Cedar Gallery


Cedar info  |   Nieuws   |  Educatie  |   Links   |  Vriend/Donateur   |  Contact | Engels

 

 

Kunstenaars

Architectuur

Boeken

Design

Films

Fotografie

Letters

Schilderijen

Bomen

Religie

Thema's

China

Japan

Rusland

 

 

                                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                                             

         Per trein van Moskou naar Beijing
                          

De Transsiberische spoorlijn kortweg Transsib, is de langste spoorlijn ter wereld en de belangrijkste lijn van Rusland. Deze transcontinentale spoorlijn is 9288 kilometer lang en strekt zich uit van Moskou dwars door SiberiŽ naar Vladivostok. Grote delen van SiberiŽ waren moeilijk bereikbaar omdat er weinig wegen en spoorlijnen waren. Om het land te ontsluiten, gaf Tsaar Alexander III zijn zoon Nicolaas aan het eind van de negentiende eeuw de opdracht om een spoorlijn aan te leggen van Moskou tot Vladivostok aan de Stille Oceaan. Door deze spoorlijn werd Moskou met de verre nederzettingen in SiberiŽ verbonden. Omdat hij dwars door SiberiŽ loopt, wordt hij de Transsiberische spoorlijn genoemd.
Op 19 mei 1891 werd er met het project begonnen.
Na de voltooiing ervan is de lijn alleen al door zijn lengte ťťn van de beroemdste spoorlijnen geworden.
Een betere naam voor de trein(reis) op deze site is misschien de TransmongoliŽ-Expres. Onze reis liep namelijk van Moskou, door SiberiŽ en MongoliŽ, en had als eindbestemming Beijing.
Een reis van ongeveer 8000 kilometer.
Een impressie van spoorlijnen, treinen en stations.      

We zeggen Moskou vaarwel...

 


Station Moskva Kazanskaja


Time to go

 

 

 

 


Veel treinen, onderweg. Rails en treinen.


Proost! Op een lange, maar boeiende reis, maatje.

 
Er valt veel te zien door het raampje van de trein.



Een handige timetable.
Zo weet je tenminste hoe laat je trein weer vanaf een bepaald perron vertrekt en kun je tussendoor met een gerust hart de benen strekken.
Er is op sommige perrons/stations tijd voor een wandelingetje van zo'n 20 minuten.

   
Behalve in de meest luxe klasse in onze trein waren er geen douches aan boord.
Wel was er aan beide zijden van een rijtuig een toilet met wastafel. Een beetje behelpen dus.
Maar tijdens de stops die je onderweg in sommige steden kunt maken, kun je dan een overnachting in een hotelkamer nemen.
Biivoorbeeld in Jekaterinenburg of Irkoetsk.

   
De provodnitsa is de conductrice op de trein.
Bij elk station staan zij bij de ingang de kaartjes te controleren. Deze moet je dus al laten zien voor je de trein in gaat. Je moet ook instappen bij het goede rijtuig.
Naast het controleren van de kaartjes heeft zij nog allerlei andere taken.

 

Een datsja is een Russisch woord voor een huisje op het platteland. Meestal worden met de term Russische buitenhuisjes bedoeld, die voor een gedeelte van het jaar door de eigenaar worden bewoond, met een tuintje erbij waarin eigen groenten worden verbouwd.

In de trein is een restauratierijtuig aanwezig, waar voor een aanvaardbare prijs redelijke maaltijden te verkrijgen zijn. De menukaart zag er soms zeer veelbelovend uit. Maar lang niet alles van de kaart is ook daadwerkelijk verkrijgbaar.
Zodra we de grens met China passeerden, werd er een Chinees restauratierijtuig aangekoppeld. De Chinezen deelden tegoedbonnen uit, waarvoor je een eenvoudige maaltijd kon gebruiken. Met stokjes eten was uiteraard onvermijdelijk!

Je kunt bij de provodnitsa kopjes of mokken halen. een soepkom of grote beker meenemen kan ook handig zijn. Of misschien zelfs een klein pannetje. Er is namelijk een samovar in de trein, waar je altijd heet water kunt tappen, voor thee, een soepje of een instantmaaltijd. Ook biedt de plaatselijke bevolking op de stations van alles te koop aan.

