuw veranderde dit
door de ontdekking van de fotografie. Nu hoefde je maar even stil te
zitten en je had een goed gelijkend portret.
We kunnen ons nauwelijks indenken hoe revolutionair de uitvinding van de
fotografie geweest moet zijn. Het begon allemaal met ingenieuze
uitvinders, van wie we de namen nu amper nog kennen.
We beginnen deze lezing met een terugblik op enkele van de vroege
mijlpalen in de geschiedenis van de fotografie. Hierbij komen pioniers
als Joseph Nicéphore Niépce, Louis-Jacques-Mandé Daguerre en Félix
Nadar aan bod.
Maar ook worden er voorbeelden bekeken en besproken van kunstenaars, die
foto's gebruikten voor het vervaardigen van hun schilderijen.
Tot slot komt de moderne en hedendaagse fotografie aan de beurt. Zoals
landschapsfotografie, portretfotografie en geënsceneerde, expressieve
fotografie, met fotografen zoals Martin Parr, Alfred Stieglitz en
Andreas Gursky. De fotograaf is dan kunstenaar geworden.
Deel 2. Modern Realisme in de 20ste-eeuwse
schilderkunst
Fotograferen was aanvankelijk bedoeld om de werkelijkheid op een snelle
manier te kunnen vastleggen, door middel van techniek. Dat zorgde in de
schilderkunst voor een grotere mate van vrijheid. In de 20ste eeuw zien
we vervolgens een enorme hoeveelheid -ismen ontstaan, waarbij het
weergeven van de waarneembare werkelijkheid niet steeds even belangrijk
meer wordt gevonden. Tóch zie je in de hele twintigste eeuw fasen of
stromingen, waarin opnieuw een realistische tendens valt waar te nemen.
Blijkbaar blijft er waardering voor een zekere mate van (herkenbare)
werkelijkheid in de kunst.
In dit tweede deel van de lezing kijken we, wat de stromingen 'Nieuwe
Zakelijkheid', Magisch Realisme', 'Sociaal -' en 'Socialistisch
Realisme' voor kunstwerken voortbrengen, met kunstenaars als Max
Beckmann, Otto Dix, Giorgio de Chirico, René Magritte, Carel Willink,
Edward Hopper e.a.
Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25
p/km
Deze lezing maakt tevens onderdeel uit van een serie van 6 lessen
(Kunst van de Westerse Wereld II), die u een
chronologisch overzicht biedt van de westerse
kunstgeschiedenis van de 19de en 20e eeuw.
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele
interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme,
Kubisme, Surrealisme en Popart.
naar les 11.
********************************************************************************
Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een
powerpointpresentatie.
Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u
HIER.
Informatie en boekingen via:
cedars.educatie@live.nl
|