
Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een
bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op
verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
De Europese cultuur steunt op de beschaving van de Grieken
en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar herkennen we de invloed
van de klassieke oudheid. In bijvoorbeeld de wijsbegeerte en
democratie, maar zeker ook in de beeldhouw-, bouw- en
schilderkunst worden we vaak nog herinnerd aan de Grieken en
de Romeinen.
Hoewel het onderwerp van deze lezing FLORENCE
is, beginnen we in de prachtig bewaard gebleven Middeleeuwse stad Siena.
Siena was een zogenaamde stadsstaat, een welvarend 'landje', met een
eigen bestuur. We staan stil bij een buitengewone serie fresco's, die
gewijd zijn aan een niet-religieus onderwerp.
Helaas sloeg de pest hier toe, evenals in grote delen van de rest van
Europa.
Florence herstelde zich snel en werd rond 1400 een zeer belangrijke
stadsstaat.
De wetenschap had zich in de middeleeuwen geconcentreerd in kloosters.
Met de opkomst van de steden kwam hierin verandering. Er werden
universiteiten gesticht en mensen raakten geïnteresseerd in natuurkunde,
wiskunde, anatomie enz. Ook kwam er belangstelling voor de geschriften
van niet-christenen, zoals van de Grieken en Romeinen. Dit leidde tot
een ommekeer in het denken van de mensen.
Aangezien er een rijke commerciële klasse was ontstaan, werd er veel
mogelijk op het gebied van kunst en cultuur.
In bijv. Florence werd veel vernieuwd, door kunstenaars en architecten.
Er werden palazzi en stadhuizen gebouwd. Bankiers gaven opdrachten aan
de beste schilders om hun privé-kapellen te decoreren met uitzonderlijk
mooie fresco's. Giotto's fresco's hebben zijn naam onsterfelijk gemaakt.
Dit alles leidde tot wat we kennen onder de naam 'renaissance', de
wedergeboorte van wetenschap en cultuur.
Het Baptisterium was historisch gezien misschien wel het meest
belangrijke gebouw in Florence. Twee beeldhouwers deden hun best om de
opdracht voor het vervaardigen van panelen voor de bronzen deuren van
het baptisterium in de wacht te slepen. Brunelleschi en Ghiberti. We
gaan beide ontwerpen met elkaar vergelijken.
In dit geval wijdde Brunelleschi zich dus aan de beeldhouwkunst, vanaf
1418 zou hij zich geheel aan de bouwkunst wijden. De Basilica di
Santa Maria del Fiore of kortweg de dom van Florence is het
dominerende symbool van de stad. Het is een van de grootste kathedralen
van Europa. De Santa Maria del Fiore staat midden in het historische
centrum van Florence tegenover het Baptisterium. We staan stil bij de
belangrijke bijdrage die Brunelleschi hieraan heeft geleverd.
Wat de schilderkunst betreft zien we ook een duidelijke vernieuwing. Het
naakt werd weer interessant voor zowel de beeldhouwer als de schilder.
Denk maar aan 'De geboorte van Venus', het wereldberoemde schilderij van
Botticelli.
Florence, een prachtige stad met een rijke historie.
Deze lezing maakt onderdeel uit van een serie van
7 lessen
(Kunst van de Westerse Wereld I), die u een
chronologisch overzicht biedt van de westerse
kunstgeschiedenis van de Griekse Oudheid t/m het Neo-classicisme (ca. 1750-1800), waarin de klassieke oudheid
sterk wordt nagevolgd.
Sinds augustus 2016 is er eveneens een serie Kunst van de Westerse Wereld II, waarin in
6 lessen
de 19e en 20e eeuw worden behandeld.
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele
interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme,
Kubisme, Surrealisme en Popart.
Alle lezingen uit deze kunstgeschiedenisseries kunnen
los worden geboekt. (Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km)
naar les 5a. Renaissance in Europa
*Beide lessen over de Renaissance zijn samengevoegd tot één lezing.
********************************************************************************
Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een
powerpointpresentatie.
Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u
HIER.
Informatie en boekingen via:
cedars.educatie@live.nl
|