Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                             

         Per trein van Moskou naar Beijing
                          

De Transsiberische spoorlijn kortweg Transsib, is de langste spoorlijn ter wereld en de belangrijkste lijn van Rusland. Deze transcontinentale spoorlijn is 9288 kilometer lang en strekt zich uit van Moskou dwars door SiberiŽ naar Vladivostok.
Grote delen van SiberiŽ waren moeilijk bereikbaar omdat er weinig wegen en spoorlijnen waren. Om het land te ontsluiten, gaf Tsaar Alexander III zijn zoon Nicolaas aan het eind van de negentiende eeuw de opdracht om een spoorlijn aan te leggen van Moskou tot Vladivostok aan de Stille Oceaan. Door deze spoorlijn werd Moskou met de verre nederzettingen in SiberiŽ verbonden. Omdat hij dwars door SiberiŽ loopt, wordt hij de Transsiberische spoorlijn genoemd.
Op 19 mei 1891 werd er met het project begonnen.
Na de voltooiing ervan is de lijn alleen al door zijn lengte ťťn van de beroemdste spoorlijnen geworden.
 
Een betere naam voor de trein(reis) op deze site is misschien de TransmongoliŽ-Expres. Onze reis liep namelijk van Moskou, door SiberiŽ en MongoliŽ, en had als eindbestemming Beijing.
Een reis van ongeveer 8000 kilometer.
De foto's (en tekstjes) geven een indruk van deze beroemde spoorlijn ťn onze reis. Dat wil zeggen, tot aan MongoliŽ...
 

©.All Rights Reserved. NO!- Neither Facebook and Instagram nor any other visitor may use my name or any of my content without my permission.

 

We zeggen Moskou vaarwel...

 

 
Station Moskva Kazanskaja

Onze eerste trein, van Moskou naar Jekaterinenburg
 

   

Een handige timetable.
Zo weet je tenminste hoe laat je trein weer vanaf een bepaald perron vertrekt en kun je tussendoor met een gerust hart de benen strekken.
Er is op sommige perrons/stations tijd voor een wandelingetje van zo'n 20 minuten.

   

Behalve in de meest luxe klasse in onze trein waren er geen douches aan boord.
Wel was er aan beide zijden van een rijtuig een toilet met wastafel. Een beetje behelpen dus.
Maar tijdens de stops die je onderweg in sommige steden kunt maken, kun je dan een overnachting in een hotelkamer nemen.
Biivoorbeeld in Jekaterinenburg of Irkoetsk.


   
De provodnitsa is de conductrice op de trein.
Bij elk station staan zij bij de ingang de kaartjes te controleren. Deze moet je dus al laten zien voor je de trein in gaat. Je moet ook instappen bij het goede rijtuig.
Naast het controleren van de kaartjes heeft zij nog allerlei andere taken.

Een datsja is een Russisch woord voor een huisje op het platteland. Meestal worden met de term Russische buitenhuisjes bedoeld, die voor een gedeelte van het jaar door de eigenaar worden bewoond, met een tuintje erbij waarin eigen groenten worden verbouwd.

 

In de trein is een restauratierijtuig aanwezig, waar voor een aanvaardbare prijs redelijke maaltijden te verkrijgen zijn. De menukaart zag er soms zeer veelbelovend uit. Maar lang niet alles van de kaart is ook daadwerkelijk verkrijgbaar.

Zodra we de grens met China passeerden, werd er een Chinees restauratierijtuig aangekoppeld. De Chinezen deelden tegoedbonnen uit, waarvoor je een eenvoudige maaltijd kon gebruiken. Met stokjes eten was uiteraard onvermijdelijk!

Je kunt bij de provodnitsa kopjes of mokken halen. Een soepkom of grote beker meenemen kan ook handig zijn. Of misschien zelfs een klein pannetje. Er is namelijk een samovar in de trein, waar je altijd heet water kunt tappen, voor thee, een soepje of een instantmaaltijd. Ook biedt de plaatselijke bevolking op de stations van alles te koop aan.

     

   

Na 1777 kilometer, in de Oeral ten noorden van Jekaterinenburg staat een obelisk die de grens tussen Europa en AziŽ aangeeft.
Het station van Jekaterinenburg heet overigens Sverdlovsk, zoals de stad heette ten tijde van de Sovjet-Unie.

Jekaterinenburg is de stad waar tsaar Nicolaas II naar toe werd verbannen. Hij werd er vervolgens ook geŽxecuteerd in opdracht van bolsjewiekenleider Jakov Sverdlov, nadat de tsaar als gevolg van de Februarirevolutie (1917) gedwongen aftrad.

   
Lenin-standbeeld in Jekaterinenburg

Jekaterinenburg
 

Inmiddels zitten de eerste 3029 km erop.

Hierna wordt het landschap een lange tijd vlak. De lijn passeert Omsk en Novosibirsk, twee tamelijk grote Russische steden.

 

Soms vragen mensen hoe veilig het is in de trein. Onze ervaring is dat het veilig is. Op de deuren van de coupťs zitten sloten. Verder heeft elk treinstel zijn eigen provodniks die goed weten wie er in welk treinstel en in welke coupť thuishoort. Zij houden de boel dus ook nog in de gaten.
We hebben echter nooit spullen onbeheerd achtergelaten.

