
Kunst spreekt tot de verbeelding. Het is de uiting van een
bepaalde tijdgeest. In verschillende perioden en op
verschillende plaatsen heeft kunst een andere functie gehad.
De Europese cultuur steunt op de beschaving van de Grieken
en Romeinen. Al meer dan 2000 jaar herkennen we de invloed
van de klassieke oudheid. In bijvoorbeeld de wijsbegeerte en
democratie, maar zeker ook in de beeldhouw-, bouw- en
schilderkunst worden we vaak nog herinnerd aan de Grieken en
de Romeinen.
De GOTIEK dankt zijn naam aan Giorgio
Vasari. Deze Italiaanse renaissancekunstenaar bespotte de architectuur
van de periode vóór 1500. 'Maniera dei Goti' noemde hij die, de stijl
van de Goten. Oftewel van barbaren , die geen greintje verstand hadden
van échte architectuur, volgens de klassieke proporties. Maar was deze
architectuur wel minderwaardig?
West-Europa had het ineenstorten van het Romeinse Rijk achter zich
gelaten, evenals de grote volksverhuizing. Het christendom had rust
gegeven en werd een bron van inspiratie. De contacten tussen kloosters,
evenals de pelgrimstochten, brachten de mensen nader tot elkaar.
Terwijl de adel aan macht inboette, bloeide de handel en kwamen er rijke
steden. De behoefte aan kerken nam toe.
In de bouwkunst werd veel aandacht besteed aan harmonieuze
verhoudingen. De muren werden lichter en transparanter. Abt Suger heeft
bij de bouw van de abdijkerk van St. Denis voor het eerst de gotische
bouwstijl toegepast, met spitsbogen en kruisribgewelven. Een zeer
indrukwekkend voorbeeld, eveneens uit Frankrijk, is de Sainte-Chapelle,
met gebrandschilderde ramen en een kleurrijke onderste kapel. De
kathedralen die in deze tijd gebouwd werden, waren een weerslag van het
denken, geloven en kunnen van de middeleeuwse mens.
De schilderkunst ontwikkelde zich in verschillende richtingen.
Voor een groot deel maakte het deel uit van de architectuur, met
fresco's, gebrandschilderde ramen en altaarstukken. Er zijn prachtige
miniatuurschilderingen in getijdenboeken. En geleidelijk aan ontstaat er
meer interesse voor wereldse onderwerpen.
In de beeldhouwkunst zien we vrij strakke en stijve pilaarfiguren
bij de kathedralen. Gaandeweg maken ze zich los van de achtergrond en
worden ze beweeglijker.
Deze lezing maakt onderdeel uit van een serie van
7 lessen
(Kunst van de Westerse Wereld I), die u een
chronologisch overzicht biedt van de westerse
kunstgeschiedenis van de Griekse Oudheid t/m het Neo-classicisme (ca. 1750-1800), waarin de klassieke oudheid
sterk wordt nagevolgd.
Sinds augustus 2016 is er eveneens een serie Kunst van de Westerse Wereld II, waarin in
6 lessen
de 19e en 20e eeuw worden behandeld.
Te beginnen bij de Romantiek (ca. 1800) en gevolgd door vele
interessante stromingen, zoals Impressionisme, Symbolisme,
Kubisme, Surrealisme en Popart.
Alle lezingen uit deze kunstgeschiedenisseries kunnen
los worden geboekt. (Kosten: € 100,00 per lezing + reiskosten, € 0,25 p/km)
naar les 5. Florence
********************************************************************************
Zoals bij alle Cedarlezingen maken we gebruik van een
powerpointpresentatie.
Overige gegevens, evenals andere lezingen, vindt u
HIER.
Informatie en boekingen via:
cedars.educatie@live.nl
|