   

 

 



Na 1777 kilometer, in de Oeral ten noorden van Jekaterinenburg staat een obelisk die de grens tussen Europa en AziŽ aangeeft.
Het station van Jekaterinenburg heet overigens Sverdlovsk, zoals de stad heette ten tijde van de Sovjet-Unie.
Jekaterinenburg is de stad waar tsaar Nicolaas II naar toe werd verbannen. Hij werd er vervolgens ook geŽxecuteerd in opdracht van bolsjewiekenleider Jakov Sverdlov, nadat de tsaar als gevolg van de Februarirevolutie (1917) gedwongen aftrad.

 
 

 

      

 

Hierna wordt het landschap een lange tijd vlak. De lijn passeert Omsk en Novosibirsk.

 

 

 

Soms vragen mensen hoe veilig het is in de trein. Onze ervaring is dat het veilig is. Op de deuren van de coupťs zitten sloten. Verder heeft elk treinstel zijn eigen provodniks die goed weten wie er in welk treinstel en in welke coupť thuishoort. Zij houden de boel dus ook nog in de gaten.
We hebben echter nooit spullen onbeheerd achtergelaten.

 

 

 

 

 

De Transsib is vooral belangrijk voor goederentreinen. Een groot deel van het vrachtvervoer in Rusland vindt plaats op de Transsib. Voor SiberiŽ is de lijn een echte levensader; veel plaatsen kwamen pas tot ontwikkeling na aanleg van de spoorlijn.

De Transsib bereikt vervolgens Irkoetsk. In het communistische tijdperk was dat de enige stad waar buitenlanders de reis mochten onderbreken.
De stad ligt vlakbij het Baikalmeer.
De Transsib vervolgt zijn weg langs de zuidkant van dit meer.
Voorbij het Baikalmeer takt bij Oelan-Oede de trans-Mongolische lijn af, die via de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar naar China loopt.
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

LEZINGEN  over de Transsiberische spoorlijn

Keuze uit:

a. Een algemeen reisverslag
Deze lezing bestaat uit het verhaal over de reis met de trein vanuit Moskou, door SiberiŽ en MongoliŽ, met als eindbestemming Beijing.
Een deel van de lezing gaat over de geschiedenis van de Transsiberische spoorlijn. Wanneer werd hij aangelegd en waarom? Welke problemen deden zich voor en hoe werden die opgelost?
Uiteraard is er ook aandacht voor de trein zelf. Hoe was hij begin 1900 ingericht en wie reisden ermee? En hoe is het nu?
Verder brengen we o.a. een bezoek aan Jekaterinenburg, waar de laatste tsaar en zijn gezin zijn vermoord.

b. Een lezing over de reis, met de nadruk op MongoliŽ en het verblijf aldaar. MongoliŽ, het land van de blauwe luchten, waarvan de (merendeels boeddhistische) bevolking voor een groot deel in de hoofdstad Ulaan Baatar woont. De rest van de bevolking bestaat vooral uit nomaden, die leven van de veeteelt en wonen in een ger. Gers, waarin ook wij onze nachten doorbrengen.
De enorme leegte is indrukwekkend. Kilometers ver zijn er geen akkers, geen wegen, geen gebouwen. We stuiteren op en neer in ons busje, terwijl onze chauffeur en dus ook wij naar Mongoolse poŽzie luisteren...

c. Een lezing waarin kunst in Moskou en Beijing een hoofdrol speelt
Naast het verhaal van de treinreis wordt een beeld gegeven van enkele bijzondere musea in de beide steden. In Moskou brengen we een bezoek aan het Tretyakov, waar we iconen van de 12de tot de 17de eeuw bekijken, maar ook schilderkunst van de 18de tot de 20ste eeuw. We bekijken schilderijen uit Europa in het Poesjkin museum en Chinese schilderkunst en kalligrafie in het National Art Museum of China. Ook is er aandacht voor moderne kunst in de kunstwijk van Beijing met zijn talrijke galerieŽn.

Alle lezingen duren twee uur, met inbegrip van een pauze van circa 15 minuten.
Prijs: Ä 125,00 (excl. reiskosten)


Boekingen via:
cedars.educatie@live.nl

of

Aly Wagenvoorde
tel 074 3762791 

Meer informatie en overige lezingen vindt u  HIER

         

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  T O P - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

 

back to photography

                     

 

TIP

NEEM EEN KIJKJE OP DE ENGELSTALIGE AFDELING PHOTOGRAPHY . Klik HIER