De Transsib is vooral belangrijk voor goederentreinen. Een groot deel van het vrachtvervoer in Rusland vindt plaats over de Transsib. Voor SiberiŽ is de lijn een echte levensader; veel plaatsen kwamen pas tot ontwikkeling na aanleg van de spoorlijn.

 
Epifaniekathedraal of Driekoningenkathedraal (Irkoetsk)

  
Alexander III (1845-1894), tsaar van 1881 tot 1894. Het beeld staat in Irkoetsk, evenals het houten huis (r).

De Transsib bereikt vervolgens Irkoetsk. In het communistische tijdperk was dat de enige stad waar buitenlanders de reis mochten onderbreken.
De stad ligt vlakbij het Baikalmeer.
De Transsib vervolgt zijn weg langs de zuidkant van dit meer.

 
Ulan Ude / Oelan Oede

Voorbij het Baikalmeer takt bij Oelan-Oede de trans-Mongolische lijn af, die via de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar naar China loopt.

We vervolgen onze reis over deze lijn.
In MongoliŽ verlaten we de trein om daar een weekje in een heel klein deel van het immense land rond te reizen.


MongoliŽ

Ik denk dat we wel mogen stellen dat MongoliŽ ťťn van de laatste landen is waar de natuur nog tamelijk ongerept is.
Zodra we de hoofdstad verlaten, zijn er geen wegen meer te bekennen.
We rijden over een lege vlakte, waar hooguit sporen in het zand erop duiden dat hier al eerder auto's hebben gereden.


Stoepa (boeddhistisch bouwwerk)

MongoliŽ was een boeddhistisch land. Maar in de vorige eeuw zijn veel kloosters verdwenen of in gebruik genomen als schoolgebouw of stal.
Of ze stonden leeg en vervielen.
Nu heeft een fractie ervan opnieuw een boeddhistische functie.


Monument bij Karakorum. Het laat zien hoe groot het Mongoolse Rijk ooit was.

We bezoeken o.a. Karakorum of Kharkhorin en wandelen hier naar het monument over het Mongoolse Rijk.
Ook brengen we een bezoek aan het Erdene Zuu klooster.


Erdene Zuu

We genieten enorm van de prachtige natuur in het Khogno Khan N.P. en het Hustai N.P.
In dit laatste park zijn we aan het eind van de dag op zoek gegaan naar de  beroemde Przewalskipaarden.

 

En ook de ontmoeting met gewone mensen maakt deze reis de moeite waard.



Vervolgens keren we terug in Ulaanbaatar om onze treinreis te vervolgen, naar de hoofdstad van China.
We zullen MongoliŽ missen...
 

©PAM PHOTOS

Voor de aankoop of het gebruiken van een foto kunt u contact opnemen via: cedars@live.nl

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

LEZINGEN  over de Transsiberische spoorlijn

Keuze uit:

a. Een algemeen reisverslag
Deze lezing bestaat uit het verhaal over de reis met de trein vanuit Moskou, door SiberiŽ en MongoliŽ, met als eindbestemming Beijing.
Een deel van de lezing gaat over de geschiedenis van de Transsiberische spoorlijn. Wanneer werd hij aangelegd en waarom? Welke problemen deden zich voor en hoe werden die opgelost?
Uiteraard is er ook ruim aandacht voor de trein zelf. Hoe was hij begin 1900 ingericht en wie reisden ermee? En hoe is het nu? Wie waren onze medepassagiers, wat deden we onderweg zoal?
We brachten o.a. een bezoek aan Jekaterinenburg, waar de laatste tsaar en zijn gezin zijn vermoord.....


b. Kunst en architectuur in Moskou
Deze lezing is geruime tijd na de reis met de Transsiberische spoorlijn ontstaan. Nadat we aan het begin van deze reis wandelingen door Moskou hadden gemaakt en musea hadden bezocht, ontstond het idee om ook een ander verhaal te vertellen. Namelijk over de kunst en architectuur die we in Moskou hadden bewonderd. Het was inmiddels ook niet meer bij dat ene bezoek gebleven, in 2016 brachten we opnieuw enkele dagen door in Moskou en ontdekten we nog andere interessante plekken. En zagen we ook andere kanten van Moskou.....

Beide reizen hebben verder nog een korte lezing over twee musea in Moskou en hun achtergronden opgeleverd, nl.

c. Mooie musea in Moskou
Klik op de link voor meer inhoudelijke informatie.


Lezing a. en b. duren twee uur, met inbegrip van een pauze van circa 15 minuten.
Prijs: Ä 125,00 (excl. reiskosten)
Lezing c. duurt anderhalf uur, incl. pauze. Prijs: Ä 95,00
 


Boekingen via:
cedars.educatie@live.nl

of

Aly Wagenvoorde
tel 074 376 27 91 

Meer informatie en overige lezingen vindt u  HIER

         

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

back to photography

                     

 

TIP

NEEM EEN KIJKJE OP DE ENGELSTALIGE AFDELING PHOTOGRAPHY . Klik HIER