Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                               

Lezingen

 KUNSTgeschiedenis 5a:  Renaissance in Europa (1400-c.1550)

 





 

 

KUNSTGESCHIEDENIS


Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
De Europese cultuur steunt op de beschaving van de Grieken en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar herkennen we de invloed van de klassieke oudheid. In bijvoorbeeld de wijsbegeerte en democratie, maar zeker ook in de beeldhouw-, bouw- en schilderkunst worden we vaak nog herinnerd aan de Grieken en de Romeinen.

De periode van de RENAISSANCE heeft een duidelijke relatie met de klassieke oudheid. Giorgio Vasari schreef in 1550 al over een rinascità, een wedergeboorte van de goede kunst! Een aanzet tot verandering in het denken kwam bijv. van de dichter Petrarca, die schrijvers uit de klassieke oudheid las en een zelfbewust individualisme voorstond. Maar ook Griekse geleerden, die gevlucht waren voor de oorlog, namen de denkwijze van de antieke wereld mee. De mensen raakten minder gericht op het hiernamaals, de mens zelf werd de maat van alle dingen. Vanaf de renaissance werd van westerse kunst verwacht dat deze de werkelijkheid op een objectieve manier vormgaf en als zodanig herkenbaar was.
In het noorden kennen we de Vlaamse Primitieven, zoals Jan van Eyck en Rogier van der Weyden. Misschien zijn het niet de eersten waaraan we denken, wanneer we over de Renaissance spreken. Maar als we bijvoorbeeld aandachtig naar het werk van Van Eyck kijken, zien we een duidelijke overgang van de schilder als een naamloos en bescheiden ambachtsman naar een zelfbewust, geleerd en beroemd individu.
Een van de facetten van Renaissance kunstenaars is, dat ze zoeken naar technieken om driedimensionale ruimtes zo weer te geven, dat ze echt lijken. Masaccio wordt wel als de eerste renaissancekunstenaar beschouwd. Zijn fresco van de Heilige Drie-eenheid in de Santa Maria Novella in Florence is een prachtig voorbeeld van het ontdekken van perspectief.
Andere bekende namen uit deze periode in de kunst zijn o.a. Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafaël en Tititaan.
De Renaissancekunstenaars waren vaak bekwaam op meerdere terreinen. Zo zal de één bij Michelangelo misschien denken aan het plafond van de Sixtijnse kapel in Vaticaanstad, terwijl de ander juist onder de indruk is van zijn beelden van Mozes of Pietà in Rome.
Ook de architectuur uit de Renaissance nam klassieke elementen van de antieke bouwmeesters over, maar zorgde hiermee tevens voor het voortleven ervan in latere eeuwen. Een beroemd voorbeeld is de Villa La Rotonda van Andrea Palladio.
In 1377 wordt het Vaticaan de pauselijke residentie en de St. Pieter de belangrijkste kerk van het christendom. Een halve eeuw later wordt er vastgesteld, dat het gebouw toe is aan vernieuwing...
Tot c.1450 manifesteerde de renaissance zich hoofdzakelijk in Italië, daarna beïnvloedde de renaissance tot het begin van de zeventiende eeuw heel West- en Midden-Europa. Gedurende ongeveer twee eeuwen waren Italië en de Italiaanse cultuur toonaangevend.
Inmiddels zijn de beide Renaissancelezingen samengevoegd tot één lezing.

 

Deze lezing maakt onderdeel uit van een serie van 7 lessen (Kunst van de Westerse Wereld I), die u een chronologisch overzicht biedt van de westerse kunstgeschiedenis van de Griekse Oudheid t/m het Neo-classicisme (ca. 1750-1800), waarin de klassieke oudheid sterk wordt nagevolgd.
Sinds augustus 2016 is er eveneens een serie Kunst van de Westerse Wereld II, waarin in 6 lessen de 19e en 20e eeuw worden behandeld.
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme, Kubisme, Surrealisme en Popart.

Alle lezingen uit deze kunstgeschiedenisseries kunnen los worden geboekt. (Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km)
naar les 6. Barok en Rococo
 

********************************************************************************
 

Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een powerpointpresentatie.

Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u HIER.

Informatie en boekingen via: 
cedars.educatie@live.nl 

 



Meer lezingen van Cedar Gallery? Klik  HIER

cedar gallery, dé site voor kunst en cultuur